HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 sus i diskanterna?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/05/19 :  12:51:32  Show Profile Send pak a Private Message
hur vanligt är det att det susar i diskanterna(lågt) när förstärkeriet är påslaget,men utan att det spelas nånting?
är det nåt man får leva med i hi endvärlden eller är det nåt fel?
det hörs bara när man lyssnar nära diskanterna.
och är nord ostkablar känsliga för mikrofoni?

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/05/19 :  13:02:38  Show Profile Send MartinH a Private Message
Sånt händer....

Har du rör eller transistorer ?? Har du högtalare med hög känslighet ??

/Martin
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/05/19 :  13:06:35  Show Profile Send Aton a Private Message
Mycket vanligt.
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/05/19 :  13:07:26  Show Profile Send sker a Private Message
Hej pak
Jag vet inte hur vanligt det är men min pappa har haft detta problem under ett tag, han lämnade in förstärkaren för kontrollera men detta gav inget resultat. Det är en rörhybrid så man får kanske räkna med lite brus då, vad vet jag. Själv så har jag inte upplevd detta, hör absolut inget från diskanten och då kör jag med NordOst Red Dawn rakt igenom. Så jag kan nog inte ge dig några tekniska förklaringar utan bara några egna erfarenheter. Men ett råd är väl att se över nätkablar och sånt om du inte redan gjort det. Lycka till!
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/05/19 :  13:34:29  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är ju klart att om man lägger örat intill en diskanthögtalare så hör man brus....olika mycket beroende på elementets känslighet. "Jag vet inte hur vanligt det är men min pappa har haft detta problem under ett tag." Då är det öronsus eller tinitus.
Skämt å sido så skulle jag tro att om det inte hörs vid vanlig lyssning så är det inget att bry sig om....det är normalt.
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2004/05/19 :  13:37:46  Show Profile Send s60761 a Private Message
Alla audiosystem har ett egetbrus. Alla elektriskakomponeneter brusar (termisktbrus). Huvudsaken är att systembruset är lägre än källmaterialetsbrus.

Svagaste länken i kedjan är mikrofonen vid inspelning av ljudet. Den lägsta bruseffekt som kan åstakommas är -124.8dBm med 20kHz bandbredd, normal rumstemp. Detta är det termiskabrusets lägsta effektgräns.

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/05/19 :  13:38:09  Show Profile Send Trivistor a Private Message
Hej!

Jag har haft detta "problem" på båda mina Musical Fidelity förstärkare. Den första lämnade jag in på två olika ställen för felsökning - men allt var normalt. Funderar på om det kan ha något med störningar på elnätet att göra. Ibland är bruset lite högre och ibland är det lägre men det går inte att korrelera till vissa tidpunkter på dygnet. Sätter man in örat i mellanregisterelementet susar det lite där också. Eftersom bruset inte hörs från lyssningsposition är det egentligen inget problem - men det är iallafall störande att det låter.

Jag har rörhybridförstärkare nu, men hade ren transistorförstärkare tidigare som alltså också lät. Kan det ha att göra med hur mycket transistorerna i slutsteget är strypta på tomgång - d.v.s. vilken klass det är på förstärkaren?

"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/05/19 :  14:01:49  Show Profile Send sker a Private Message
Visst är det kanske inte något man hör när man sitter vid lyssningsplatsen eller något som direkt stör när man lyssnar men ett brus behöver ju inte vara något "normalt" brus som många här i tråden beskriver utan det kan ju vara så att det är ett brus som rent av tyder på att något är fel, ett brus som påverkar ljudet negativt. Det brus som jag syftar på är relativt högt, man behöver inte sätta örat nära diskanten utan kan stå någon meter bort och höra brus från både diskant och mellanregister.
>Trivistor
De MF förstärkare du haft "problem" med tidigare var det rör i dem med? Det brus jag talar om kommer nämligen från en Tri-Vista men har därimot inte upplevd något brus från MF rena transistorförstärkare. Om jag förstår det rätt så sitter du på en Tri-Vista har du upplevd något brus från den?
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/05/19 :  14:19:45  Show Profile Send Trivistor a Private Message
sker:

Jag har en Tri-Vista 300 just nu och den har ett visst brus. Man får nog anstränga sig rätt mycket för att höra bruset från diskanten på 1 m avstånd. Från mellanregister hörs det bara på <10 cm avstånd. Tidigare hade jag en MF XA-1 (ren transistorförstärkare) och den lät på samma sätt (ev lite mer - kommer inte ihåg). Den var alltså inlämnad för felsökning utan att något onormalt påträffades.

Har den Tri-Vista du pratar om alltid brusat? Är den alltid påslagen?

"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/05/19 :  14:41:53  Show Profile Send sker a Private Message
>Trivistor
Kanske tog i lite men inom en halv meter hör man klart ett brus, om den alltid brusat vet jag inte, den är drygt ett år gammal och bruset upptäckte vi för drygt ett halvt år sen, den var inne för ett par veckor sen och då bytte man tydligen rören för mätningar visade att det var något fel. Bytet av rör har dock inte tagit bort bruset men nu vet man att det inte är något fel på förstärkaren så nu kanske man ska titta på andra delar i systemet och se om det är något man kan göra något åt genom nätfilter eller liknande. Har du upplevd att MFs produkter är känsliga för dålig ström, kanske kan vara något sånt som spökar.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/05/19 :  15:04:42  Show Profile Send Trivistor a Private Message
Risk för att det hela blir lite off-topic så pak får väl hojta till i så fall...

sker: min Tri-Vista har låtit på samma sätt sedan ny. Den är 1 år gammal. Frågade försäljaren (Ref Audio) som sa att rör kan brusa lite mer och att den borde stå påslagen några månader. Den står alltid påslagen numera. Var lämnade ni in er Tri-Vista för service?

Pak: Vilken förstärkare är det som du upplevt problem med?

"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/05/19 :  15:07:32  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Nog brusar det ur mina diskanter, men man hör det endast om man håller örat emot.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/05/19 :  15:23:58  Show Profile Send sker a Private Message
>Trivistor
Den lämnades på service hos Reference Audio där den också är inköpt. Det är inte Reference Audio som står för servicen längre utan östermalms radio eller nåt sånt. Det var tydligen fel på rören så de byttes mot nya från England.
>pak
har detta problem uppståt när du bytte förstärkare? Hur var det med dina Dynamic Precision?
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/05/19 :  15:32:40  Show Profile Send Trivistor a Private Message
sker:
Upplevde du någon skillnad efter bytet av rör? du säger att det susar som tidigare men var det även något annat problem före rörbytet? I och med att förstärkaren är monouppbyggd och det kommer lika mycket sus ur båda diskanterna har jag svårt att tro att det skulle uppstå något fel på båda kanalerna samtidigt som eventuellt skulle ha med rören att göra.

Jag är för övrigt otroligt nöjd med ljudet från min Tri-Vista, suset är mer att betrakta som en skönhetsfläck. Skulle dock gärna vara utan denna detalj...


"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/05/19 :  15:47:29  Show Profile Send gromit a Private Message
Lyssna på en halv meters avstånd? Varför då?? Har ni inte lyssningspositionen längre bort?

Det hela påminner om när patienten kommer till doktorn och säger:
"Det gör ont när jag vrider på armen och trycker här och samtidigt hoppar lite."
Doktorn svarar lugnt:
"Gör inte det då."

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/05/19 :  16:00:02  Show Profile Send Trivistor a Private Message
Haha, audiofil hypokondri kan man också kalla det :-)

"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/05/19 :  16:07:36  Show Profile Send gcs a Private Message
Nog brusat för i dag...nu går vi hem och firar helg.
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/05/19 :  16:15:47  Show Profile Send sker a Private Message
>trivistor
Jag har faktiskt inte lyssnat efter rörbyttet(det är min pappas förstärkare, bor inte hemma)men bruset är kvar. Visst är det inget man stör sig på när man lyssnar men efter en servic så vet man ju i alla fall om det var något som påverkade ljudet eller ej. Enligt de som gjort servicen så var det något fel på rören varför man bytte de(vet inte hur många man bytte)men uppenbarligen så var det inget som hade med bruset att göra, så det är väl något man får leva med.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/05/19 :  18:04:16  Show Profile Send pak a Private Message
skönt att höra att det inte bara är jag som har det.
med dynamic så var det knäpptyst,oavsett volym.men nu med adyton så brusar det lite-man reagerar ju på sånt som man inte är van vid.
högtalarna har väl en känslighet på 90db har jag för mig.
jag hör det nog vid lyssningsplatsen om det är helt tyst,men slutsteget ät fläktkylt så den hörs mest(lågt).
jag märkte att om jag kopplade bort försteget så att signalkablarna bara satt i slutsteget så surrade det i högtalarna,och knäppte när jag knäppte med fingrarna på sladden-mikrofoni väl.?
jag har nätfilter och riktiga kablar.transistorsteg.
nej nu får jag åka till jobbet en stund igen.blä

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

Edited by - pak on 2004/05/19 18:06:02
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/05/19 :  18:12:53  Show Profile Send Adagio a Private Message
Alla system "lider" nog av detta fenomen i högre eller lägre utsträckning, inget att oroa sig över. "Knäpper med fingrarna"

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/05/19 :  21:03:35  Show Profile Send krippe a Private Message
Har samma "problem" med mer än vanligt (mer än jag är van vid från andra förstärkare vill säga) brus från Tri-vistan. Jag har dock aldrig haft något med rör i tidigare, så min första spontana reaktion var att det är rören i förstegsdelen som naturligt beter sig på detta sätt. Detta är alltså ett konstant brus som finns även när volympoten är nere på noll. Linjeingångsbruset eller vad man ska kalla det förstärks ju med ökad volym men detta brus verkar ha någon annan orsak. Det försvinner bara om man mute:ar. Jag har även märkt att det brusar högre på kvällar och nätter, men det kanske beror på att det är så mycket tystare runt omkring så att det hörs bättre. Eller så beror det på något som har med nätspänningen att göra. Generellt tycker jag mig uppleva att förstärkaren spelar högre på lägre volymutslag nattetid än dagtid.

Edited by - krippe on 2004/05/19 21:06:39
Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2004/05/19 :  22:11:08  Show Profile Send zip a Private Message
Det brusar i mina högtalare också, och även jag har en hybridförstärkare (fast i en någet mer överkomlig prisklass ), upptäkte det precis när jag fått nya högtalare och för ovanlighetens skull gått och lagt mig med förstärkare påslagen (bor i en etta...), trodde först att det var ventilationen som sudsade lite extra men det visade sig komma från högtalarna.... Är det inte helt normalt att elektroniken orsakar ett visst sus?

/Zip
Go to Top of Page

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/05/19 :  23:57:46  Show Profile Send Trivistor a Private Message
krippe:

Jag har inte erfarenhet av så många "high end förstärkare", men som sagt - min Musical Fidelity XA-1 brusade minst lika mycket som trivistan, så jag är inte säker på att det är rören som orsakar problemet. Bruset som finns är relativt oberoende av volympotens läge. Jag har märkt på några andra förstärkare att det brusar mycket mer när man drar upp volymkontrollen (alltså utan inkopplad signalkälla...), medan dom med volympoten på "noll" är helt tysta. Kan volympoten vara inkopplad på olika ställen i olika förstärkare (före eller efter försteget) och därmed styra hur mycket ljud/brus som "läcker" ut till högtalarna på tomgång?


Lite off-topic:
Under juni månad släpper Musical Fidelity Tri-Vistans efterföljare "kW500" på 500+ Watt/kanal. Rören kallas "Mu-Vista" och ska ha 6dB/8dB bättre brusförhållande än trivistorerna.

"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/05/20 :  09:39:09  Show Profile Send sker a Private Message
Det verkar alltså som man får leva med lite brus i vissa system
>Trivistor
KW-500 ser riktigt läcker ut vet du var den kommer att landa på, prismässigt?
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/05/20 :  09:51:55  Show Profile Send krippe a Private Message
Trivistor:

Jag har för mig att det finns olika sätt att implementera en volymkontroll, antingen passivt eller aktivt, dvs antingen som ren passiv dämpning av signalen i form av ett motstånd (inte nödvändigtvis i serie med signalen) eller som ett strömreglerande steg där man aktivt förstärker den signal som når slutstegsdelen. Men, jag är inte så insatt i hur detta fungerar rent praktiskt så jag vågar inte uttala mig om rena prestandaskillnader. Strömreglerat anses väl som bättre och mer "äkta".

I Tri-vistan verkar det ligga ett konstant brus över utgångarna även när volymen är nere på noll, oberoende av linjeingångarna, vilket kanske skulle kunna tolkas som att försteget "läcker" egen ström som inte har sitt ursprung i någon insignal. (<- OBS! Lekmanna-tolkning)

Nån som hört/sett vad priset på nya kW integrerade kommer hamna på? De är inte lika snygga (tycker jag) men 500 W per kanal i 8 Ohm är ju ganska respektingivande

Edited by - krippe on 2004/05/20 09:56:15
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/05/20 :  10:26:23  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Enligt denna sida:
http://www.general-radios.com/search/fiche.asp?ref_produit=MF-KW500
Prix : 7500.EU

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000