HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Färdigt Tripathbygge (bilder)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Acme
Member

111 Posts

Posted - 2004/05/23 :  18:54:38  Show Profile Send Acme a Private Message
Hej,

Senaste (panik)bygget inför Blasten som ägde rum 15 Maj. Nåt måste man ju ha med sig så det fick bli en förstärkare den här gången. Tog ca en vecka att få ihop. Förstärkaren är baserad på Tripath TA3020. Då många är sugna på att bygga med Tripath, så passade det ju bra att dema en sådan förstärkare.



Lite tekniskt mumbojumbo: Nätdelen består av en 500VA trafo, mjukstart, likriktare och 60000µF lytpaket.



Själva Tripathkortet är dubbelsidigt 105µm, egenhändigt tillverkat och ihoplött. Layouten ser (nästan) likadan ut som evalueringskortet till TA3020, se www.tripath.com . Ett pillerjobb att få ihop då det sitter en hel drös med ytmonterade komponenter på undersidan av kortet. Utgångsfetarna är standard n-kanals typer på 150V/37A. Uteffekten i nuvarande version är ca 2x70W/2X140W resp 2X250W i 8/4/2Ohm. Kan lätt ändras med annan sekundärspänning på trafon. Max spänning som TA3020 chippet klarar är ca +/-60V, vilket ger ungefär 2X300W i 4Ohm. Då verkningsgraden ligger över 90% så är behovet av kylning minimalt.

Tung hifi kräver ju ett stabilt chassi, så valet av material var ganska enkelt. Chassiet är tillverkat av 5mm stålplåt som svetsats ihop.


Lite gratisplåt från skrotåtervinningen.


Kapat och klart.


Bara att sy fast.


För att underlätta montering av interna komponenter svetsades även några pinnbultar fast.



Chassiet sprutades med metalliclack i en mörkgrå nyans plus några lager klarlack. En blå lysdiod är aldrig fel.


Kontakterna på baksidan kommer (självklart) från Biltema.

Trots lite av ett panikbygge så blev jag trots allt nöjd med slutresultatet.

/Peter

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/05/23 :  19:06:46  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Ser riktigt fint och du får det att se väldigt enkelt ut också. Sen att det blev klart på en vecka kan jag bara inte förstå =)


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/23 :  19:17:29  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Nästan allt är enkelt när man hat rätt verktyg, kontaker och motivation ;)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/05/23 :  19:20:14  Show Profile Send UrSv a Private Message
Och var köper du chippen och vad kostar de?
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/05/23 :  19:26:42  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
http://www.profusionplc.com/index.htm

säljer en hel del , b l a Tripath. Jag har dock aldrig köpt från dem personligen, men när jag mailade dem fick jag ett snabbt svar.

Snyggt bygge! Ganska industri-brutalt med låda svetsad i 5 mm stål...

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/05/23 :  20:35:34  Show Profile Send UrSv a Private Message
Kollade den förut men Tripath-länken funkar inte ens...
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/05/23 :  21:50:06  Show Profile Send Saro a Private Message
Nu ska vi vara lite petiga. Stål är det knappast. Det är snarare Plåt
Go to Top of Page

Snorkeln
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/05/23 :  22:20:56  Show Profile Send Snorkeln a Private Message
Samuelrönnqwist: Inte för att vara petig men stål är ett MATERIAL, plåt är en FORM. Den plåt Acme använt sig av är med största sannolikhet gjord av stål dvs en legering av järn och kol.

Såja, nu när jag har rättat till alla felaktigheter kan jag passa på att berömma Acme för ett väldigt nice bygge

Hur i hela världen kommer man på att svetsa ihop ett chassi?
Det verkar vara STABILT.....

Hoppas det låter lika bra som det ser ut.

/Snorkeln
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2004/05/23 :  22:35:35  Show Profile Send patst577 a Private Message
Hmm, fint bygge!

Den stora frågan är ju dock... Hur låter det?

/Patrik
Go to Top of Page

Acme
Member

111 Posts

Posted - 2004/05/24 :  09:49:24  Show Profile Send Acme a Private Message
Hej,

zalve: Det är förvånansvärt vad man kan åstadkomma med ganska enkla verktyg och lite tålamod. Man behöver inga värstinggrejor, även om det kanske skulle underlätta en del. Jag har änvänt en gammal elsvets, en vinkelslip och en pelarborr. Maskiner för ca 1500 kr. När det gäller kontakter så är det i detta fall jag ensam som stått för ide, design och tillverkning. Inget arbete har faktiskt lämnats bort till någon utomstående. Motivationen är väl som vid allt DIYande; det är en väldigt skön känsla att titta och lyssna på något man byggt ihop själv och tänka: det där har JAG gjort.

UrSv: Tripathchippen är som sagt köpta från Profusion. Då jag köpte dem kostade de ca 10euro. Nu verkar de ha gått upp en del i pris. Det bästa med att köpa från Profusion är att de är väldigt snabba att skicka grejerna (UPS, Fedex) samt att frakten redan är inräknad i priset. Köper man tex bara en transistor för 3euro, så kostar det bara 3euro plus att den levereras vid dörren två dagar senare. Inte så tokigt.

snorkeln: Att tillverka ett chassie av stål kanske verkar overkill. Men då marknaden inte direkt översvämmas med färdiga chassien för DIY-projekt så är det enklast att tillverka ett själv. Fördelen med att svetsa ihop, tycker jag, är att det ger ett rent och minimalistiskt utseende utan en massa skruvar som håller ihop konstruktionen.

Nå hur låter det då?
Det första jag kommer att tänka på när jag lyssnar på detta slutsteg är kontroll. Här finns det kraft för att ta hand om alla instrument på en gång. När den effektkrävande basen slår an finns det fortfarande gott om resurser till de övriga registren. Transienter återges mycket distinkt utan tillstymmelse till seghet. Det låter väldigt alert med ändå inte kallt och stelt. Ljudet kan liknas väldigt mycket med det som återges från ICE-power som jag lyssnat en hel del på. Att det dessutom är billigt att knåpa ihop gör ju inte saken sämre.

/Peter
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/05/24 :  12:47:20  Show Profile Send pix a Private Message
Hej ACME
Riktigt snyggt tycker jag.
Själv skulle jag behöva månader för att skapa något liknande
Ang Tripath-länken, WWW.tripath.com leder inte till några produkter..
Sök i stället på ex- RB-TK2350 i Google så kommer man till produktspec.
TA2350 är ersättaren till TA3020 och är ett sk. chipset (2 kretsar).
PB-TK2350 är utvärderingskort ( 2 kanaler, komplett) som går att köpa via propulsionplc.

jag har gerber-filer på korten till både TA3020 och TA2350 om det är någon som är villig (och har kontakter) att göra en sambeställning.
(Vet att du är intressewrad ACME )

Olimex i Bulgarien tar ej imot bestälningen pga för små viahål (0,4mm)

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

anelar
Member

151 Posts

Posted - 2004/05/24 :  13:10:58  Show Profile Send anelar a Private Message
Pix > Ett tips kan vara www.elprint.se som faktiskt är ganska billiga när det gäller småserier. Beror mycket på leveranstid naturligtvis. Vet att dom klarar viahål ner till 0.25mm
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2004/05/24 :  19:36:45  Show Profile Send Freddie a Private Message
quote:
jag har gerber-filer på korten till både TA3020 och TA2350 om det är någon som är villig (och har kontakter) att göra en sambeställning.
(Vet att du är intressewrad ACME )


Jag är intresserad av ett kretskort om det blir någon sambeställning, eller om det finns något någorlunda billigt ställe som kan tillverka ett åt mig.

/Freddie
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/05/24 :  19:44:31  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jag är också intresserad...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000