HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mer vinyl
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/05/20 :  23:02:10  Show Profile Send Bubbel a Private Message
För ett par timmar sedan kom en kamrat hem till mig med en skivspelare som hans föräldrar skulle kasta, givetvis fick jag den (gratis). Skivspelaren är av märket Inertia tillverkad i Göteborg jag har inte sett en sådan innan men undrar om någon vet mer om den. Verket är väldigt enkelt uppbyggt med ett rejält lager och en unipivot liknande tonarm modellbetäckning BDT/1.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2004/05/21 :  01:31:22  Show Profile Send Per a Private Message
Känner till den men inte mycket mer än det du skriver dessvärre...
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2004/05/21 :  01:34:39  Show Profile Send Gus a Private Message
Kul att en Inertia har överlevt,det kan väl inte finnas så många kvar eftersom företaget blev ganska kortlivat om jag minns rätt.
Sätter in några länkar att klicka på,dom blev lite väl stora för att länkas in direkt hit.
http://bildarkiv.hififorum.nu/Gus/Div./Inertia1.jpg
http://bildarkiv.hififorum.nu/Gus/Div./Inertia2.jpg
http://bildarkiv.hififorum.nu/Gus/Div./Inertia3.jpg

Mvh
//Gus
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/05/21 :  07:55:16  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Om jag tror rätt så har jag tillverkningsnr 4467 och den lilla mässingsplåten sitter under tallriken. Jag har tittat lite närmare på skivspelaren och sett att det går att förbättra den väsentligt, men får se om det blir av. Tack för bilderna Gus.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2004/05/21 :  23:40:09  Show Profile Send bebop a Private Message
Inertia marknadsfördes under 70-talets mitt om jag minns rätt. Jag tror aldrig att jag såg dom i butik. Där härskade Thoréns, Dual och ett antal japaneser med S-arm. Skulle det vara riktigt fint, fick man söka sig en AR, Empire, Systemdeck eller Ariston (senare Linn LP12, för att inte tala om Gales plexiglasskapelse.

Minns att jag själv var väldigt intresserad av en Inertia som, vad jag minns, var utrustad med en Ortofon arm som jag spetsade på då. Vill minnas att Inertia såldes i huvudsak per postorder tillsammans med Sentec byggsatser. Något osäker dock ... det var ju så länge sedan.

Ta väl vara på den. Det är ett stycke historia.

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/05/22 :  02:27:00  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Efter att jag läst Gus inlagda dokument så saknas endast antiskatvikterna jag får väl fråga polarens farsa om han har dessa kvar, skivspelaren är för övrigt i gott skick utan några större fel förutom att neoprenbitarna på tallriken smulades sönder. Jag kommer att modernisera den lite genom att byta ut dinkontakten och nätkablen då de inte passar längre samt styva upp plåten som verket sitter i då det flexar lite.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000