HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 José Gonzáles EP, kasst ljud?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/05/12 :  18:01:31  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Köpte crosses EPn idag och satte igång den och skulle njuta av den tillsammans med nya nummret av Café..

Vilket otroligt dåligt ljud, det brusar, och nästan distar lite om hans sång i vissa partier.. är det såhär på albumet oxå?
det lät ungefär såhär när jag provlyssnade den i affären, men mycket värre när jag kom hem...

Visserligen gav jag bara en 10a för den, men ändå

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

cliff
Member

80 Posts

Posted - 2004/05/12 :  18:57:30  Show Profile Send cliff a Private Message
Kan bara instämma att ljudet är kasst. Nu kan jag bara svara för albumet Veneer.

Gitarren är burkig och sången är dov. En skiva med enbart sång och akustisk gitarr måste ha ett bra ljud annars blir den en dammsamlare. Självklart är detta alltid viktigt men speciellt när det är en sån skiva.

Skivans längd,30:48 lång,tycker jag är ett skämt. När man betalar så mycket kan man tycka att man ska få valuta för pengarna.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/05/12 :  19:45:19  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
EPn är 12 minuter, den kostar i vanliga fall 69:- men nu var den sänkt till 10:- så jag slog till.. men ljudet, suck, riktigt dåligt... låter som en gammal inspelning från kasset... Songs ohia däremot, där är det bra ljud! :)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/05/12 :  20:19:49  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Hej pojkar och flickor. Jag vill informera att José spelat in sina grejer hemma i sin lägenhet på sin portastudio. Tur att musiken är så bra, eller hur. Lite lo-fi. Och visst distar sången.

mvh

Never trust someone who claims to be God.

Edited by - filikoster on 2004/05/12 20:20:07
Go to Top of Page

cliff
Member

80 Posts

Posted - 2004/05/12 :  20:28:05  Show Profile Send cliff a Private Message
Det förklarar ju en del.
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2004/05/12 :  21:01:46  Show Profile Send pegul a Private Message

Det är faktiskt rätt så sunkigt ljud på plattan. Stör mig inte så mycket på gitarrljudet som på sången. Distar lite här och var.
Men som sagt, det är ju en heminspelning så det må väl vara förlåtet.
Musiken är trots allt riktigt bra! Rekomenderas om ni kan klara av att ljudet inte är någon fullpoängare.

Mvh
/pegul

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2004/05/13 :  09:40:59  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag tycker oxå rösten är för låg och det drar ner i princip hela betyget på skivan.
Go to Top of Page

hanis
Member

163 Posts

Posted - 2004/05/13 :  15:49:56  Show Profile Send hanis a Private Message
Det är ändå skillnad på ljudkvaliten mellan skivan och låtarna från EPn. Men ändå inte bra!
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2004/05/13 :  17:46:54  Show Profile Send Terminator a Private Message
Kan det inte finnas en konstnärlig poäng i att det är "medvetet" dåligt ljud på skivan?

Kanske hade Joses kreativitet hämmats om han suttit i en studio?

/Hans
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/05/13 :  17:58:19  Show Profile Send Ayn a Private Message
Om man kör medvetet distad sång till akustisk musik har man enligt mig en väldigt märklig uppfattning om hur musik ska produceras.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/05/13 :  18:05:16  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Nej det är bara jävligt billigt att spela in på porta hemma. Tror inte han har något utpräglat lo-fi-ideal. Istället för en inspelningskostnad om kanske 50k kanske det kostat en femhundring. Och är tacksamt för en ensam kille med gitarr. Tråkigt att spela in trummor i lägenhet...!

Hans lilla skivbolag Imperial gjorde iaf en bra affär på skivan som ni kan räkna ut. Den sålde guld och kostade skit och ingenting att spela in.

Man kan kanske tycka att man kunde gjort lite mer åt ljudkvaliteten i mastringen, eventuellt.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2004/05/13 :  18:30:50  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Mmm. Själv blev jag lite besviken när jag vart på josé och lekman i konserthuset och köpt med mej vinylen hem. Tung tjock och fin, men vad gör det när inspelningen är som den är. Känslan från konserthuset infann sig inte riktigt...

Gillar ni genren kan jag passa på att ge några tips:
Josh Ritter
Iron & Wine
King Creosote
och Damien Rice kan väl ingen undgått.

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/05/13 :  22:18:47  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag tyckte Veneer lät dåligt på mp3, men det var lika illa med LP:n. Man kunde önska att han spelade in materialet på nytt, för låtarna är ju kanon! En live-platta kanske?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/05/15 :  17:57:59  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
ok, så den är inspelad så... då kan man ju ställa nästa fråga: hur fan kan de sälja den till fullpris när ljudet är kasst och den var i stort sett gratis att spela in... och de undrar varför skivindustrin går utför...

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000