HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Säljes
 Golvhögtalare * sålda *
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Terna
Member

195 Posts

Posted - 2004/05/20 :  16:31:44  Show Profile Send Terna a Private Message
HECO Argon 70

Ett par välkonstruerade och välljudande tyskar säljes. Sidorna är i körsbärsträ (och ger ytterligare massiv och solid lådkonstruktion). Spelar skjortan av det mesta i högtalarväg upp till dubbla nypris brukar jag säga Nåväl, jag har själv hört dem att mäta sig mycket bra jämfört med högtalare i 20000kr klassen. De har mao potential.
Ca 3år gamla, originalemballage finnes, instruktionshäfte finnes, spikes ingår. Finns i Östersund. Nypris 9000kr.

Pris: 4500kr3800kr.




Någon som sett den diskanten innan? Kanske i ett par DynAudio? HECO tillverkar sina element själva Mellenregistret är en vad jag brukar säga helt vanlig 5.25" med helgjuten fas-plugg. Men med tanke på den "tangbands-sjuka" som har rått på forumet så är den väl förmodligen väldigt speciell...

Edited by - Terna on 2004/07/29 12:22:06

belle
Member

244 Posts

Posted - 2004/05/21 :  20:21:46  Show Profile Send belle a Private Message
Diskanten kommer ifrån Philips, så deså


-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........

Go to Top of Page

Terna
Member

195 Posts

Posted - 2004/05/22 :  02:40:46  Show Profile Send Terna a Private Message
Du är rolig du.... Görs i samma fabrik som Magnat m.fl. som ingår i Recoton. Hoppas du haft en trevlig after-work iaf. för det du druckit verkar ha gett effekt! ;-)
Eller menar du att det sitter Philips-diskant i någon av DynAudio:s? Då kan du ju möjligen ha rätt! ;-)
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/05/22 :  09:02:09  Show Profile Send Larsho a Private Message
Hmmm verkar klart intressanta

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Terna
Member

195 Posts

Posted - 2004/05/22 :  15:35:42  Show Profile Send Terna a Private Message
Är du sugen Larsho? ;-)
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/05/22 :  22:35:56  Show Profile Send Larsen a Private Message
Har hört dessas lådor och de lät, under de förhållandena, bra för pengarna.

Kan bara inte låta bli att kommentera diskantsnacket...
När man fotar Dynaudios diskanter sådär så brukar man direkt se ventilationshålet genom polstycket under domen som en "mörk fläck", vilket jag inte gör här. OM det skall föreställa Dynaudios 1" D28 eller D260 så stämmer ej heller skruvhålens avstånd från centrum (de för fastsättning av frontplattan i resten av diskanten). Verkar inte vara en Dynaudiodiskant... Om du inte menar att DynAudio är ett annat fabrikat än Dynaudio . Om nu Heco gör sina element sjäva så är det definitivt ingen diskant som finns i en Dynaudiolåda, då Dynaudio gör alla sina element själva. Uj vad svår jag var nu då
Eller så har jag missat att du skämtar...

Lådorna är helt ok ändå

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2004/05/22 22:51:38
Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2004/05/24 :  11:52:50  Show Profile Send Belindro a Private Message
Det är sannolikt inte en Dynaudio diskant, om det inte rör sig om en modifierad sådan förstås. Dynaudios diskanter brukar (uppskattningsvis)ha en 45 graders fas mot diskantdomen, i detta fall ser fasningen ut att vara ganska avrundad. Kan det vara Morel diskant?
Go to Top of Page

Ximilian
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/05/24 :  16:06:43  Show Profile Send Ximilian a Private Message
Har själv ett par Heco Argon 70 vilka jag köpte innan mitt nyvaknade Hi-Fi intresse tog fart. Tycker själv att det är en kanonhögtalare för dom pengarna. Har i och för sig förstått att det finns mycket delade meningar kring denna högtalare, men strunt samma. Hos mig har dom fyllt sin funktion och levererat mycket välljud. Har dock nu alla prylarna nerpackade pga husbygge, men inom en snar framtid skall det riggas igen och då kommer även dessa att tas fram. Måste ju jämföra med den aukustiskt kaotiska betongbunker jag bodde i förut. Nu blir det ett dedikerat lyssningsrum samt ett vardagsrum/kök på ca 75 kvm som skall fyllas med ljud.
Go to Top of Page

Terna
Member

195 Posts

Posted - 2004/05/25 :  12:00:22  Show Profile Send Terna a Private Message
Belindro: Kan hända du har rätt, men jag är ganska säker på att jag hittat just den där diskanten på en äldre Dynaudio... men jag undersökte saken inte närmre vid det tillfället heller. Tror jag överlever ändå med denna lilla ovisshet ;-)

Ximilian: Det finns en Argon Reference också! Den har du inte missat hoppas jag? Det står ett par hemma hos mig ;-)
Go to Top of Page

Ximilian
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/05/25 :  17:08:21  Show Profile Send Ximilian a Private Message
Terna: Har inte lyssnat på referensmodellen. Den låg ju vid tiden för mitt inköp på drygt det dubbla priset så det var aldrig aktuellt. Vet inte om det finns någon butik i Göteborgstrakten som har dom kvar för provlyssning.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/05/28 :  16:18:53  Show Profile Send freann a Private Message
Få jag be dig att inte använda backslash i länkarna till bilderna? Funkar inte i Netscape/Firefox eller mac :-)

Korrekt bör vara: http://ctdata.nu/terna/PICT0072a.jpg samt http://ctdata.nu/terna/646768.jpg

Go to Top of Page

mrmix
Member

340 Posts

Posted - 2004/06/22 :  22:44:43  Show Profile Send mrmix a Private Message
intresserad av å byta bort burkarna mot nått? har en del hem&bilstereo grejor i fint skick å erbjuda, givetvis samtliga grejor med orginalkvitton & de mesta med garanti kvar, kan skcika en lista vid intresse.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/06/23 :  08:48:18  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Vilken känslighet har dom ? Kör med rörförstärkeri på 2*28W

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Terna
Member

195 Posts

Posted - 2004/06/24 :  23:56:05  Show Profile Send Terna a Private Message
Du jag har drivit dem med TEAC:en som jag hade ute på annons innan! Utan problem! Rätt uppkäftigt faktiskt med lilla TEAC:en till de där golvarna!
>40watt säger HECO på sin spec. Du hittar dem på www.heco-audio.de

/M
Go to Top of Page

steelth
Starting Member

21 Posts

Posted - 2004/07/18 :  11:30:21  Show Profile Send steelth a Private Message
Känsligheten ska ligga på 91dB.

www.heco-audio.de/englisch/argon.htm

Kostar 8.900:- på Reference Audio, har ett par själv och måste säga att för 3.800:- är det ett ordentligt kap!
Go to Top of Page

Ximilian
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/07/19 :  11:08:13  Show Profile Send Ximilian a Private Message
Trots den höga känsligheten på 92 dB så gillar dom, som de flesta högtalare lite effekt. Dom kan kännas något återhållsamma vid låga volymer. Matar man dom lite så blommar dom upp och får en helt annan karaktär och öppnar upp ljudbilden ordentligt. Har själv dessa och spelar dom just nu i ett ganska stort rum, 70m2, utan problem. Inte den mest detaljerade högtalaren men för dessa pengar är det verkligen ett kap.
Go to Top of Page

sonataarctica
Starting Member

12 Posts

Posted - 2004/07/20 :  12:02:57  Show Profile Send sonataarctica a Private Message
Du har mail Terna...

sneak@spray.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000