HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Zap-Pulse med brus
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2004/05/18 :  19:35:20  Show Profile Send nelsson a Private Message
Det är dock dc-nivån ut från processorn som är intressant i det här fallet eftersom det är den som skulle kunna ställa till det för Zap-modulerna.
Ställ in ditt mätinstrument på mVdc-skalan och mät mellan signal och jord på utgångskontakterna. Om allt är som det ska visar instrumentet någonting mellan 0 (helst) och ±5 (max) mV.
Zap-modulerna har DC-servo på utgången som ska se till att att dess DC-utnivå håller sig inom ±5 mV, om de får (ovanligt mycket) DC på ingången innebär det att DC-servot på utgången får jobba hårdare och skulle då kunna ge upphov till brus (gissning från min sida, någon som har större insikt i hur DC-servon fungerar får gärna rätta mig om jag har fel). Även The End har DC-servo däremot har många vanliga förstärkare kondensatorer någonstans i signalvägen varför dc på indången inte behöver vara ett problem.

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2004/05/19 :  16:31:33  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Om nu DC-servo rättar till mitt problem kanske jag ska prova att koppla in dem. De är nämligen inte aktiverade i varken Zap-Pulse- eller Millenniumstegen. För att upprepa "nelssons" fundering, vet någon vilken funktion ett DC-servo har?

Hasse
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2004/05/19 :  19:56:58  Show Profile Send nelsson a Private Message
Jag får kanske förtydliga mig en aning., jag tog förgivet att dc-servot var inkopplat både i fallet med Zappulse och Millennium och att det skulle vara orsaken till att just de förstärkarna brusar samtidigt som andra inte gör det.
Det finns dock några intressanta test du kan göra
#Mät DC-nivån ut från processorn
#Om processorn ger en för hög DC-nivå ut testa att sätta en kondesator i serie och hör om bruset försvinner

Du kan ju koppla in DC-servot på Zappulsen och höra om det blir någon skillnad

Mvh
Johannes

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/05/20 :  01:13:10  Show Profile Send ludo a Private Message
tänkte tjata lite mer om nätfilter. var sitter nätfiltret/-en?
tar du ut nätspänningen till BÅDE processorn och zappulsen EFTER nätfiltret (= är de anslutna till samma nätfilter)? eller har processorn eget och zappulsen eget?

är dom anlutna till samma så prova med att ha nätfiltret "MELLAN" processorn o zappen istället (ta ut spänningen till processorn efter filtret och till zappen före). Vad blir resultatet då?

koppla bort nätfiltret/-en och lyssna. hur blir det nu?

vad använder du för storlek/typ av nätfilter?

i vissa fall kan ett nätfilter (alla andra filter för den delen oxå) ha en resonansfrekv vid vilken det kan förstärka inkommande störn isf att släcka ut dom.
nätfilter är tyvärr lite oberäkneliga...

beträffande att processorn tillsammans med andra förstärkare inte låter lika brusigt...det kan bero på att dessa stärkare har en betydligt bättre PSRR vid just aktuella störfrekv.
jag är fortfarande inne på att det är processorn som sänder ut HF-skräp till nätet...
hur låter det med andra processorer? andra signalkällor på ing till zappen?

titta på överf kurvor för typ nätfilter i databladet
http://www.elfa.se/pdf/69/06966519.pdf
(-10dB = 3ggrs förstärkn isf dämpn...det tillsammans med en skräpsändare...)


Edited by - ludo on 2004/05/20 01:48:57
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2004/05/20 :  17:41:01  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Närfiltret sitter inbyggt i en kopplingslist á la Voltex. Filtret är en komponentsats jag köpt för ett antal år sedan. Jag ska prova att mata slutsteget med en icke nätfiltersignal. Återkommer snarast.

Hasse
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2004/05/20 :  17:46:40  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Nu har jag provat att mata slutsteget direkt från ett annat eluttag. Tyvärr med samma brusnivå.

Hasse
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/05/21 :  14:23:12  Show Profile Send ludo a Private Message
slå av processorn. slå av zappen.
koppla bort signalsladden.
slå på zappen.
hur låter det nu?
slå på processorn (sign.sladd bortkopplad)
är det nån skillnad nu?

(slå av bägge apparaterna när du ska koppla in sign.sladd igen, var försiktig med ESD)
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2004/05/21 :  16:43:02  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Ja du "ludo", nu har jag följt din instruktion. Jag började med att bryta nätanslutningen till båda apparaterna. Därefter kopplade jag bort de balanserade signalkablar mellan processorn och slutsteget. Efter det, med signalkablarna bortkopplade, startade jag upp slutsteget. Med örat intill diskanten lät det inte mycket, helt okej. Sedan startade jag upp processorn, fortfarande med signalkablarna bortkopplade, och bruset kom tillbaka igen med samma kraft som om signalkablarna var anslutna. Nu måste du berätta var felet ligger!

Hasse
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/05/23 :  20:34:37  Show Profile Send ludo a Private Message
varit bortrest i helgen, ej kunnat svara tidigare

skulle vilja be dej utföta några tester till.
börja med samma test som ovan fast med nätfitret helt bortkopplat. (utesluta interferens processor-nätfilter)
upprepa testet (enl ovan)
- signalkabel ansluten till processor ensamt(inget ansl i andra ändan)
- signalkabel ansluten till zappen ensamt(inget ansl i andra ändan)
(utesluta signalkabel som mottagarantenn i båda ändarna)

har du dessutom möjlighet att titta på din nätspänning med oscilloskop (INGA ljudkomponenter anslutna - ansluta en komponent i taget) så skulle man även kunna utesluta frysar,mikron,dimmers,datorer,osv som möjlga bruskällor.

åtgärd OM ingen förändring:

- om du gillar ljudet fr processorn och är elektronikkunnig:
bygg in ett nätfilter i processorn eller i nära ansl till densamma(ger förslag på ett färdigt nätfilter om du väljer den lösningen)
det KAN råda bot på dina bekymmer
(fitret du använder idag kanske är feldimensionerat/har "fel" överföringskarakteristik)

- annars
SÄLJ processorn fort som ... den verkar vara undermåligt byggt.
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2004/05/24 :  23:00:57  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Jag ska prova i helgen att utföra lite olika inkopplingar. Ditt sista förslag att sälja processorn blir inte aktuellt. Jag tror inte det är fel på processorn. När jag hade den på en Hi-Fi affär inkopplad på annan utrustningen var brusnivån helt acceptabel. Nä, felet ligger någon annanstans. Kan tänka mig att mitt hemmabyggda nätfilter kan vara boven i dramat. Du får gärna ge mig förslag på ett bra nätfilter.

Hasse
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/05/25 :  14:38:56  Show Profile Send ludo a Private Message
ja, naturligtvis måste du testa lite till.
förresten, vad är det för typ av störn du hör - lågfrekv dvs 50-100Hz, högfrekv? eller vad?
med de tester du har gjort hittills är jag tyvärr rätt så övertygad om att det är just processorn som kontaminerar nätet med störningar.
att sedan nätfiltret förvärrar det hela alternativt inte kan göra ngt åt problemet är en annan fråga.
tror dessutom oxå att zappen inte har så bra PSRR (power supply rejection ratio), betonar TROR, vet inte, och det är därför du kan höra dessa störningar via just dessa stärkare och inte andra.
många olyckliga faktorer bidrar mao, men störkällan är nog en o samma.
men - fortsätt att testa. snart får vi reda på vart problemet ligger.
spännande!

en annan möjlighet.
hur nära processorn har du din zapp? sitter zappen för nära så kan dess spolar (annat) ta upp störningar via luften (induktiv-kapacitiv-annan typ av koppling). antog att zappen sitter i en skärmad låda på behörigt avstånd - men - vem vet?
lågfrekv.störningar tar sig förresten lätt igenom de festa (vanliga) typer av skärmningsanordningar. att då öka avståndet mellan störsändare o mottagare ger ett bättre resultat. (vad som nu är sändare o vad mottagare kan nu diskuteras...)
så separera/flytta på en av komponenterna samtidigt som du lyssnar. blir det nån skillnad?
bifoga gärna en bild på hur du har kopplat.

Edited by - ludo on 2004/05/25 20:37:40
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/05/25 :  23:26:34  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Ett annat tips kan vara att flytta processorn till ett annat rum. Då kan man kanske utröna om det är ledningsburna störningar eller inte.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2004/05/26 :  16:54:20  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Processorn och slustegen står på var sina hyllplan i mitt hemmagjorda rack. I botten på varje hyllplan har jag lagt en 1 mm tjock kopparplåt. Nu kanske inte koppar är bra på att skärma av just dessa störningar. Jag har provat att flytta nätanslutningarna för slutsteget och processorn till ett annat vägguttag där närfiltret inte kan påverka, utan resultat. Notera att inte bara Zap-Pulse steget brusar, det gör även det analoga steget. Jag har haft processorn hos tillverkaren p.g.a. att det fanns ett högfrekvent tjut i centerhögtalaren. De gjorde en speciallösning med en avskärmning för nätdelen i processorn. Därmed försvann tjutet nästan helt. Nu måste man ha örat tätt intill diskanten för att uppfatta ett svagt tjut. Mellan underkant på processorn och överkant på Zap-Pulse steget är det 200 mm. Från processorn till det analoga slutsteget är det 400 mm. Jag kan tillägga att processorn har gjort ett enormt ljudlyft i anläggningen, trots bruset.

Hasse
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/05/26 :  17:07:59  Show Profile  Visit peranders's Homepage
... man undrar om processorn har gått igenom en sedvanlig EMC-test? Min DAC (se hemsidan) låg en hårsmån över normen (100-300 MHz) och den stör inte alls radion eller TV:n så jag undrar i mitt stilla sinne hur mycket denna processor egentligen sänder ut?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/05/26 :  18:09:57  Show Profile Send ludo a Private Message
Kopparn fungerar utmärkt som skärm för högfrekv. störningar. Dina kopparplattor måste dock jordas (framgår inte fr ditt föregående inlägg om dom är det eller inte).
ja, man undrar verkligen vilken basar primare köper sina ce/etl/emc märken ifrån. skandal!
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2004/05/27 :  17:55:55  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Aha, man måste jorda kopparplåtarna, det har jag inte gjort. Det innebär alltså att jag drar en jordkabel från elnätet till varje kopparplåt. Går nog att ordna genom att borra ett hål i plåten och skruva in en kabelsko.

Hasse
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/05/28 :  22:29:04  Show Profile Send ludo a Private Message
-Det innebär alltså att jag drar en jordkabel från elnätet till varje kopparplåt.

-Ja, precis.
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2004/09/09 :  14:43:20  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Här kommer en gammal tråd. Jag har tidigare varit förhindrad att prova med jordning av de kopparplåtar som sitter i varje hyllplan. Nu har jag provat att jorda kopparplåtarna. Tyvärr utan resultat vad gäller bruset. Jag har även provat, som någon föreslog, att mäta på processorns signalutgångar. Mitt mätinstrument kanske inte är av bästa sorten men jag fick på minsta mätområdet 200 mV, ett värde på 0.03 mV. Eftersom jag hade en lång sladdvinda hemma för tillfället provade jag att mata slutstegen och processorn från ett jordat uttag i andra sidan av huset, dock utan någon förbättring. Några fler tips på åtgärder kanske?!

Hasse
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/09/10 :  22:02:21  Show Profile Send ludo a Private Message
Jag skulle bygga in ett nätfilter inne i processorlådan o se om det gav nån förbättring. Förslag på ett billigt o utrymmessnålt filter (1Ampere): http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2016956.htm?_69_662_20 .
Tanken är att filtrera bort brus på matn.linan FRÅN processorn.
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2004/09/11 :  14:06:47  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Jag kanske skulle prova med ett internt nätfilter men borde inte ett extern och funka?

Hasse
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000