HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Problem med biasinställning på rörförstärkare!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/05/19 :  13:19:08  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Jag har problem med biasinställningen på min rörförstärkare, en Spark 734. Såhär ser historien ut:

Jag var med på första gruppköpet av rör, och köpte då en komplett omgång rör till förstärkaren. Efter jag bytt alla rör ställde jag in ena kanalens två EL34 rör, till 0,2V. På bilden nedan kan alla spänningar ses vid detta tillfället, är kanalen längst ner jag ställt in:


Sedan tog jag en paus och stängde av rörförstärkaren. När jag sedan slog på den igen för att ställa in andra kanalen låg det 0V över motstånden på utgångstrafon på den kanalen! Lite konfunderad mätte jag på den kanalen jag ställt in, nu visade den också 0V! Prövade att vrida på potentiometrarna för biasinställningen med inget händer!

Sedan inträffade en liten olycka, jag tappade en krokodilklämma över ena motståndet på utgångstrafon, så det blev en härlig blå låga. Men varken utgångstrafo eller krokodilklämma hade några visuella märken efter incidenten, och rörförstärkaren startade upp som vanligt efteråt.

Efter att ha vridit och ändrat på potentiometrarna upprepade gånger så visar ändå inte multimetrarna något annat än 0V. Lite deprimerad så tänkte jag att jag kan ju pröva att spela på den, men den var helt knäpptyst! Det kommer inte ens en antydan till ljud ur den! Men alla rören glöder och det finns högspänning, ca. 460V. Vad kan vara fel?

Finns det någon vänlig själ som bor i närheten av Halmstad och som vill komma och titta på den? Jag bjuder på fika alt. öl!

EDIT: Givetvis hade jag jag last påhängd på utgångarna. Jag jordade även ingången genom att koppla den till min cd-spelare.

MVH Martin

PS. Ett stort tack till Bernt som hjälpt mig via PM med biasinställning och felsökning. DS

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2004/05/19 13:23:23
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000