HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på BRA (måttligt dyra) högtalarkablar...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/14 :  14:23:33  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
Hej;
Kör på EKK 4x1.5m2 i min anläggning och det är iochförsig inget stööre fel på dem men jag skulle gärna prova med ett par "köbekablar" men det är ju minst sagt en djungel därute; vilka lianer kan man hänga upp sina Quad 11:or på? De kan biwiras, någon som har koll kan väl upplysa mig om det innebär en drastisk fördel eller om jag ska leta singelwire kabel istället...
Har funderingar på QED Silver anniversary biwirat som verkar kunna vara något.
Budget? Kanske 1500-2000kr. Lianerna ska vara ca 2x2m.
(Kör på Amplifix/Pioneer DV668/Quad 11L)
Tackar för tips!
Henrik

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/05/14 :  15:05:56  Show Profile Send MartinH a Private Message
QED är en OK kabel för sina pengar, den ligger på runt 100:-/metern, så 2X4 meter om du kör en "dubbel run" kan nog bli ett lyft i din anläggning....

Annars har Audioquest en del bra för runt en 100-200 kr och även Kimbers 8PR är bra val om du skall byta upp dig...
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/05/14 :  15:16:20  Show Profile Send John a Private Message
MartinH: Är jag helt vimsig som tror att qed-kabeln kostar 600kr/m utan kontakter?
Har själv en flat qed profile silver som ska säljas (hade tänkt ihop med högtalarna egentligen). Kosmoskissen, kommer inte ihåg om du skrev var du bor, men om det är i Sthlm får du gärna låna och testa.

mvh
/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/14 :  16:02:08  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
Hej John

Lånar gärna ...
Bor i Tyresö, men jobbar på Söder. Mejla ditt nummer så kan jag nypa kabeln för en testrunda. Vad hade du tänkt dig för dem? QED Silver kostar 200kr/m biwirad på Sontec, exkl. kontakter då förstås.

/ Henrik
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/14 :  16:03:47  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
Tack MartinH för tips, ska kolla upp...
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/05/14 :  16:35:31  Show Profile Send John a Private Message
Såg i queds prislista vilka du menar och det är en billigare kabel än den jag tänkte på (Genesis-kabeln!). Mina kostar enl. listan 300kr/m

/en john som skickat pm

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2004/05/14 :  20:12:21  Show Profile Send krelle a Private Message
Tjena kosmokatten, testa kimber 8 tc. Dom kostar 600 kr/m och är kanon till priset i rätt kombination. Har dom själv
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/14 :  21:35:02  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
Krelle: 600kr/m ...
Jag får nog flytta ihop skrammelburkarna lite för att få råd...
Det verkar dock vara fler som vurmar för Kimber - ska kollas upp...
Lånade hem idag ett par QED silver anniversary och det drar åt rätt håll - lite lenare i övre registret och lite öppnare. Dock inte riktigt samma basgrepp som EKK:n - absolut inte dåligt men ett litet litet tapp. ("inspelade" demokablar dessutom) När man suttit ett tag så känns det snällare med QED kablarna än EKK, för öronen alltså. Ska bli kul att låna Johns semi-dyra kablar och prova...

Tack Krelle för tips! Keep 'em comin'
/ Henrik
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/05/14 :  21:57:05  Show Profile Send Snutten a Private Message
Bland det bästa som går att hitta för pengarna bör vara begagnade Kimber 8TC. Har den kabeln och även om jag köpte den ny tycker jag det är en investering som lönar sig i längden. Viss finns det bättre högtalarkablar, men då till helt andra priser. Begagnat Kimber 8TC, svårslaget!
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/15 :  08:32:35  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
Ok Snutten; ännu en röst på Kimber ...
Man börjar ju bli nyfiken, ska försöka rota upp ett par. Tack för tips; jakt och utvärdering pågår...
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/05/15 :  08:44:31  Show Profile Send sampix a Private Message
Även jag slår ett slag för Kimber

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/05/15 :  11:12:29  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Kosmoskatten,

det finns ingen anledning för dig att köpa begagnat när det finns nya kablar inom din prisklass som kommer fungera utmärkt.

Kolla med HiEnd så kan du låna hem tex. ett par Analysis Plus Oval 12. 2 x 2m kostar 1960.-


mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2004/05/15 :  11:24:32  Show Profile Send n0p a Private Message
Om jag inte minns helt fel så har väl hifi och musik (tidningen) testat högtalarkablar för ett par nummer sedan. Kanske kan vara läsvärt.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/15 :  12:38:23  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
Tack alla ...

Mycket bra tips blev det och jag är inte klokare än - men har en del att fundera på.
Till sist undrar jag (som jag frågade i början av topic) om det är en STOR fördel att köra biwirat jmf med enkelsnöre.


Ökar kabelbudget till ca 2000kr (har kontakter men kan vara glad att hitta färdigterminerat 2x2-2,5m runt 2K).
Kollar upp alla tips - helst tips från "ägare" men allt är tacksamt
henrik
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/15 :  13:11:38  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
MartinH:
Kimber 8PR verkar vara i min "liga" kostnadsmässigt, de kostar en hel del mindre än 8TC - vet någon vad den större skillnaden är? Är det "hype" eller lurar jag mig själv med 8PR? Ska man ändå hosta upp lite för fina kablar kan man ju sträcka ut budgeten lite - OM (och enbart OM) man får valuta för pengarna.
Analysis plus oval låter ju som ett fint kit ; jag ska försöka begränsa ner urvalet till tre bra alternativ (som just nu är: Kimber 8TC/PR, Analysis Plus Oval/QED "John" Silver Platt Profil).

Lämnade tillbaka QED Silver anniversary idag eftersom skillnaden var högst marginell med förbättring på nån punkt och försämring på någon annan. Det var en bra lian men inget sving uppåt

/Henrik

Edited by - kosmoskatten on 2004/05/16 14:03:40
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2004/05/15 :  20:29:54  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Har åxå Kimber 8TC! Är mycket nöjd men har dock bara testat supra ply 3,4 samt EKK i min anläggning. Kimbern var överlägsen tyckte jag och behöll den!

Artphotography
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2004/05/15 :  21:19:12  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Köp begangat, AQ Granite, kimber 8TC mfl

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/05/15 :  21:23:59  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Om du bestämmer dig för nån av Kimber-modellerna kan det vara värt att fundera på att importera från USA. Närmare halva priset där.
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/15 :  21:50:59  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
Jamen...
Jag SKA ju till Usa i sommar
eller rättare sagt Kanada...
Då kanske man ska tjacka lite hifikabel till super-spar-preis?
Kan ju vara en ide' att plocka ihop Kimber 8TC på plats isåfall.
Now yus fellas got me thinkin'
Kan ju faktiskt hålla mig en månad eller två.
Men det känns lite sketchy att köpa olyssnat.

/ Henrik
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/05/15 :  22:01:34  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Ja, olyssnat har ju sina risker. Har själv läst om många som klagar på att just 8TC kan låta ganska vass i "fel" system.
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/15 :  22:30:33  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
Mullansson: Rys! Just en sån kommentar som man INTE vill höra...
...men som kan vara bra att höra INNAN...
Kan se mig släntra hem från Arlanda med mitt "misstänkta bagage" glad i hågen , komma hem och koppla in (och bränna in dem i två veckor...) och sedan känna mig: ...
Just "vasst" är inte mitt ljudideal direkt, men konsten är väl att klangmatcha det man har kanske; jag upprepar; Amplifix (vass/kärv/neutral?), Pioneer DV668, Quad11L, jag inbillar mig att grejerna är "hyfsat" transparenta (för sitt pris) men ni ska komma ihåg att jag inte aspirerar på att lira i den högsta divisionen... ...har ju inte obegränsade resurser.
/ Henrik med friska, unga, diskantkänsliga öron och en kall kåre
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/15 :  22:43:28  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
Erfarenheten är den kam livet ger en - när man väl tappat allt sitt hår...

En del kanske tycker den här tråden börjar bli onödigt lång, men jag är ju ytterst tacksam över all hjälp djupare ner i hifi-träsket - man vill gärna att någon som själv trampat runt i klaviaturet ett tag kan tipsa en förbi vissa (dyra) misstag.
Man levde ett tag i förhoppningen att kablage skulle vara likvärdigt i den högre prisklassen men insåg att även här skiljer det sig - även om det kan vara mindre nyanser kanske. Även en god icke hifi intresserad kompis (ingenjör med inriktning test/verifikation) som var över nyligen (och flinade åt "kabeljämförelser") vart lite perplex eftersom han direkt hörde skillnader, ibland subtila, ibland markanta. Vi var iallafall överens om att priset inte nödvändigtvis är direkt kopplat till ljudkvalitet. Det skulle vara kul att hitta ett "kap" som passar mina skrammeldosor...
Go to Top of Page

P.R.
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/05/16 :  14:55:11  Show Profile Send P.R. a Private Message
Mitt hetaste tips är den här. Finns också som högtalarkabel. Själv har jag dessa kablar i hela min anläggning och skulle inte vilja byta hur "häftiga" några andra kablar än anses vara. Mer upplöst och neutralt än med dessa kablar har jag svårt att tänka mig att något ljud kan bli. Silverledare, plastfri isolering och plastfria kontakter. Det finns mer info på följande länk:

http://steenduelund.dk/download/kabler%20intro.pdf


"Det enda jag vet är att jag ingenting vet" (Sokrates)
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/05/16 :  15:02:22  Show Profile Send Snutten a Private Message
Kritiken mot Kimber 8TC som nämndes, dvs att den skulle låta vass/kylig och liknande beror oftast på att kringutrustningen är precis det; kall och vass i ljudet. Men visst ibland går det kanske snett med vissa kombinationer som gör att det hela slår över och blir fel. Men som sagt, för det mesta verkar det som att det inte är "fel" på själva kabeln, i detta fall 8TC.

Edited by - Snutten on 2004/05/16 15:02:59
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/16 :  16:38:59  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
OK, Snutten, det är noterat. Visst är det så! Har man en transparent kabel med "vassa" grejer så är det klart att det kommer ut vasst...
Kimber verkar som sagt lovande, ska försöka hitta handlare i Edmonton, Kanada, när jag åker dit.
P.R.: Kollar upp - ser udda ut...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000