HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 R.A.B.O.S installation
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

scandic
Starting Member

10 Posts

Posted - 2004/05/17 :  12:11:06  Show Profile Send scandic a Private Message
Hej,

Hade hemma Infinity Beta SW12 i helgen men lämnade tillbaks den då den vid leverans hade ett relativt högt nätbrumm samt att det sprakade vid volymjustering (som en gammal volymratt med oxidering). Köpte istället Kappasuben. Vid installationen dök följande frågor upp, som jag hoppa ni kan besvara.

1. Vid systeminställningen (volymmässiht) ska man hamna på -10db. Är detta med sub av eller på?

2. Nästa inställnings ska subens volym justeras så att den aldrig överstiger 0db. Är detta med eller utan övrig utsrustning?

3. Vid uppmätning av ljudtryck ska alla (front + bas ) vara på eller endast basen? Jag har mina front som stora (Kappa 90) så enligt mig själv måste väl dessa vara med i mätningen för stående vågor.

4. Påverkas delningsfrekvensen av om RABOS är på eller avslaget?

Tacksam för svar.

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/05/17 :  13:10:10  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Titta på följande länk.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23393

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/05/17 :  15:47:55  Show Profile Send Conan a Private Message
Nu var det ett tag sedan jag justerade in min Kappa Sub, så nedanstående är med reservation för eventuella minnesluckor:

1. Systeminställningen är väl bara för att få lagom nivå på kommentatorrösterna. Subben ska vara på och likaså huvudsystemet.

2. Övrig utrustning ska vara på (samma volym på huvudstärkaren / försteget som vid -10dB inställningen). Det är bara subbens nivå du skruvar upp till 0dB. Detta görs för att utnyttja mätområdet maximal både uppåt och nedåt.

3. Nu kommer själva knäckfrågan. Du har tydligen valt att inte skära dina Kappa 90 nedåt i frekvens och därmed kommer huvudhögtalarna och subbasen att överlappa varandra i hela registret (utom kanske under 25dB eller så där subben kommer att dominera). RABOS-justeringarna kommer såklart enbart att påverka subbens bidrag, och därmed kommer en hel del av finessen med en rumsanpassad bas att gå förlorad. Att enbart använda en Kappa Sub som stöd till ett par huvudsystem är såldes inte optimalt. Du kommer att få *mer* bas men artikulationsförmågan går till stor del förlorad.

Som svar ändå på din fråga skulle jag säga att huvudsystemet ska vara på vid uppmätningen för RABOS. Systemet ligger ju 10dB under basmodulens nivå (enligt inställning i fråga 1), och därmed bidrar detta mindre till att exitera resonanser.

4. Nej.

Några råd för att uppnå maximal effekt av en Kappa Sub:

* Sätt in ett delningsfilter och HP/LP-dela vid exempelvis 80Hz. Har du en för/slutstegs-kombination eller kör du integrerat?

* Om du inte har möjlighet att dela nedåt i frekvens till huvudhögtalarna kan du ändå försöka minska ner basbidraget från dessa genom en friare placering (bort från väggarna) eller genom att plugga igen basreflexrören med en bit skumgummi.

* Använd en Kappa Sub till för att få maximal artikulation, jämnhet i frekvens och ökad ljudtrycksförmåga.

Lycka till!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

scandic
Starting Member

10 Posts

Posted - 2004/05/17 :  16:07:41  Show Profile Send scandic a Private Message
Tackar för era svar Conan/Gemini.

Jag kör på Primares 30.1 förstärkare och Yamaha DSP-E800 påhängs processor/3-kanals förstärkare.

Jag är med på att jag bara kan påverka subbens ljudtryck genom RABOS. Däremot borde väl suben och frontarna tillsammans skapa pucklar i ljudtrycken? Sedan har jag satt brytfrekvensen på subben till 55hz, för att de inte ska överlappa i de övre basregistren.

Nåväl, jag ska prova att sätta Yamahans inställning till small på fronten, delar då vid 80hz och mäta av på nytt.

Conan: Menar du att jag skulle använda mig av subbens hp/lp filter?
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/05/17 :  16:22:22  Show Profile Send Conan a Private Message
Njaaa... det beror på kvaliteten på det inbyggda filtret. Jag skulle nog försöka mig på att ställa om till "small" på Yamahan i första skedet. Men då får du ju höja subbens brytfrekvens till 80 eller 100Hz.

Och tänk på att subben och huvudsystemet tillsammans inte bara skapar "pucklar" utan även utsläckningar.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000