HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vinyl - Origin Live DC motor kit
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/05/20 :  18:42:45  Show Profile Send karvid a Private Message
Har någon erfarenhet av Origin Live DC motor kit för £339.-?
se: http://www.turntable-power-supply.com/index.htm

De lovordar verkligen uppgraderingen, men vad har forumet för uppfattning? Är detta den absolut mest prisvärda uppgraderingen?

Ett annat liknande alternativ är "Heed Audio Orbit 2S" för ca £225.- se: http://www.heedaudio.com/en/prod_el.html#4 ...

Har någon erfarenheter av andra uppgraderingar av Thoréns spelare?

//Karvid

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2004/05/21 18:21:01

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/05/22 :  00:49:05  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag har gjort nätdelar till ett antal skivspelare: Audiomeca, Thorens och Brinkmann samt även moddat Dynalab tuner genom att sätta in större transformator. Skivspelarna har ofta haft en trafo i stickkontakten. Jag har då helt enkelt köpt en transformator, t.ex. 100VA, med rätt sekundärspänning, likriktare och stabbar och många elektrolyter och byggt in det i en låda. Sedan har jag anslutit detta till skivspelaren.

- En av mina bästa vänner hade en Thorens Concrete och efter att vi gjort om nätdelen så trodde vi båda att den gick långsammare eftersom allt var så mycket lugnare utan störningar från nätet. Han var tvungen att ta fram shablonen och då såg vi att hastigheten stämde....

Thorens Concrete hade en Asynchron motor men jag ändrade inte växelspänningsregenereringen utan lät den vara.

Min egen skivspelare, en Simon Yorke, har ursprungligen en bra nätdel men den har jag kraftigt förbättrat så att den har mycket mer dynamik - och utan min förbättring rankas den ju som en av världens bästa skivspelare

Slutsats: det finns inget man inte kan förbättra!

Här gör Du tydligen mer ingrepp än vad jag gjort i och med att du byter ut själva motorn och det får du se hur du gör det på din Thorens.....lyckas Du få ihop det så kommer Du säkert att uppleva en stor förbättring!

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2004/05/22 01:02:28
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/22 :  08:37:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hmmm, kanske borde koppla in den där trafon jag köpte till min Thorens för något år sedan...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/05/22 :  10:18:20  Show Profile Send karvid a Private Message
eliot,
jag har synat nätdelarna i min TD160 super. Det verkar inte finnas någon trafo... enbart några komponenter lödda i kopplingsplinten.. Det hela ser väldigt "simpelt" ut. Det borde finnas mycket att göra även utan att byta själva motorn.

Kommer du ihåg hur du modifierade en Thorens spelare med en 16V, 16 polig synkronmotor?? Finns det något original kopplingsschema någonstans (det skulle underlätta för att identifiera befintliga komponenter)?
Innan man springer och köper ett "färdigt" kit och ev byter motor, skulle det vara kul att se hur långt man kan komma med egna modifieringar...

Mvh
Karvid

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2004/05/22 10:19:23
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/05/22 :  10:30:48  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Intressant värre det här, borde vi inte göra dokument om hur man moddar sin skivspelare nu när det är fler som börjar köpa och vill förbättra så blir det enkelt att hitta tips på hur och vad man kan göra.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/22 :  11:04:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Gör det, så sätter vi upp den under "Artiklar"! Jag har en annan modifieringsartikel på gång inom kort, det är något vi tänkte ha mera av i framtiden på forumet. Titta under artiklar, det kommer mer och mer nu men ingen "DIY" - ännu.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/05/22 :  15:24:21  Show Profile Send Zombie a Private Message
Jag skulle vara intresserad av en AC motorkontroll till min Thorens 150. Kanske typ Valhalla e dyl, finns ritningar någonstans?


Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/05/22 :  22:27:41  Show Profile Send karvid a Private Message
Zombie,
jag antar att min TD160 super har samma "enkla" nätdel som din eftersom motorspecen är densamma...

Bubbel,
jo, under mitt nyligen återuppväckta intresse för vinyl har jag upptäckt att man (med risk att man retar någon som ...) med relativt enkla och billiga åtgärder kan spela skjortan av en CD-spelare. Detta gäller inte detaljerna i för de enklaste skivspelarna, men man får definitivt bättre ljud för mindre pengar (enligt mina erfarenheter och ljudideal). Antar att fler och fler kommer att upptäcka detta. Visar inte det ökande antalet nyutgivna vinylskivor detta??


PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2004/05/22 22:29:17
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/05/22 :  22:59:31  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Håller med fullständigt dig karvid jag har själv inte släppt vinylen trots att man har blivit idiotförklarad av omgivningen under flera år men nu börjar de fråga om köpråd och annat.
Det bästa jag har hört var en gång när jag tittade på tredje planeten från solen (tv serien) där de inte förstod att människorna på jorden inte hade upptäckt vinylens överlägsenhet över cd:n. Så är det bara.

Jag håller med att man enkelt kan förbättra en äldre skivspelare till det bättre med enkla medel (nåja) på ett sätt som tillverkarna hade inte en aning om (pre 90-talet). Vi har bättre material att tillgå, vi kan använda datorn i simuleringar och andra framsteg som går att använda.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/05/22 :  23:29:50  Show Profile Send karvid a Private Message
Eliot,
jag hittade kopplingsschemat till TD160 Super. Det visar som jag anade att nätdelen ärverkligen "simpel" (läs enkelt gjord)!!!
Se: http://user.tninet.se/~kaw434x/hifi/schema.gif

Frågan är om man matar genom flera filtersteg och avslutar med en isolationstransformator såsom jag gör... kan det bli bättre?

Bubbel,
du har helt rätt i att man i "gamla" dagar inte visste vad vi vet idag, men lyckades ändå nå långt! Men framför allt ger de "gamla" konstruktionerna möjlighet att bygga om på ett sätt som dagens inte gör! Som utgångsmaterial att bygga vidare på är de suveräna...
Min CD, TEAC VRDS-25x, som maximalt uppgraderats av Design Harmony står för det mesta tyst idag. Detta trots att den (som CD betraktat är MYCKET potent).. Vinylen är helt enkelt roligare att lyssna på, med mer värme, naturlighet och dynamik. Till CD'ns försvar skall jag säga att jag kostat på vinylen en kanonbra pickup (ClearAudio Virtuosio wood) som tillsammans med ClearAdio's RIAA gav vinylen ett rejält lyft!

//Kenneth

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2004/05/22 23:31:21
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/05/23 :  17:45:34  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hej!
Man kanske kan får bort en del skit med bättre filtrering, men om nätfrekvensen svajar?

mvh
t

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/05/23 :  18:15:54  Show Profile Send karvid a Private Message
Zombie,
då duger bara en digitalt skapad växelström (med noggrann klocka).
Men har bor du inte på en ö med egen generator behöver du nog knappats bekymra dig för detta. Vi är sedan många år tillbaka sammankopplade med övriga europa (svänger frekvensen så gör den det även i Rom). Vad jag försöker säga att frekvensen är mycket stabil och svänger ytterst lite! Det är spänningen som kan variera...

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2004/05/23 18:31:17
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/05/24 :  12:38:03  Show Profile Send Peter S a Private Message
Eliot: Jag får inte rigtig grepp på vad du menar, fick du bättre dynamik genom att förbättre motorn??
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/05/24 :  20:35:40  Show Profile Send Bubbel a Private Message
karvid: Jag ringaktar inte forna tiders konstruktörer alls då de ofta höll sig till ett koncept som fungerade och utvecklade därifrån och många gånger blev det helt underbara skapelser. Jag håller med att fler upptäcker vinylens förtjänster och det är mycket yngre som upptäcker vinylen det känns betryggande då man ofta får höra att vinylskivan är ett dött och forntida media av "experter".

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/05/24 :  20:59:55  Show Profile Send karvid a Private Message
Vinylen är död, länge leve vinylen!


PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000