HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nytt rörprojekt - mitt idealförsteg!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/10 :  12:05:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Borde väl funka tycker jag. Trissorna är antingen öppna eller stängda, inga mellanlägen?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/17 :  22:38:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tobbe L har hjälpt mig med frontar både till själva försteget och till nätdelen.
Ett par bilder:

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/06/18 :  15:35:51  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Ser ju riktigt trevligt ut.
Men du ska ha in ingångsväljare o volymkontroll på fronten?
Eller allt via fjärren istället

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2004/06/18 15:36:28
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/18 :  17:28:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ett par tjusiga rattar kommer snart. Det blir fjärr på volymen sedan,
kanalväljaren kommer att ha reläer och vara manuell tills vidare.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2004/06/18 :  18:24:49  Show Profile Send MartinX a Private Message
Snygg front, vad är det för träslag? och vad är det för ytbehandling? Jag står själv i begrepp att köpa lite trä till mitt rörsteg jag behöver lite tips.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/18 :  18:46:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mahogny. Lackat med klarlack bara.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/06/21 :  21:47:11  Show Profile Send Uniper a Private Message
Idag har jag jobbat med mjukvaran till fjärrstyrningen. Den är i princip klar, det enda som återstår är att testa den "på riktigt". Ska se om jag kan hitta några lämpliga transistorer och nån liten motor att testköra med..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/23 :  00:05:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det låter lovande Uniper!!

Nu har jag kanalväljare och hörlursutgång på plats. Fronten blev bra, blankpolerade rattar som är
som ett mellanting mellan Primare och Copland. Orkar inte ta bilder just nu men det kommer.
Försteget är fullt fungerande nu i alla fall, fast jag kör med labaggregatet som strömförsörjning
tills den separata nätdelen blir klar.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/25 :  13:25:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Här kommer en bild. Jag är väldigt nöjd med fronten Tobbe ordnade! Nu håller
jag på med strömförsörjningen. Lådan ovanpå CDn är Riaa-steget.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2004/06/25 13:26:02
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/07 :  13:31:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Håller på med nätdelen nu. Än en gång konstaterar jag att konstantströmkälla följt av en shuntregulator ger mycket bättre kontroll, framför allt i basen. Bättre djup i ljudbilden också jämfört med ren passiv nätdel.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/07/07 :  18:20:46  Show Profile Send AndersP a Private Message
Bernt: Var har du fått tag på dom där snygga rattarna? Sånna måste jag också ha.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/07 :  18:38:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Rattarna är gjorda av vår eminente finske svarvare på jobbet. Mycket snygga, han fick en coplandratt som
inspiration och så sade jag att jag ville ha dom blanka och raka. Resultatet blev som sagt jättebra!

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2004/07/07 18:38:52
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/07/07 :  18:44:42  Show Profile Send AndersP a Private Message
Lyckos dig!!

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/08 :  14:31:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Försteget är så tyst att jag inte kan höra tillstymmelse till brus på full volym med örat i högtalaren.
Det är jättebra, rörkretsar brukar ju väsnas men shuntregulatorn sopar fullständigt rent även vad gäller
rörens eget brus. Något att implementera i CD-modden också, kommer säkert i del 3 i artikelserien då.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2004/07/08 14:38:03
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2004/07/11 :  13:29:24  Show Profile Send kasra a Private Message
Väldigt intressant försteg!

Kommer det scheman möjligtvis?
Du nänmnde även att man kunde alt. ha balancerade utgångar, skulle man kunna ordna det på nåt sätt med switchar så man kan välja?

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/11 :  15:12:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kasra, jag är inne på det också men det återstår att se. I SE fick jag brum om jag inte jordade ena tåten på utgången på trafon men det borde ju gå att lyfta den med en switch vid balanserat. Skulle kanske valt PP-varianten av LL1660 och byggt med diffsteg + konstantström i stället med tanke på att CDn är balanserad numera. Jag får se hur det löser sig. Idag ska jag montera front på nätdelen så den ser snygg ut också.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000