Author |
Topic |
|
M_N
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2004/05/15 : 21:56:50
|
As i subject.
Har idag hos en bekant för första gången upplevt märkbara förbättringar åstadkomna av "strömförbättringsprodukter", såväl bild- som ljudmässigt. (Han har bl.a. 2 st Ultimate Outlet.)
Men, ska man välja en PS Audio Ultimate Outlet eller gör en isolationstransformator typ Tufvassons som bl.a. finns på Elfa ett lika bra jobb?
Isolationstrafon kan ju lämna balanserad utspänning, gör även Ultimate Outlet det?
Sänker Ultimate Outlet utimpedansen från elnätet?
(Mitt pristak för en dylik produkt är ca 6000 kr vilket tyvärr utesluter aktiva komponenter.)
mvh / M_N
|
Edited by - M_N on 2004/05/25 16:16:54 |
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2004/05/15 : 23:46:47
|
Bra fråga, hoppas du får mycket svar från folk med enga erfarenheter. Här uppmärksammat att det finns ett antal Ulitmate Outlets till speicalpris just nu och går och grubblar om detta är vägen till hifi-nirvana |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/05/25 : 17:28:44
|
Jag funderar på att satsa på Shunyata Research Hydra Model-2 som i Europa bör kosta ungefär så mycket som en PS Audio Ultimate Outlet. Se http://www.shunyata.com/modeldriver.aspx?navitemid=2336
Man pratar ofta om Hydra Model 8 - som kostar 1995USD - som det effektivaste medlet just nu mot störningar. Model 8 har som modellbeteckningen anger 8 utgångar mot två för Model 2, pris 395USD. - Läs följande test på Model 2: http://www.soundstage.com/surrounded/surrounded.htm |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
Devilfish
Member
185 Posts |
Posted - 2004/05/25 : 18:26:39
|
Håller på att göra en DIY-version av ultimate outlet, de är ju inte direkt hemlighetsfulla med vad som döljer sig inuti. Får se om jag får till det på 'gehör'. |
From Helsingborg by the sea Now with thunder from DUCATI |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/05/26 : 02:17:55
|
Finns Shunyata Research anpassad för europeisk standard? |
Bravo |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2004/05/26 : 07:20:54
|
Låter spännande med en DIY version. Kanske något att skriva mer om på DIY sidorna |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2004/05/26 : 08:39:12
|
Hej!
En DIY version låter spännande, men måste man göra en massa smålådor som man sätter i de uttag som härbärgerar ljudanläggningen?
Kan man inte montera varistorn eller vad det nu är, i eller i anslutning till el-centralen, en till varje fas, eller?
/Roland |
|
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2004/05/26 : 09:32:13
|
Körde länge med en 3kva mellantrafo. När jag lånade hem en UA försvann ess-igheten och en massa annat skräp i diskanten. Värt pengarna tycker jag. Dessutom 33kg lättare och brummar inte...
DYI UA är intressant!! Linda en egen "balun" kan inte vara så svårt... Själv drömmer jag om en låda som innehåller två UA och sex uttag; två för digitalt och fyra för analogt. En UA per grupp. Varje uttag har ett eget Schaffner FN2070 nätfilter. Borde bli väldigt bra. Billigt? Neee...
Paradigm - de bör sitta så nära apparaterna som möjligt. Det räcker gott med en för digitalt och en för analogt.
|
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/05/26 : 11:03:41
|
Generalagent för Shunyata i norden är McIntosh Nordic: http://www.mcintoshnordic.com/ men de verkar bara föra deras kablar av webbsidan att dömma. - Jag skickade ett mejl för några dagar sedan med förfrågan om Hydra-2 men har ännu inte fått något svar
Det finns emellertid de som säljer der "Power Conditioner" i Europa: http://www.living-sound.com/index.html (tyska!)
Shunyata liksom många företag använder sig av cryoteknik vid tillverkning, se: http://www.cryotweaks.com/index.shtml - det verkar faktiskt så att nästan alla företag (ej PS Audio!) använder sig av den tekniken även om det inte står uttryckligen på deras webbsida (t.ex. Furutech och deZorel-filter).
|
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
Devilfish
Member
185 Posts |
Posted - 2004/05/26 : 12:40:00
|
freann> Det blir nog en dubbel variant jag ska bygga. Blir det inte lite kaka på kaka med Schaffner-filter också? Jag tänkte bara sätta en x-kondensator och en varistor på varje uttag.
|
|
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2004/05/26 : 13:18:24
|
Devilfish: nope!!! Nu har jag väldigt "dålig" el hemma, men jag flera har filter efter. Kan tillägga att Wadia använder Schaffners filter i sina apparater.
Var hittar du ferritkärnan till balunen? |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2004/05/26 : 13:32:48
|
Hej freann!
OK, men vad kan några meter kabel (från centralen till väggutaget) göra för skillnad och varför ska man ha en apparat för CD-spelare/DVD, digitala filter och eventuella digitala slutsteg och en annan för övriga analoga burkar, som t ex för- och slutsteg? Vilken kategori hör datorn till, räknas den också som digital?
Här känner jag att jag är på djupt vatten. Vad är HiFi mumbo jumbo och vad är riktiga/nödvändiga förbättringar? Nätsladdar ā 10000+ riksdaler, får mina ringklockor att skallra i 280.
/Roland |
|
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2004/05/26 : 13:45:16
|
Digitala apparater - cd- & dvd-spelare etc skickar ut en massa skräp på nätet. De stör alltså förstärkare och annat anaolgt. Datorn har en switchad nätdel och räknas som dator :-) Stäng av dator, bredband och trådlösa nätverk! Det gör skillnad hos mig, trots UA och nätfilter.
Några meter nätkabel gör skillnad. Själv har jag en 2,5kvmm EKK slingrande på golvet som förser en Ultimate Outlet med ström från det jordade uttaget i köket. Riktigt dålig lösning, men det låter bra! Måste fixa...
Billigt tips: testa Claes Ohlssons nätfilter á 250 pix. Filtret är känsligt för korrekt fas som allt annat.
|
|
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2004/05/26 : 13:52:15
|
Paradigm: "Vad är HiFi mumbo jumbo och vad är riktiga/nödvändiga förbättringar?"
Den frågan kan bara du själv svara på. Testa, testa, & testa. Hitta det som funkar för dig, med dina grejjer, i din miljö. Vad som funkar för mig behöver inte automatiskt funka för dig. |
|
|
freann
Member
863 Posts |
|
Devilfish
Member
185 Posts |
Posted - 2004/05/26 : 14:08:35
|
Köper järnpulverkärna hos ELFA (58-726-35). Tänkte prova att linda en egen mini-trafo också, så att jag kan ha en blå lysdiod i lådan. |
|
|
freann
Member
863 Posts |
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2004/05/26 : 14:41:26
|
Devilfish: vilken variant av kärna använder du? Antar att du lindar med emaljerad koppartråd - isolerar du den ytterligare?
Varistorer - gör de någon annat än transientskydd?
Undra om denna är prisvärd: artnr. 88041, www.kjell.com; Avstörningsfilter, 230V. |
|
|
Devilfish
Member
185 Posts |
Posted - 2004/05/26 : 15:01:54
|
freann: Använder den i -26 material som är verksam DC-1MHz. Tänkte följa PS-A's exempel och isolera med typ eltejp. Varistorerna är bara till för att skydda mot transienter. Mycket inspiration nu... tror att det kommer att bli liknande den länk du hade nu sist, undrar lite bara varför det sitter 6 stycken varistorer och hur de är kopplade. |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2004/05/26 : 15:27:04
|
Hej freann!
Tack för tipset om ohlsons filter.
Om jag köper ett filter först för att testa, så ska jag börja med att sätta den på CD'n, om jag har förstått det hela rätt och om jag hör någon skillnad ska jag gärna fortsätta med de övriga apparaterna, eller kanske satsa på en skiljetrafo, eller!?
Med "Jumbo mumbo" menade jag att det ibland blir lite väl mycket hokus pokus i HiFi världen och om det är nån "Guru" som sagt något i nån riktning så tycker alla andra precis likadant. Lite som ett pojkfotbollslag, alla jagar efter bollen och när nån säger att en nätsladd som kostar bortåt en månadslön, uträttar underverk, då blir jag misstänksam som bara den.
Men vad vet jag, det kanske uträttar underverk.
/Roland |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2004/05/26 : 15:36:53
|
Freann!
Kan man kolla fasen med en glimlampa? eller görs det på nåt annat sätt?
Sån där avbrottsfri kraft till datorer, kan det vara nåt till ljudanläggningen? Dataprylar brukar alltid kosta mycket mindre än HiFi prylar, även om det är samma sak. Vad är UA för nåt?
/Roland |
|
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2004/05/26 : 15:50:38
|
Testa först på cd:n. Jag har två efter varann, vridna 180 grader. Testa sedan på förstärkaren - inte lika säkert att det ger positivt utslag där.
Kolla fasen med glimlampa - vet ej..? Billigast att använda öronen :-)
UPS - lite tveksam till hur ren ström de egentligen producerar. Bara för att den lämnar sinusvåg behöver inte betyda att den är distorsionsfri... Som sagt - testa :-)
UA = Ultimate Outlet... Krångligt ord att skriva ut...
Jo, det är mycket mumbo jumbo... Man måste helt enkelt bilda sig en egen uppfattning. Det är mycket gurusar och folk som "vet hur det ligger till" där ute... |
Edited by - freann on 2004/05/26 15:53:02 |
|
|
|
Topic |
|