HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Confused...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HenkesHiFi
Member

60 Posts

Posted - 2002/09/22 :  20:51:06  Show Profile Send HenkesHiFi a Private Message
I princip alla tidningar skirver att det är en väldans skillnad mellan DVD och CD-spelare betr. CD-avspelning. I tråden om blindtest nedan skriver de att skillnaden var mkt marginell.

Vad skall man tro på?

Mvh
Henke (som dock fortfarande tror att hans anläggning skulle må bra av en dedicerad CDP (med Arcam A85 + Audiovector M3 Super) i st f Philips DVD för 4 000 kr...)

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/22 :  20:56:36  Show Profile Send P.P a Private Message
P.P har jämfört avspelningen på sin CDP och sin DVD och det skiljer mindre än marginellt. Förvissor är DVD'n avsevärt dyrare och nyare men ändå. De är tillverkade med olika omvandlingsteknologier och i olika världsdelar och av olika tillverkare och med kanske 6 års mellanrum.

Det enda rådet P.P kan ge är: lyssna själv!

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/22 :  21:14:52  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Henke,

Skillnader finns säkert mellan vissa spelare. Det är upp till dig att avgöra hur stora skillnaderna är och hur mycket de betyder för dig.

Lyssna!

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/09/22 :  21:22:38  Show Profile Send dax a Private Message
Kan säkert vara marginell skillnad mellan DVD och Cd i liknande prisspann. Det ÄR markant skillnad mellan min DVD, Pioneer 535, och CD, Pioneer pds-06! Till och med min sambo hörde skillnad (blint)! Flippade med ingångsväljeren utan att veta vilken maskin som spelade. det var två "likadana" skivor i!

Vad som är mer intressant är om det är värt att betala extrapengar så länge det är marginella skillnader som endast kan detekteras vid noggranna jämförelser.

Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2002/09/23 :  11:15:42  Show Profile Send ud a Private Message
Jag har en NAD5000 av -90 års modell som jag jämfört med en S500 som är 10 år yngre.
Första testen var "samma" skiva i båda spelarna och då båda var NAD reagerade båda samtidigt när jag tryckte på fjärren. Min gamla använde jag variabla utgången på justerad till samma nivå (I alla fall vad man kunde höra, hade inget instrument). Vi gjorde en blind A-B-A-B-test där 2 lyssnade och en kopplade om. Det var klara skillnader mellan spelarna om än inte dramatiska.

Dagen efter monterade jag i LCAudios LClock2 som jag hade liggande men inte vågat testa förut.
Vi gjorde om samma test därefter och en av oss hörde skillnader (min 13-årige son) men mycket marginella medan min bror och jag inte hörde någon skillnad alls. För att vi skulle veta att vi lyssnade på olika spelare fick den som skötte ingångsväljaren lov att säga till när det skiftades för annars visste man inte att det ändrats då det inte ens blev ett knäpp när omkopplingen skedde.

Jag är medveten om att mina prylar i övrigt inte är superklasse, men heller inte alltför dåliga.
Däremot har alla jag demat skillnaderna för mellan samma skiva på vinyl och cd varit förvånade (dock inte jag) att vinylen låter så mycket bättre på alla parametrar.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.4 sekunder. Snitz Forums 2000