HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Invinkling av högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2004/05/13 :  23:32:03  Show Profile Send bebop a Private Message
Förr i tiden hette det så att avståndet mellan högtalarna skall vara mindre än avståndet till lyssningspositionen. Det hävdades att ca 2 meter gav bästa bredd med ett avstånd till lyssningspositionen motsvarande ca 2,5 m. Detta tycks gälla fortfarande och jag menar också att det stämmer.

Däremot är det lite mer diffust när det gäller invinklingen. I gammal teori sas det att invinklingen skall vara sådan att en rak linje från båda högtalarna sammanstrålar i hypofysen. Det skulle ge max ljudbild i fråga om bredd och djup. Det sas också att om man satt t.ex. 3 i bredd och lyssnade, så skulle skärningspunkten komma ca 0,5 - 1 meter innan lyssningspositionen (linjerna korsar varandra) så att samtliga skulle få samma ljudbild.

Numer säger allt fler att högtalarna rekommenderas en svag invinkling och en del föreslår ingen invinkling alls. Bästa sättet är naturligtvis att prova. Jag har valt att ha en svag invinkling med drygt 2 meters mellanrum. Om jag går upp till 2,5 meters avstånd, vinklar jag lite till. Om inte upplever jag ett hål i mitten på vissa inspelningar.

Har någon av er lite mer teori och vetenskap om detta. Spelar också avståndet till bakvägg roll vid mer eller mindre vinkling? Vad har ni för erfarenheter?

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2004/05/14 :  02:33:47  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Tjenare bebop.
Jag kör med att skärningspunkten hamnar några decimeter framför lyssningspositionen. Det ger absolut bästa 3D-perspektiv för mig, vilket jag prioriterar. Vad du prioriterar är en annan femma. Däremot är det gratis att prova.
Lycka till, och återkom gärna med resultatet.

tebax från kåren // v

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/05/14 :  09:24:28  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Min erfarenhet är att:
-Vad som är bäst styrs av flera parametrar som t.ex. högtalarens frekvensgång, typ av filter, rummets dimensioner, har du någon dämpning eller spridning? etc etc etc

-Att säga att det skall vara bara på ett sätt blir stämmer bara i ett enda rum med just den högtalaren dvs det är helt meningslöst.

-Återstår därför bara att pröva med just ditt rum och dina högtalare.

Prova, prova igen. Lär dig, det är ju gratis.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2004/05/14 :  10:17:40  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Gratis o gratis!
Tid är ju pengar!

Kunde inte låta bli

mvh: Wilderwein
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/05/14 :  10:26:03  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Ha, ha

Visst, men kanske kan kunskapen omsättas i pengar? Är det då en kostnad eller en investering? hmm

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/05/14 :  12:34:52  Show Profile Send Conan a Private Message
I generalla termer, (enligt teorin och mina egna erfarenheter) kan man säga att de flesta högtalare (av normalt slag i övrigt uppställda i en akustiskt väl fungerande miljö) mår bäst av att "siktas" rätt på lyssnaren eller ännu mer. Alltså en kraftig inviktling rätt på, eller att skärningspunkten träffar strax före lyssningspositionen (i det senare fallet ska du alltså se högtalarens "utsida" från lyssningspositionen). Detta för att optimera frekvensresponsen samt minska inverkan från närliggande reflektionsytor. Genom att vinkla in högtalarna breddar du dessutom "sweet spot" betydligt, i.o.m att t.ex. vänster öra alltid hör mer av vänster högtalare, även om man skulle ha råkat placera sig närmare den högra.

Avståndet mellan högtalarna i sin tur bör försöka optimeras för ett så litet IACC (inter aural cross correlation) som möjligt. IACC anger hur stor likhet man uppfattar ljud som når det ena örat relativt det andra. IACC = 1 är en ljudkälla rakt framifrån (samma ljud i bägge öronen) och IACC = 0 är hörselsnäckor i respektive örongång (inget ljud alls "läcker över").

För att uppnå maximal hörselmässig stereoseparation bör det (sett från lyssnarens perspektiv) vara 44-46 grader mellan högtalarna. Detta (46 grader) man även kan uppnå genom att placera lyssningspositionen 1,18 gången avståndet mellan höger och vänster högtalares baffelcentrum.

Detta var teorin som sagt, och resten handlar om fintrimning med hörselns hjälp. Men det har tjänat mig bra att veta ungefär i vilken härad man bör ligga. Lycka till!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/05/14 :  13:37:01  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Se där kom den andra synen på frågan.

Att vinkla rakt mot lyssnaren är inte så lämpligt om din högtalare har lite höjd diskant (= nästa alla moderna högtalare) eller exempelvis koaxialelement (som inte är raka onaxis utan oftast bäst 20-30 grader off axis) eller dipoler/bipoler(där strålningsmönstret kan göra att det bra eller mycket dåligt).

Bara några av mina erfarenheter.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2004/05/14 :  21:26:52  Show Profile Send bebop a Private Message
Tack för era synpunkter som i stort sammanfallet med egna försök. Conans teoretisering var dock ny för mig. Det är så jag försöker arbeta, att först hitta teorin och utifrån denna prova mig fram. Det leder oftast till bäst resultat snabbt än mot en planlöst letande. Avståndsfaktorn på drygt 1,16 X avståndet mellan högtalarna är intressant. Dynaudion säger i manualen till Confidence serien 1,2 - 1,3, vilket skulle innebära en annan teori alternativt att högtalarens delningsfilter med mera varierar denna faktor, som en del av er varit inne på.

Jag testar vidare, och det märkliga är att jag tycker mig märka att jag har en dagsform om hur jag uppfattar både ljud och ljudbild. Finns säkert en mental inverkan också.

Det är väl att Hifi är så omkantad av hokus pokus att man kan påstå nästan vad man vill. Alltid är det någon som tror på en ...

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000