HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mina 50Hz horn klara! Bilder, mätningar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2004/05/14 :  00:22:26  Show Profile Send Rapid a Private Message
Hej!
Efter mycket slit så börjar det nya hornsystemet bli färdigt. Jag började i julas med att räkna, rita och bygga på hornen. Hornen är simulerade i hornresp och ritade i Qcad. I slutet på påsken blev hornen klara. Måtten är 140cm bred, 100cm djup och 90cm hög (i slutet).

Hornet är ett hyperbolic-exponential horn med m=0.6 och sizefactor 1/5. Känsligheten kan jag inte mäta men uppskattas till 105-107dB.

Hornen är ritade och byggda som ett U med en jämn böj. Den böjda biten är två lager 12mm plywood som är sågad i skåror av en cirkelsåg (tack Uniper för lånet! Det hade inte gått med fogsvans vet jag nu i efterhand). Hornen är byggda för JBL 2220A 15" men fungerar bra med andra låg Qts, hög Fs 15"are (EV, Beyma...).

Jag har mätt hornen och teori ser ut att stämma med praktik ganska bra, utan några oönskade bergodahl-bane effekter . De är ganska raka mellan 65Hz-400Hz (mätningar kommer upp sen). Där är lite kvar att fixa med den slutna kammaren eftersom jag misstänker att den är för liten, men det får jag fixa under sommaren.

Mina 180Hz mellanregisterhorn (syns ovan) är också klara och jag ska göra en sida om dom snart också. Nästa projekt är att bygga klart min klass A/AB transistorförstärkare att driva hornen med tillsammans med aktiv delning.

Tyvärr kan man inte länka till bilder på passagen
Mer bilder och information finns på

http://hem.passagen.se/sajberrapid/50hz.html

MVH Mattias

Edited by - Rapid on 2004/05/14 22:15:27

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/05/14 :  00:52:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Programet du jobbar med , var hittar man det ??
Är det även det som har gjort utskriften på ritningen ??

Stackars grannar

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/05/14 :  01:54:32  Show Profile Send Uniper a Private Message
Det lät riktigt lovande när jag hälsade på i måndags. Och mätningarna var väldigt lika simuleringarna. När alla delningsfilter och förstärkare väl är på plats tror jag att det bli ruskigt bra.
Är det nåt liv kvar i den stackars cirkelsågen, eller har du slitit ut den totalt?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/14 :  02:16:06  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Snyggt bygge... Inget haftjobb inte...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2004/05/14 :  16:38:37  Show Profile Send Rapid a Private Message
johan_björklund: Du menar Cadprogramet? www.qcad.org/ . Vissa saker i programmet är lite omständiga. Tyvärr tror jag inte det är gratis längre (?), men den versionen jag kör med är det. Jag kanske kan skicka det till dig ifall du inte hittar det.

Själva programmet för att simulera horn finner du här:
http://www.users.bigpond.com/dmcbean/
Utifrån det kan du få data för hur stor tvärsnittsarean ska vara vid ett visst avstånd. Sen är det bara att starta Qcad och börja rita/räkna area :)

Det hade varit trevligt med ett programm som automatiskt genererar ett horn i en Qcad fil, som man sedan kan vrida och böja. Det kanske går att fixa med mer avancerade hjälpmedel, t.ex. Autocad.

MVH Mattias

Edited by - Rapid on 2004/05/14 16:39:24
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2004/05/14 :  16:45:28  Show Profile Send Rapid a Private Message
Uniper - Du ska få tillbaka den snart :) men den är ganska sliten nu. Den har en tendens att bli lite varm :) Jag mätte förresten THD på förstärkaren idag och den hamnade på 0,005% så den börjar ta form nu. Den verkar stabil också så det får bli lite etsning sen efter tentorna :)

Zalve - Man tackar :)
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2004/05/14 :  22:31:44  Show Profile Send Rapid a Private Message
Halloj!
Nya mätningar och simuleringar i hornresp har gjorts idag och plottats (tack Uniper för matlabhjälpen) i matlab. Den gröna linjen förutsätter att hornet är placerat i ett hörn och den blåa att hornet är vid en bakvägg. Den röda är uppmätt med Behringer ECM-8000 mic nära hornets öppning för att inte rummet ska påverka mätresultatet så mycket.

Inte helt illa för att ha designat det själv , tycker jag. Jag var beredd på värre frekvenskurva (resonanser från parallella väggar, problem med böjen...). Nåväl, nu ska jag inte skryta mer

Ha de!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2004/05/14 :  22:51:01  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Applåder i massor!! Imponerande att se hornbygge då jag tycker att det verkar klurigt så har jag inte försökt mig på ett sådant. Tumme upp sajberrapid!

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/05/15 :  02:20:05  Show Profile Send Uniper a Private Message
Vad gäller Matlabbandet så har jag en del nya idéer om hur man kan göra hela analysen i matlab istället. Det skulle ge mycket större möjligheter att tex sammanställa och jämföra resultat från olika mätningar. Det skulle kunna vara ett trevligt sommarprojekt, att skriva ett komplett matlabprogram för MLS-analys. Finns kanske fler som skulle vara intresserade av det?
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/05/15 :  05:56:14  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Sajberrapid, imponerande bygge!

Uniper, ett sådant matlabprogram skulle jag vara intresserad av! MatLab är kung, men jag har inte tiden eller motivationen att få kläm på det nu, tur att andra har! Använder du det inom jobbet eller bara privat?

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/05/15 :  08:22:37  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Snyggt bygge! Horn är nu för tiden för de riktigta entusiasterna! Min ungdom på 70-talet fladdrar förbi (tår i ögat...).

http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/horn_hifi.html

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/05/15 08:24:40
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/05/15 :  18:56:18  Show Profile Send Parasite a Private Message
Sajber, hur tycker du de låter?
Redigt imponerande måste jag säga , klart småporriga bilder =)
Om du PM:ar adress och när du inte är hemma så lovar jag att inte försöka sno dem ;D

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2004/05/15 :  19:24:41  Show Profile Send Rapid a Private Message
Tack för alla trevliga kommentarer.

Peranders - Jag såg på din sida att du har byggt en del bakladdade horn :)

Parasite - Det låter helt fint. Men jag har en hel del kvar att fixa. Du lär inte få ner hornen för trappan om du inte tar med dig såg (ett tips bara) :)
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/05/15 :  19:29:49  Show Profile Send Parasite a Private Message
Är det mycket väggar att såga sönder i så fall? Jag vill ju inte skada hornen ;P

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/05/18 :  00:45:41  Show Profile Send Uniper a Private Message
Mcz: Jag använder Matlab i skolan ganska mycket, men det har spridit sig så nu använder jag det ganska mycket hemma oxå
Det kanske finns några riktiga Matlab-fantomer här som vill vara med på projektet om det blir av?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000