HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Distorsion - varför?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/05/16 :  16:03:07  Show Profile Send Zombie a Private Message
Har ett Quad 405 som jag moddat kraftigt...la härförleden märke till att ena kanalen har lite distorsion, framförallt vid anslag av pianotangenter. Hörs inte mycket, men finns där. Det låter som ett litet fräsande just efter tillslaget och verkar öka med lägre nivå. Är det mycket toner övergår det till ett konstant fräsande...
Vad kan det vara? Dålig kontakt? Övergångsdist? En dålig komponent nånstans?
Idéer välkomna...

P.S. Har kollat att det följer förstärkarkortet.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/05/16 :  22:11:33  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Låter det som bränd talspole ungefär (om du vet hur det låter), den liksom skrapar emot polstycket? Så låter övergångsdist. Så pass står övergångsdist syns på oscilloskop.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/05/17 :  09:41:18  Show Profile Send Zombie a Private Message
Mja, bränd talspole är ju lite "grövre" och "skrapigare" dist, eller hur? Fast något i den stilen...
Den här distorsionen är som ett väldigt lågt fräsande - en "burst" tillsammans med anslaget, hörs knappt förrän man kommer närmare högtalaren. Det finns förmodligen vid alla ljud men maskeras. Ett naket pianoljud avslöjar det...
Jag hade förresten samma missljud i andra kanalen, men det är borta nu...försöker komma ihåg vad jag har gjort och inte gjort ;-)
Enda jag kan komma på just nu är att då missljudet uppstod hade kanalen olika sluttrissor, vilket den har även nu: en fejkad Toshiba 2N3773 och en fejkad Motorola MJ15003. Kan felet ligga där, tror du?

mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/05/17 :  09:45:04  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Ragga upp ett oscilloskop och en tongenerator och kör lite svag sinus eller triangelvåg. Kan du höra oljudet så tydligt så kan du också se det. Dubbelkolla först med att köra samma musik på en annan CD och annan förstärkare. Då har du isolerat problemet bättre.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/05/17 :  10:23:28  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Hur gör man om man har råkat ut för övergångsdist?

Hur gör man för att slippa det om man skulle ha det?

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/05/17 :  11:03:37  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hej peranders, lättare sagt an gjort. Har iofs ett PC-skåp men mitt ljudkort för ett sånt jäkla liv...
Har dubbelkollat källa och övriga komponenter...det är kortet i 405:an.
Frågan är vad göra när jag väl bekräftat att det är övergångsdist...

Oblivion: det finns ofta en pott i stärkaren där du kan ställa biasen till sluttrissorna för att minska ö-disten. Dock inte i 405:an...

Edited by - Zombie on 2004/05/17 11:04:56
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/05/17 :  11:09:39  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Hade du ett schema? Nej, rota på måfå är inte det lättaste om man har misstänkta kretsproblem.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/05/17 :  11:15:01  Show Profile Send Zombie a Private Message
p-a: jo jag har ett schema, annars hade jag inte kunnat modda så mycket...går aldrig ut på okänd mark utan karta :-)
Men eftersom jag erinrar mig att när jag hade olika typ av sluttrissa när disten uppkom i den andra kanalen och nu har olika trissor i den andra för tillfället, kanske man kan sluta sig till att 405:an är känslig för det...kanske skulle köpa en fejk-toshiba till

Edited by - Zombie on 2004/05/17 11:18:46
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/05/17 :  11:54:05  Show Profile Send esl a Private Message
Kan du kolla att du har tillräcklig förspänning.. kan du öka tomgångsströmmen och sedan lyssna?
Kan du mäta över emittermotstånden på de bägge kanalerna och jämföra spänningen?
Eftersom 405 har current dumping kanske det är så att klassA korrigerings förstärkaren i nte jobbar som den skall..
Du får låna ett skop helt enkelt som peranders säger

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/05/17 :  12:15:02  Show Profile Send Zombie a Private Message
esl: jo, det är nog bäst att fixa ett skåp och kolla...frågan är vad göra när fakta bekräftats...vad tror du om min "olika-transistor"-teori?
vetitusan om jag kan variera något, finns inga pottar allafall...inga emittermotstånd heller
mvh

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/05/17 :  13:13:13  Show Profile Send UrSv a Private Message
Om du inte har några emittermotstånd (eller kollektormotstånd) vart har du då gjort av R35/R41/L3 och R36/R37/L1?

/Urban
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/05/17 :  13:39:56  Show Profile Send Zombie a Private Message
UrSv: dom har jag på kollektorn som sagt ;-)
Ska mäta och kolla, vad för variation kan man tolerera?

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/05/18 :  08:02:32  Show Profile Send Zombie a Private Message
OK!
Har mätt spänningen över R35/36 på båda kanalerna. Ganska exakt 25.2V över alla. Det betyder väl att tomgångsströmmen är lika för båda kanalerna, eller. Både på den med dist och den utan?
Mvh

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/05/18 :  09:31:58  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Zombie, modda utan djupa kunskaper om konstruktionen och dessutom utan oscilloskop är ett lotteri med osäker utgång. Mycket kan inverka som du inte har en aning om, som till exempel, strömförstärning, fT, capacitanser mm mm. Du måste skaffa ett oscilloskop. Ser man vågformen som borde vara synligt förvrängd så kan man säkert få en ledtråd om vad det kan vara.

Om jag pratar för egen del så är jag inte 100% hemma på vad current dumping innebär och ännu mindre att modda ett sådant steg så att man uppnår förbättringar. Jag pillar bara i sådant som jag har kontroll över och jag är ändå i branschen.

Greja ett oscilloskop!!

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/05/18 09:33:06
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/05/18 :  09:53:34  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hej!
Jag följde instruktioner från personer som vet bättre än jag. Huvudförändringarna jag gjort är att göra en 405-1 till en 405-2, vilket innebär några mycket enkla modifikationer. Sen har jag förstås minskat förstärkingen på ingångssteget och bytt ut opampen.

mvh

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/05/18 :  10:45:15  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag antar att det finns ett schema någonstans. Någon som kan upplysa mig om detta?

Jag kan ta ett kik om du också talar om exakt vad har gjort. Det kanske finns någon uppenbar fallgrop?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/05/18 :  10:59:58  Show Profile Send UrSv a Private Message
Zombie, jag tycker du skall ta på dig skyddglasögon, backa ett par steg och fundera på vad du egentligen mätte för nåt. R35 och R36 är väl 0.08 Ohm? Du mätte 25.2 V över dem vilket innebär 315 A genom varje motstånd ungefär. Det blir ca 8 kW värme i varje motstånd. Något säger mig att skolans påbjudna rimlighetskontroll inte ser så lovande ut här.

P-A:
http://www.geocities.com/ResearchTriangle/Lab/6722/quad405cir.jpg

Edited by - UrSv on 2004/05/18 11:01:42
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/18 :  11:20:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
UrSv, länken funkar inte... Inte för mig i alla fall.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/05/18 :  11:24:07  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hej!
Haha, tro fan att det fräser om stärkaren då? Håller på att jobba, har inte tid med rimlighet...ska mäta igen och denna gången över rätt motstånd.
V: R35 7,2 mV, R36 3,6mV (OK kanal)
H: R35 8,1mV, R36 3,9mV (fräsig kanal)
Lägg märke till att R = 0.091 ohm i min version

Flyter det ~39mA/42mA genom R36?

http://www.dc-daylight.ltd.uk/Valve-Audio-Interest/QUAD/QUAD-405/QUAD-405-Mods.html - kolla även länken till Berndt Ludwig i första stycket. Det är därifrån allt kommer...

mvh

Edited by - Zombie on 2004/05/18 12:06:55
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/18 :  11:50:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, där var ju schemat längst ner på http://www.dc-daylight.ltd.uk/Valve-Audio-Interest/QUAD/QUAD-405/405_Qw_6.pdf

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/05/18 :  13:14:23  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Ser lite konstigt ut med D13.

Det borde vara en diod dropp över d13
En Vbe dropp minus på tr8 då borde man vara nära noll men man kan ju inte ha noll i Vbe + Vr36 för tr9.

Visar väl bara hur lite jag fattat men i alla fall. Var tänker jag fel?

Hjelm
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/05/18 :  14:11:50  Show Profile Send Zombie a Private Message
D13 finns på 405-2. Schemat du kollar på är Ludwigs modifikation av 405 (vit hand) för bättre strömstyrka vid låg impedans och modifikationerna till 405-2 (svart hand). I ingångsteget är moddarna med svart hand Ludwigs egna.
405:an har inte heller dubbla trissor för tr9/10 - det är Ludwigs förslag.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000