HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lite reflexioner kring vibrationer & dylikt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/23 :  13:32:36  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Först ett citat av Ingvar angående blindtester:

"...Speciellt tydligt är det när man kontemplerar över att just dom som marknadsför hörselns oantastlighet vägrar lita på sin hörsel! De är inte sällan synnerligen hatiskt inställda till blindtester där man bara har sin hörsel till hjälp..."

Mycket intressant reflexion!
Jag nöjer mej emellertid med att just REFLEKTERA över tankegången. Man måste ju inte dra någon slutsats på en gång. Jag har inte så bråttom med det, i alla fall...

Vidare av Ingvar:

"...Om högtalaren står på betonggolv (eller annat mkt tungt och styvt golv) fungerar mjuka fötter precis lika bra som på trägolv. Mjukfötter fungerar alltså alltid bra. Dock finns en alternativ lösning för den som är experimentlysten, nämligen sandkuddsfötter!.."

Jag har också funderat i dylika banor. Samtidigt så har jag vid ett flertal tillfällen roat mej med att stå och stampa i sanden på badstränder!
Jo, jag har gjort det!
Då uppstår vibrationer i sanden runt omkring stampytan. Det kan man se utan att mäta. Kornen far liksom upp som vore det fråga om en tryckvåg genom sanden. Hur applicerar man den iakttagelsen på ovanstående om sandkuddarna?

Dole kommenterade följande beträffande rätt eller fel med spikes:

"...Av alla de som tillverkar högtalare i tungdivisionen har, om jag har fattat inlägget rätt, fel
De är ju lite märkligt..."

Ja, egentligen kanske det inte är så märkligt.
Jag tror att Churchill sade: "Majoriteten har alltid fel!"
Det kanske kan vara intressant att reflektera lite över vad en premiärminister har att bidraga med, även för oss phon-trattar!

Det kan ju ligga en del i citatet.
Om många gör på ett visst sätt, så följer ytterligare andra efter.
Till slut gör alla på samma sätt.
Men ingen backar några steg och funderar: "Är detta rätt?"

Jag vill kalla fenomenet "boskaps-intellekt"!

Mvh
:-)
"Alla är dumma utom jag!..
Jag är ju bara en, och alltså i minoritet. Då måste jag ju ha rätt!.. Eller hur, farbror Winston?"



Edited by - Strmbrg on 2002/09/23 15:11:56

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/23 :  15:18:00  Show Profile Send ekman a Private Message
lts/sd säljer ju dock mjuka kuddar och mig veterligen inga spikes så det är klart dom inte kan tycka spikes funkar överhuvudtaget det vore ju dåligt för affärerna

jag kanske är naiv men jag har väldigt svårt att tro att alla high-end tillverkare INTE har testat spikes/mjukfötter och 99% av dom kör ju med spikes

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/23 :  15:28:45  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

lts/sd säljer ju dock mjuka kuddar och mig veterligen inga spikes så det är klart dom inte kan tycka spikes funkar överhuvudtaget det vore ju dåligt för affärerna

jag kanske är naiv men jag har väldigt svårt att tro att alla high-end tillverkare INTE har testat spikes/mjukfötter och 99% av dom kör ju med spikes





Det KANSKE kan vara så att hajendfirmorna (och de som aspirerar på hajend) ser en säljfördel i att köra med spikar.
Det gäller naturligtvis att skapa ett förtroendegivande intryck på kunsumenterna.
Rimligtvis så appellerar "stort", "massivt", "hårt", "fastskruvat", "tungt" och dylikt, mer på de rätta känslosträngarna hos kunderna än "mjukt" "löst" "lätt" "litet" och sådant.
På samma sätt som att de snabbaste prestandabilarna skall associera till aggressivitet, tuffhet och liknande. Därför ger man dessa dylika designattribut.

En liten reflexion bara...

Mvh
:-)

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/23 :  15:30:15  Show Profile Send ekman a Private Message
det där tror jag inte alls på visst det SKULLE kunna vara så men det finns MÅNGA eldsjälar inom high end som aldrig skulle tillåta att någon försämrade deras högtalare för att sälja ett par fler dessutom så lär det sälja mer med välljudande grejer än med machogrejer eller? vi kan ju givetvis bara spekulera i detta men jag tror ändå inte det är så enkelt

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/23 :  15:33:01  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by ekman
...men jag tror ändå inte det är så enkelt





Hur enkelt tror du att det är då?
Tala gärna om vad du tror och tycker. Det är intressant att läsa sådant! Det är givande att läsa vad folk tycker är rätt. Mindre givande att ta del av vad som är fel.

Mvh
:-)

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/23 :  15:36:17  Show Profile Send ekman a Private Message
jag TROR inte att det är så enkelt att mjukfötter är bättre i alla lägen jag har även testat hemma och jag ska erkänna att jag hörde ingen skillnad =) hehe däremot har jag lyssnat hos Jorma med och utan black diamond racing och där var det helt klart skillnad och dom är ju långt ifrån mjuka så ja jag har ingen jättebestämd åsikt i frågan men jag har inga bra erfarenheter av mjukfötter jag vet däremot att dom funkar bra som skivpuckshållare =) och att som jag sa i mitt tidigare inlägg att jag är så naiv att jag tror att vissa high end tillverkare verkligen bryr sig om ljudet

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/23 :  15:47:43  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
En sak i branschen som är lite märklig är ju ändå just detta att de flesta tycks köra på i samma fåra! Jag upplever att det förekommer ganska mycket snarlika produkter. Det är mer likheter än avstickare, om man säger så. I någon mån handlar det kanske om feghet. Det är inte så vanligt att någon gör en produkt som sticker av rent tekniskt, även om det naturligtvis förekommer! Även designmässigt, så upplever jag en likriktning.

Jag hoppas att branschen i stort bygger på seriositet och en vurm för det goda ljudet. Men det är ju kundens sak att fundera ifrågasätta och ställa frågor. Jag hoppas (och tror) att firmorna inte är inriktade på att lura oss! (Vill man göra stora pengar på att föra kunder bakom ljuset, så finns det ju enklare sätt att göra det än att starta tillverkning av hifi-pryttlar!)

Det är viktigt att ifrågasätta (=ställa sej frågor). Det behöver dock inte betyda att man obstruerar, är illvillig eller stretar emot!

Mvh
:-)

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/23 :  15:49:02  Show Profile Send ekman a Private Message
håller helt med herr strmbrg i denna fråga och som sagt vi får ju bara hoppas att företagen vill föra utvecklingen framåt mot bättre ljud osv =) men vi kan ju som sagt bara spekulera i frågan

Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/23 :  15:50:03  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg

Först ett citat av Ingvar angående blindtester:

"...Speciellt tydligt är det när man kontemplerar över att just dom som marknadsför hörselns oantastlighet vägrar lita på sin hörsel! De är inte sällan synnerligen hatiskt inställda till blindtester där man bara har sin hörsel till hjälp..."

Mycket intressant reflexion!
Jag nöjer mej emellertid med att just REFLEKTERA över tankegången. Man måste ju inte dra någon slutsats på en gång. Jag har inte så bråttom med det, i alla fall...

Vidare av Ingvar:

"...Om högtalaren står på betonggolv (eller annat mkt tungt och styvt golv) fungerar mjuka fötter precis lika bra som på trägolv. Mjukfötter fungerar alltså alltid bra. Dock finns en alternativ lösning för den som är experimentlysten, nämligen sandkuddsfötter!.."

Jag har också funderat i dylika banor. Samtidigt så har jag vid ett flertal tillfällen roat mej med att stå och stampa i sanden på badstränder!
Jo, jag har gjort det!
Då uppstår vibrationer i sanden runt omkring stampytan. Det kan man se utan att mäta. Kornen far liksom upp som vore det fråga om en tryckvåg genom sanden. Hur applicerar man den iakttagelsen på ovanstående om sandkuddarna?

Dole kommenterade följande beträffande rätt eller fel med spikes:

"...Av alla de som tillverkar högtalare i tungdivisionen har, om jag har fattat inlägget rätt, fel
De är ju lite märkligt..."

Ja, egentligen kanske det inte är så märkligt.
Jag tror att Churchill sade: "Majoriteten har alltid fel!"
Det kanske kan vara intressant att reflektera lite över vad en premiärminister har att bidraga med, även för oss phon-trattar!

Det kan ju ligga en del i citatet.
Om många gör på ett visst sätt, så följer ytterligare andra efter.
Till slut gör alla på samma sätt.
Men ingen backar några steg och funderar: "Är detta rätt?"

Jag vill kalla fenomenet "boskaps-intellekt"!

Mvh
:-)
"Alla är dumma utom jag!..
Jag är ju bara en, och alltså i minoritet. Då måste jag ju ha rätt!.. Eller hur, farbror Winston?"





Intressant det där med fotstampet i sanden. Om man tar något sylvasst vad händer då??? Förutom att det blir ett skyjäkla hål i backen.

//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/09/23 :  15:51:56  Show Profile Send markih a Private Message
Ekman!
Jag är också så naiv att jag tror att vissa high-end tillverkare bryr sig om ljudet. Men vissa verkar inte bry sig så mycket om vilket som får högtalaren att stå mest still, skillnaderna är ju små och alla föredrar ju inte alltid den ena ljudbilden framför den andra, säkert mycket beroende på att så himla mycket annat spelar in i presentationen.

Andra verkar inte veta vilket som dämpar vibrationer mest, de tror fortfarande på myten. (Jag drog ett exempel tidigare om skivspelartillverkaren som refererade till att Hifi-pressen hävdade att spikes fungerade som "akustisk diod", varför han trodde på det).

Dessutom ser ju spikes så j-kla mycket snyggare ut, det kan ju ALLA uppfatta direkt. De ljudliga för och nackdelarna är ju varje fall lite svårare att särskilja.

markih
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/23 :  15:56:41  Show Profile Send ekman a Private Message
jag håller väl med om det mesta du sa där också men att en liten förening i sverige kommer fram till på något sätt att mjuka fötter är bättre än spikes och att high end tillverkarna som lägger miljoner på forskning varje år inte skulle kunna sådan enligt lts "enkel fysik" ser jag som synnerligen dubiöst så det är någonting här som inte stämmer och sen på högtalare så syns ju inte spikesen direkt jättebra förutom i vissa specialfall som wilson watt/puppy osv men dom FLESTA som köper dyra högtalare vill ju att den ska låta bra och bryr sig nog föga om det sitter spikes eller fötter under

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/23 :  15:57:33  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by dole
Intressant det där med fotstampet i sanden. Om man tar något sylvasst vad händer då??? Förutom att det blir ett skyjäkla hål i backen.




Ja, och stampar man på ett sjok skumgummi (jmfr mjukfotsmaterial) så blir det nog inte någon tryckvåg i materialet.

Stampar man på en kon, så antingen går stamp-energin ner i underlaget och gör ett hål i detta.
Eller, så är underlaget minst lika hårt som konen och då torde det ge en tryckvåg i underlaget.

Mvh
:-)

Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/23 :  15:59:09  Show Profile Send dole a Private Message
Spikes 100000tals hårdrockare och punkare kan inte ha felhttp://www.studsandspikes.com/



//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/09/23 :  16:00:53  Show Profile Send dax a Private Message
Att det blir en våg (sandvåg/tryckvåg) i sanden är väl inte så konstigt! På samma sätt sker ju om man slänger en sten i vattnet, fast då dämpas vågen ut mycket sämre!

Slår man någon i magen fortplantas ljudet för att sedan dyka upp ut ur munnen!

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2002/09/23 :  16:03:42  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Ja, det här är ju ett kärt ämne för många. Jag står själv i mjuka fötter hörnet och tittar förundrat på alla som fortfarande använder hård koppling mellan komponent och uppställning. Man ser fortfarande mängder med annars upplysta människor som tror att en hård kon kan dämpa vibrationer. Ändra resonansfrekvens kan jag gå med på men inte dämpa vibrationen. Nu är det ju inte alltid man kanske är ute efter att göra det men ändå.
På Arken hörde jag en pedagogisk demo av Skivling racktillverkaren som med all tydlighet visade varför hård koppling är mindre bra.

Jag kan förstå förvirringen som inträder när man tar bort aukustisk återkoppling och basen låter mycket mindre (för att bara ta ett exempel). Sen att den inte fanns där från början och det nya ljudet är mer sant tar säkert en tid och kanske några besök i andra system för att upptäcka.


Micke

Rökigt skall det vara
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/23 :  16:07:49  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by dole

Spikes 100000tals hårdrockare och punkare kan inte ha felhttp://www.studsandspikes.com/



//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright




Hm...
Men trots alla dessa spike-armband och liknande, så fortplantar sej oljudet. Spikarna dom har på kläderna tycks inte ens få dom själva att stå stilla. Jag vågar inte drista mej till att döma ut spikar för det, men det kanske talar för att branschen är fel ute...

Mvh
etc, etc

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/09/23 :  16:19:18  Show Profile Send markih a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

jag håller väl med om det mesta du sa där också men att en liten förening i sverige kommer fram till på något sätt att mjuka fötter är bättre än spikes och att high end tillverkarna som lägger miljoner på forskning varje år inte skulle kunna sådan enligt lts "enkel fysik" ser jag som synnerligen dubiöst så det är någonting här som inte stämmer och sen på högtalare så syns ju inte spikesen direkt jättebra förutom i vissa specialfall som wilson watt/puppy osv men dom FLESTA som köper dyra högtalare vill ju att den ska låta bra och bryr sig nog föga om det sitter spikes eller fötter under





Kärnproblematiken är väl att spikes redan är väletablerade. Eftersom fördelarna med kuddar inte är omedelbar och solkar för alla, varken ljudligt eller förklaringsmässigt, så finns en grund för att odla myter. Detta gäller allmänt om de flesta saker tror jag. Samt att vissa vill tälja guld även på detta område. Om det bara fanns ett likriktat alternativ, skulle väl marknaden vara mycket mer begränsad.

Eftersom det också är svårt för de flesta att förstå fysiken bakom resp alterativ, blir det svårt att bedöma trovärdigheten i resonemangen från respektive filosofi. De flesta gå helt enkelt på en kombination av vad andra tycker, vad man själv hör och som inte verkar helt galet. Eftersom det finns så många faktorer som påverkar ljudet, är det inte så lätt att bilda sig tydlig uppfattning. Inte minst som någon skrev, kanske man får vänja sig vid ett annat ljud när man byter till kuddar. Vad vet jag, jag bara funderar lite om detta..

markih
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/23 :  16:25:24  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by markih

Kärnproblematiken är väl att spikes redan är väletablerade. Eftersom fördelarna med kuddar inte är omedelbar och solkar för alla, varken ljudligt eller förklaringsmässigt, så finns en grund för att odla myter. Detta gäller allmänt om de flesta saker tror jag. Samt att vissa vill tälja guld även på detta område. Om det bara fanns ett likriktat alternativ, skulle väl marknaden vara mycket mer begränsad.

Eftersom det också är svårt för de flesta att förstå fysiken bakom resp alterativ, blir det svårt att bedöma trovärdigheten i resonemangen från respektive filosofi. De flesta gå helt enkelt på en kombination av vad andra tycker, vad man själv hör och som inte verkar helt galet. Eftersom det finns så många faktorer som påverkar ljudet, är det inte så lätt att bilda sig tydlig uppfattning. Inte minst som någon skrev, kanske man får vänja sig vid ett annat ljud när man byter till kuddar. Vad vet jag, jag bara funderar lite om detta..

markih



Det ligger nog en del i dina iakttagelser. Hur det än må vara med spikar och kuddar, så finns det så mycket annat som kan påverka ljudet mycket mer! Hur man placerar sina högtalare, exempelvis!

Det är nog ingen tillverkare som påstår att detta skulle vara oväsentligt.

Problemet är nog snarare att "Högtalarplacering" är svårare att sälja än spikar, kuddar, kablar och kolfiberlådor.

Jag vet. Jag har försökt... :-D

Mvh
:-)

Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/09/23 :  17:07:12  Show Profile Send markku a Private Message
Ni känner väs dessa oskilloskopbilder på Sonic Designs sajt? Mycket interssant, är att man har användt 125 Hz testton. Hemma hos mig, med takhöjd på 2,8 meter, ligger rumresonans på 65Hz, nånting mina tidigare sweeptone tester så övertygande dokumenterar.

Personligt tycker jag, att dessa bilder ser nästan FÖR bra ut (så regelbunden kurva). Tro på mig, jag har ambitioner att lägga ut noggran studie ut på nättet. Skall bli mycket spännande, hurdan mina kurvor ser ut. Inte endast sweeptone, men också konstanta spottoner I betydelsefull frekvensområde. Stay tuned!

Dessa är kurvor, som jag skall dubbelchecka, eventuellt blindmäta (med vetenskaplig signifikans, givetvis ):


Sinus signal 125 Hz to the speaker (top), floor movement below, using soft feet. Floor signal magnified 2 x.


Sinus signal 125 Hz to the speaker (top), floor movement below, using spikes.

Mitt nya vapen, som jag väntar på för tiden, ser ut så här:



Endast 8 gramm mot Blotevogels 450gramm* tunga box, och så kan jag mäta horisontal resonans, på högtalarens front i djupled! (* Rättelse: skall vara 400gramm, 100x75x40mm, denna VIB-Master, bild under)



Det ser ut att jag vore den enda hifisten, som är istånd att kolla sådana ting. Och var vänlig, ikke blanda subjektivt tyckande med presentation av mätningar. Forumets subjektivister och teoretiker lär ikke ha chans att ta emot utmaningen. Sorry boys




mvh
Markku
What is is, what is not, is possible. - Blixa Bargeld

Edited by - markku on 2002/09/23 21:54:11
Go to Top of Page

dec_alpha
Member

173 Posts

Posted - 2002/09/23 :  20:34:25  Show Profile Send dec_alpha a Private Message
markku: Utmärkt, det här kommer att bli spännande. =)

Robert Hjertkvist
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/09/23 :  22:50:35  Show Profile Send mag a Private Message
Tänk bara på att det är väldigt viktigt att fästa accelerometern på rätt sätt. Jag (nja vi var 3) utförde en del vibrations mätningar på trycklufts verktyg som examens arbete på Gymnasiet (4 årig teknisk*).

Då limmade(epoxy) vi en platta med en skruv på som vi skruvade fast accelerometern på alternativt spände vi fast en slangklämma (med skruv på) kraftigt. Vi nyttjade då förvisso B&K utrustning för i runda tal 100000:- men det var -93 så priserna har nog gått ner en del (Tex* kan nämnas att dom ljudtrycks mätare vi lekte med kostade runt 20000:- +moms och 10 år tidigare så hade motsvarande (dock analog) kostat 100000+moms)*

*Miljöinriktnig på Åsö
**Detta är ett exempel för att visa hur kraftigt prisena på god mät utrustning gick ner då, om nu någon trodde nått annat.
***ibland är det nog bättre med stjärnor ala A

//Magnus

edit: hmm vad jag ville ha sagt var Accelerometern måste sitta fast ordentligt (eller var tvungen till det då i vart fall). Men det vet nog Markku

Edited by - mag on 2002/09/23 22:52:10
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/09/23 :  23:52:22  Show Profile Send markku a Private Message
quote:
Originally posted by mag

***ibland är det nog bättre med stjärnor ala A

//Magnus



Fan heller, skulle 3 (= M på kanten) också börja med
A-s*p**r***å****k*****e******t*******?

Nix!



mvh
Markku
What is is, what is not, is possible. - Blixa Bargeld
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/09/24 :  00:40:20  Show Profile Send falukorv a Private Message
Om man får en spike på foten gör det ont, man blir blodig och ur den fotägandes mun kommer högljudda, störande resonanser med högt Q-värde, så icke av gummifötter, på sin höjd ett dovt stön som snabbt klingar ut på ett snyggt sätt.

Alltså är mjuka fötter bäst.


>( En falukorv är aldrig helt fel )<
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/09/24 :  01:32:06  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
lts/sd säljer ju dock mjuka kuddar och mig veterligen inga spikes så det är klart dom inte kan tycka spikes funkar överhuvudtaget det vore ju dåligt för affärerna


Nix. LTS säljer inte SD-foten. SD gör det dock.

John
Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/24 :  02:02:15  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

lts/sd säljer ju dock mjuka kuddar och mig veterligen inga spikes så det är klart dom inte kan tycka spikes funkar överhuvudtaget det vore ju dåligt för affärerna

jag kanske är naiv men jag har väldigt svårt att tro att alla high-end tillverkare INTE har testat spikes/mjukfötter och 99% av dom kör ju med spikes




Det där var det tramsigaste jag läst på mycket länge. Du tar ta mig jäsiken alla pris Ekman!

Har du funderat på varför Öhman rekommenderar mjuka fötter??????
Om du skulle ändra dig och bli sugen på att ta till dig kunskap kan jag rekommendera en godtycklig lärobok i klassisk mekanik.
Förhoppningsvis kan även du efter en tids studier inse att spikfötter är en mycket dålig fot.

Ja, du är så in i skogen naiv att jag saknar ord! Tror du att en sak är rätt bara för att en majoritet har hängett sig till den?
Ät skit-hundra miljarder flugor kan ej ha fel.

Hur vore det om du försökte sätta dig in i problemet istället?
Vidare säljer inte LTS högtalarfötter av någon sort.

Sluta med ditt tramsande. Du har mig veterligen inte bidragit med ett endaste substansfyllt inlägg på detta forum.



Edited by - Kapten A. von Gyllenkrok on 2002/09/24 05:26:11
Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/24 :  02:28:39  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
Kapten bjuder på lite enkel fysik:
Detta inlägg har redigerats en gång eftersom Kapten missat ett minustecken samt mekanisk dämpning (D).

Här följer en härledning av resonansfrekvens för förlustfria fötter. Med förlustfri menas att den mekaniska dämpningen D[Ns/m] har antagits vara noll, dvs: D=0.

Sir Isaac Newtons andra lag:

F=m*a (där F och a är vektorvärda storheter)

C=fötternas totala komplians [m/N]

D=fötternas totala mekaniska dämpning [Ns/m]

x=förflyttning vertikalt [m]

m=högtalarens massa [kg]

a=accelerationen [m/s/s]

a=x'', dvs andraderivatan av x med avseende på tiden t.

vi får:

F=-x/C

Insatt i Newtons andra lag:

x/C=m*x''

x''/x=-1/c*m)


Nu har vi en andra ordningens differentialekvation som vi löser med avseende på x. Vi ser med blotta ögat att denna ekvation "svänger"

När vi löst denna ser vi att vi får en resonans vid

f= 1/(2*pi*sqrt(c*m))

Massan kan vi inte göra så mycket åt, men vi kan tillse att kompliansen C är stor genom att välja mjuka fötter(dvs högkomplianta fötter).

Varför vill vi ha C stor och därmed f liten?
Därför att vi vill ha en resonansfrekvens som ligger utanför det område där musiken har energi. Om resonansen ligger i musikspektrat kommer resonansen att exciteras och högtalaren röra sig kraftigt, vilket inte bidrar till högre återgivningskvalitet. Högtalaren skall stå still. Kompliansen för spikfötter är avsevärt mindre än kompliansen för mjuka fötter, varför resonansfrekvensen vid nyttjandet av spikfötter kommer att hamna en bra bit in i musikspektrat och således eciteras. Vid excitation av resonansen kommer högtalaren att röra sig kraftigt.

Alla fysikaliskt realiserbara fötter har en mekanisk dämpning som inte är noll, dvs D är skild från noll.

Om vi inkluderar D[Ns/m] och tillämpar Sir Isaac Newtons andra lag får vi:

x''*m + x'*D + x/C =0 där x'=v=hastigheten hos högtalaren.

Vi ser att även högtalarens hastighet kommer in i ekvationen.

Om vi löser denna andra ordningens differentialekvation finner vi att resonansfrekvensen blir:

fd= sqrt(f^2-b^2)

f=1/(2*pi*sqrt(c*m))

b=D/(2*m)

Vi ser att resonansfrekvensen faktiskt blir en aning lägre om vi tillför en mekanisk dämpning!
Om vi tillser att dämpningen är så stor att fd blir imaginär har vi en kritisk dämpning av systemet, vilket innebär att det inte svänger alls.

Q-värde (kvalitetsfaktor)
Alla har säkert hört att det titt som tätt talas om kvalitetsfaktor.
Q-värdet är ett mått på hur mycket energi som finns lagrat i systemet(vid resonans) i förhållande till hur mycket energi som förbrukas (persvängning).

Q=2*pi*f1/(2b)

som förut är b=D/(2*m)

Vi ser att en förlustbehäftad fot ger ett lägre Q-värde och därmed blir resonanstoppen "snällare". Har vi ingen dämping i systemet blir Q-värdet oändligt, vilket man brukar kalla för en oscillator i elektronikens värld. Q-värdet för med spikfötter kommer att bli mycket större än Q-värdet med mjuka fötter.

Slutsats:
Spikfötter ger inte bara upphov till en resonans som ligger i audioområdet, utan öven ett Q-värde som är stort. Denna kombination av hög resonansfrekvens och högt Q-värde är maximalt dåligt om god återgivningskvalitet är föresatsen



Dessa samband kan även tillämpas på högtalarelement för den som vill räkna själv, snarare än att förlita sig på förefintlig simuleringsmjukvara. Mekanik är kul har Kapten under natten upptäckt!!



Observera att denna lösning endast behandlar rörelser vertikalt. Rörelser i horisontalplanet ger en krångligare lösning, men kontentan är densamma. Högtalaren har tre frihetsgrader med avseende på rörelse i de tre rumsliga dimensionerna, varför vi får tre fundamentalresonanser. En analytisk lösning till det flerdimensionella fallet är avsevärt svårare att genomföra.


Är Ekman nöjd med denna redogörelse av den "enkla" fysik som ligger bakom utsagan om att spikfötter är dåliga? Eller vill du ha den mer komplexa lösning presenterad också?


Edited by - Kapten A. von Gyllenkrok on 2002/09/24 05:34:26
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000