HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ...(banan)stift, gaffel eller finns i sjön?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2004/05/23 :  12:59:39  Show Profile Send Polarity a Private Message

Morrs!

Tänkte bara fiska efter lite kloka ord. För jag är helt i mörkret...

Jag har tidigare använt mig av Supra's banan-kontakter tillsammans med mina Supra-kablar, och så fann jag dessutom nya ersättnings-stift som är rundare, med samma gänga som de ordinarie bananerna som sitter i kontakt-kroppen.
...efter att ha skruvat i dessa och provlyssnat så, liksom, tröttnade jag på det hela. What's the point. Jag upplevde ingen ändring alls om möjligtvis en negativ sådan jag skippade bananerna helt...

Nu gjorde jag istället så att jag i högtalar-änden skalade upp kablarna ca 1dm och sedan tvinnade kardelerna ca 1/2cm bara längst ut. Sen tryckte jag dit lite silverlod för att allt skalat inte ska fläta upp sig.
Slutligen så slängde jag undan kortslutnings-plattorna för biwire terminalerna och trädde kabeln igenom (+) bas och vidare in i (+) för diskant och så motsvarande för (-) sidan. Det enda man kan bli lite skakig över är eventuell kortslutningsrisk och oxidation... men Supra Ply är ju förtennad och dessutom flätad vilket gör det relativt omedgörlig.

Bra eller helt kasst
Inte vet jag... men det blev ingen försämring jämfört med bananerna iallafall.

Hur jag skall lösa det hela i förstärkaränden vet jag inte än. Beror på vad som finns att köpa. Tips mottages gärna!

Önskvärt vore ju att kontaktkroppen är så liten som möjligt, att kontaktytan är stor både med kabel och terminal ...och förstås att kontakten med kardelerna är 100%:ig. Att löda högtalarkabeln är ingen höjdare tycker jag... Men det kanske är optimalt?




Nääe jaa har inte gjort någe...

Edited by - Polarity on 2004/05/23 13:14:21

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/05/23 :  13:16:52  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Inte vet jag... men det blev ingen försämring jämfört med bananerna iallafall."

Ännu, vill säga. Det är inte så konstigt att du inte hör någon skillnad direkt, det borde man inte göra. Däremot riskerar du problem med oxidering och då kommer ljudet att bli successivt sämre och sämre, och nu är det inte längre frågan om några små skillnader, oxidering kan låta rejält illa. Det bästa är nog mycket riktigt att löda fast kabeln i kontakterna.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/05/23 :  13:17:29  Show Profile Send Leif B a Private Message
Kontakterna är nog mest ett redskap för att kunna montera kablarna så de sitter fast.
Större förändring får du nog om du byter kablar.
Så leta i sjön istället.

mvh Leif
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2004/05/23 :  13:49:46  Show Profile Send Fyhr a Private Message
jag tror att kontakterna är långt viktigare än själva kabeln...
störst motstånd i kedjan förstärkare-högtalare finns nog att möta i just kontakten mellan de olika "delarna"
Go to Top of Page

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2004/05/23 :  14:36:25  Show Profile Send Polarity a Private Message

Ok

...jag har kikat lite på de där gafflarna av rhodium som bl.a svalander säljer. Låter trevliga...

Terminalerna i förstärkaren tar ju dock inte gafflar så där får det bli bananer iallafall Men jag hittar inte några bananer som är i ett enda stycke med skruvanslutning... typiskt!

Någon som har förslag på sådan banankontakt eller stift?


Nääe jaa har inte gjort någe...
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2004/05/23 :  15:38:37  Show Profile Send Fyhr a Private Message
vad skulle det vara för fördel att använda rhodium mot t.ex silver eller guld som har bättre ledningsförmåga?
Go to Top of Page

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2004/05/23 :  15:45:56  Show Profile Send Polarity a Private Message

<Fyhr> Bra fråga...
Svalander bjuder på en kort beskrivning (marknadsföring:)) om rhodiums egenskaper... men om det är bättre än guld ? säg det.
Svalander säljer dem iallafall till ett aningen högre pris än den guldpäterade varianten. Som icke fysiker så kan jag bara säga


Nääe jaa har inte gjort någe...

Edited by - Polarity on 2004/05/23 15:48:12
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/23 :  16:06:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ett materials bulk-resistivitet (ung. resistansen hos ett stor stycke av materialet) är i princip irrelevant när man belägger kontakter. Det största bidraget till den totala resistansen kommer från kontaktresistansen och den beror i sin tur dels på hur "kompatibla" två material är, delt hur lätt det är att sammanföga dem.

Till detta kommer naturligtvis att man helst vill använda ett material som inte oxisderar allt för mycket eller reagerar kemiskt efterom kontaktresistansen då ökar drastiskt.

Jag har dock inten anning om hur bra/dåligt rhodium är jämfört med ex. guld.
Go to Top of Page

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2004/05/23 :  21:21:24  Show Profile Send Polarity a Private Message

<f95toli>

Kanske det är så att lika leker bäst terminalerna brukar ju uteslutande vara guld-pläterade så man kanske ska satsa på gafflar med guld-plät ändå... perhaps, maybe, sort of... mmhrf...


Nääe jaa har inte gjort någe...
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/05/23 :  23:55:46  Show Profile Send paradigm a Private Message
Alltså jag kan inte svära på att det är så, men jag har hört att många billigare s k "guldpläterade" kontakter, under pläteringen är överdragna med galvaniseringszink och att det då inte spelar någon roll att de sen glimmar som guld.

"Allt är ju inte guld som glimmar"!

Någon initierad som vet besked!?!?!?

/Roland
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/23 :  23:59:08  Show Profile Send f95toli a Private Message
Men guldet skyddar även i så fall metallen från att oxideras.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/05/24 :  09:37:36  Show Profile Send MartinH a Private Message
Har märkt att Rohdium blir riktigt bra i många fall, Kimbers banaer har varit Rohdiumplätterade hur länge som helst och dom är väldigt bra....

Och som nån sa, bara för att det är guldplätterat så behöver det inte betyda att det är en bra kontakt...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000