Jag är ute efter en 8'' som lirar ner till 20Hz i rum i en 40 liters låda. Avstämningsfrekvensen är valfri, dock är lådan redan färdig. (Det är ett par äldre högtalare jag exprimenterar med.) Basen kommer att sitta nedåtriktad och likaså rören. Högtalarna är ett par OA6 type II, och hittas på www.carlssonplanet.com för dom som vill kika på konstruktionen.
20 Hz är nog lite väl optimistiskt. Men jag vet att Seas har en rar 8-tums Aluminiumbas som jag har läst någonstans att den skall gå ner till ca 30 Hz i hyfsat små lådor...
Seas-elementet ovan borde kunna funka. Men jäklar vilken dålig känslighet, 86dB bara. Det blir till att fläska på med effekt istället. Som tur är pallar det 300W...
Scan speak har 7"are som går att få att spela långt ned i frekvens i små lådor. Hur starkt dom klarar att spela vet jag inte, men det borde ju bli ganska begränsat med alla element i den storleken vid så låga frekvenser. Att få plats med basreflexröret i en så pass liten låda blir inte lätt, men du får väl tänka ut nåt. Det klart det går om man minskar diametern, men då ökar lufthastigheten => blåsljud => :-(
Frekvenskompencering och liknande metoder är godkända. Tidigare satt där en 8'' bredbandare (Philips 9710) med en separat förstärkare och lite annat jox. Det elementet hade en slaglängd på 0,7mm. Det hela spelade ganska bra där nere .Ner till 26 Hz enligt manualen. Tycker att det borde vara möjligt att med ett modernt inte allt för dyrt element komma ner till 25Hz.
Är Peerless SLS uteslutet? Jag har ett par Seas CA21 som liggar å skräpar om de går att använda.