HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stora hornhögtalare, som låter bra.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/05/21 :  18:29:03  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Har fått ett erbjudande om ett par stora (japp, väldigt stora) högtalare, i vilka det sitter ett par 8" bredbandselement. Med dessa följer även två diskantmoduler med två diskanter som liknar partydiskanter, fast låter tio gånger bättre.

Provlyssning skedde på prao när jag var på ett företag där jag bor.
Elektroniken var inte den bästa, men i vilket fall som helst, vilken dynamik! De lät en aning ljusa i klangen, men aldrig vasst, och inte heller gick kontrollen på elementen förlorad. Även på hög volym var konutslaget väldigt litet. Dessa kommer, om de finns kvar (risken är att de är sålda till en annan), bli mina för under tusenlappen.


Skulle gissa på att de är cirka metern höga (exklusive diskantmodulen som är 1 dm hög).
Efter som elementen sitter bredvid varandra blir de också ganska breda, cirka en halvmeter (!).
Givetvis kommer de, om de finns kvar, tas hem för provlyssning, och efter det eventuellt köp.
Mitt rum är i och för sig endast 12kvm stort, men rummet där vi lyssnade på företaget var faktiskt inte mycket större.

Detta är inget tips, ingen recension (nåja, lite kanske), utan enbart en tanke som jag delar med mig.

EDIT: De var sålda.

Edited by - Mathias_J on 2004/05/22 12:43:48

Devilfish
Member

185 Posts

Posted - 2004/05/21 :  22:02:37  Show Profile  Visit Devilfish's Homepage Send Devilfish a Private Message
Låter som ett par BK202, det råkar väl inte vara ett par vita FOSTEX-element som sitter i?
Har själv byggt ett par sådana, riktiga partyhögtalare som spelar riktigt högt.

From Helsingborg by the sea
Now with thunder from DUCATI
Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/05/21 :  22:14:10  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Vita element är det, men om det är Fostex eller inte, låter jag vara osagt.
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/05/21 :  22:15:38  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Ärligt hur många hornhögtalare låter bra över hela registret?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/22 :  08:16:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det kan ju alltid diskuteras, men den dynamiken kan jag ge mycket för!
Gillar du dom så köp, det verkar vara rätt pris.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/05/22 08:24:44
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/05/22 :  09:18:44  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Förstår din förtjusning i att höra riktig dynamik. Med bra horn, gärna aktiv delade och med möjlighet att parametriskt eq:a. Då är möjligheterna att gå tillbaks till vanliga högtalare ytterst begränsade. Man kan tröttna på storleken, men musiken låter live.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/05/22 :  10:21:34  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag hade köpt dem, jag ett bestående minne av BK202 en kamrat hade byggt sådana i början av 80-talet och som de spelade, fortfarande tycker jag att det är bland det bättre jag har hört.

/Anders


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/05/22 :  11:57:58  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Hur bra horn låter i hela registret låter jag vara osagt (det också), eftersom jag inte har mycket till referens att gå efter.


Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/05/22 :  21:11:27  Show Profile Send lasselite a Private Message
Minnet har en tendens att lägga ett gyllene filter över saker och ting. Det "bästa" billjud jag minns är ett par JBL, dom där från mitten av åttiotalet med aluminiumkorg, "in Zaire" spelad om och om igen, på en bandare!

Lita inte på minnet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000