HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En fin elektronikstapel för max 12000?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nilli
Starting Member

22 Posts

Posted - 2004/05/16 :  00:46:21  Show Profile Send Nilli a Private Message
Har ni några tips på grejer?

Jag hade tänkt mig slutsteg+försteg/integrerad + en spelare + interconnect.

Det får vara begagnat.

Spelaren får vara en multispelare men det är viktigt att grejerna matchar varandra.

Jag tycker om Primares design och Roksan och liknande, dock ej grejer äldre än nåt år...

Som titeln säger: MAX 12000 kr!

Det viktiga är inte att vara värst, det viktiga är att vara värst med det man har...

masur
Member

159 Posts

Posted - 2004/05/16 :  01:13:56  Show Profile Send masur a Private Message
Har sett att HiFi-Punkten i Skövde säljer demo-X av förstärkaren Arcam A75 och CD-spelaren Arcam 72. Prislappen är 12.000kr.
Go to Top of Page

Nilli
Starting Member

22 Posts

Posted - 2004/05/16 :  13:52:13  Show Profile Send Nilli a Private Message
ja, kanske inte var riktigt vad jag hade tänkt mig men tack ändå, det borde väl finnas bättre grejer än så ändå för 12000, kom ihåg, begagnade grejer får också vara med och leka...

Det viktiga är inte att vara värst, det viktiga är att vara värst med det man har...

Edited by - Nilli on 2004/05/16 13:52:45
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/05/16 :  13:53:47  Show Profile Send Ayn a Private Message
Vad är det för fel med Arcam?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Nilli
Starting Member

22 Posts

Posted - 2004/05/16 :  14:38:01  Show Profile Send Nilli a Private Message
Jag menar bara att man borde väl kunna skrapa ihop nåt ännu flashigare än så för 12000...

Det viktiga är inte att vara värst, det viktiga är att vara värst med det man har...
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2004/05/16 :  14:41:16  Show Profile Send n0p a Private Message
Kanske en begagnad Linn Classik?

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Nilli
Starting Member

22 Posts

Posted - 2004/05/16 :  14:50:16  Show Profile Send Nilli a Private Message
mjo jag har funderat på Classiken, de har många såna här i lule på takt & ton men jag tycker att den verkar lite klen nästan...

Det viktiga är inte att vara värst, det viktiga är att vara värst med det man har...
Go to Top of Page

Nilli
Starting Member

22 Posts

Posted - 2004/05/16 :  14:51:24  Show Profile Send Nilli a Private Message
kanske borde fylla i att jag har ett par Wharfedale Diamond 8.4 med Linn K20... 86dB/W känslighet

Det viktiga är inte att vara värst, det viktiga är att vara värst med det man har...
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/05/16 :  14:57:49  Show Profile Send Ayn a Private Message
12000 är (tyvärr) inte så mycket pengar i hifi-sammanhang. Det går absolut att få tag på bra prylar, sen om de är "flashiga" eller inte vet jag inte. En Classik är ett bra exempel på en riktigt bra enhet som inte är särskilt flashig - fast jag vet iofs inte vad du lägger in i ordet flashig...

Jag skulle nog satsa på nånting i stil med Arcam faktiskt (eller Classiken). NADs silverline-serie kanske vore något också, fast det kan bli klurigt att få tag på en förstärkare och CD-spelare från den serien för bara 12k totalt.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2004/05/16 14:58:18
Go to Top of Page

Nilli
Starting Member

22 Posts

Posted - 2004/05/16 :  15:00:23  Show Profile Send Nilli a Private Message
men hur är det med classiken? har den mycket kräm att driva ett par wharfedale 86 dB/W med 6 ohm?

med flashig menar jag att den är snygg och har fina funktioner t ex fjärr och pre out så man kan bygga vidare osv

Det viktiga är inte att vara värst, det viktiga är att vara värst med det man har...

Edited by - Nilli on 2004/05/16 15:02:25
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/05/16 :  15:06:38  Show Profile Send Ayn a Private Message
Classik klarar av att driva ett par Linn Katan iaf, de har 85dB/W känslighet. T&T är nog sunda nog att låta dig låna hem en Classik och testa!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2004/05/16 :  15:14:09  Show Profile Send Fyhr a Private Message
om classik är lite klen så kanske det inte är nån idé att tipsa om min fina för å slutstegskombination från sugden som bara lämnar 2x25W men jag gör det ändå, den klarar av att driva rogers LS3/5A (83 dB/w/m) till normal lyssnings nivå utan problem dock...
finns under annonser.

CDspelare så rekomenderar även jag Arcam cd72 (fanns en till salu här på forumet för strax över 3000 bara! riktigt kap)

vill du ha absolut välljud så är det nog inte "flashighet" du ska leta efter, sånt kostar pengar att utveckla det också...
Go to Top of Page

Nilli
Starting Member

22 Posts

Posted - 2004/05/16 :  16:29:29  Show Profile Send Nilli a Private Message
läs ovan, jag menar bara att den inte ska se ut som en sak man hittar när man öppnar en motorhuv på en gammal trabant och att den ska ha fjärr och helst pre out

Det viktiga är inte att vara värst, det viktiga är att vara värst med det man har...
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2004/05/16 :  16:45:08  Show Profile Send Anton a Private Message
Denna finner man inte under huven på en trabant iaf.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28949

/A
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2004/05/16 :  16:48:21  Show Profile Send Fyhr a Private Message
Anton: hade jag inte haft en CD72 redan så hade jag nog köpt din :)
den har ju fjärr dessutom (en fjärr som fungerar med arcams förstärkare också väl?)
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2004/05/16 :  17:04:36  Show Profile Send Anton a Private Message
Fyhr: Jag tror att den funkar med arcams förstärkare, du kan nog justera volymen iaf. Å andra sidan kan nog Arcams förstärkarfjärr styra cd:n också .

/A
Go to Top of Page

Nilli
Starting Member

22 Posts

Posted - 2004/05/16 :  19:15:12  Show Profile Send Nilli a Private Message
jag har funderat lite och har nu kommit fram till att jag borde få en arcam a80 med interconnect + en cd72 för 12000 totalt, (beggat förstås) vad säger ni om det?

Det viktiga är inte att vara värst, det viktiga är att vara värst med det man har...
Go to Top of Page

Nilli
Starting Member

22 Posts

Posted - 2004/05/16 :  19:16:33  Show Profile Send Nilli a Private Message
anton din cd72 kan vara intressant, var bor du förresten?

Det viktiga är inte att vara värst, det viktiga är att vara värst med det man har...
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2004/05/16 :  20:18:50  Show Profile Send Anton a Private Message
Nilli: Den finns i Lund.
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2004/05/16 :  20:27:56  Show Profile Send Fyhr a Private Message
det låter som en utmärkt kombination nilli, titta lite åt audio analogue pucchini också, liten integrerad som låter aldeles utmärkt, inte heller så jättemycket kraft, men den räcker gott till
Go to Top of Page

Nilli
Starting Member

22 Posts

Posted - 2004/05/16 :  21:23:22  Show Profile Send Nilli a Private Message
nja kanske inte den (inte min smak)
den är säkert bra men jag gillar inte designen (mycket viktigt hursomhelst enligt mig)
jag kan också få svårt att hitta en fin cd-spelare som matchar den ändå

jag tror nog att jag försöker hitta en begagnad A80 och matchar sedan den med en cd72, interconnect får jag väl hitta på nånting, de säljer hursomhelst Linn Interconnects på T&T

Det viktiga är inte att vara värst, det viktiga är att vara värst med det man har...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000