HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 AKSA Amp ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/05/12 :  14:34:01  Show Profile Send pix a Private Message
Hej
Är det någon som hört, eller har annan erfarenhet av den Australiensiska förstärkaren AKSA 100 ?
Vad jag kan läsa mig till skall den vara ljudmässigt mycket trevlig.
På Aspen amplifiers hemsida höjs den till skyarna men det vore intressant med synpunkter från annat håll.
Enligt de bilder jag sett har ju korten knappt några komponenter..
Men det har ju å andra sidan inte Nelson Pass SOZ & SOX heller och de skall ju låta mycket bra.
Vad jag läst mig till har ljudet en varm "rör-karaktär".
Ett DIY-kitt från Australien ligger på ca 3000-4000Kr så det är ju överkommligt. Men man vill gärna ha lite synpunkter innan man beställer grejjor från andra sidan klotet..

Bernt:
Jag vet ditt intresse för rörljud och lita på ditt omdömme.
Har du sett/hört dessa ?
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/05/12 :  15:33:18  Show Profile Send UrSv a Private Message
Ingen erfarenhet men nyheterna på hemsidan säger att det nu går att provlyssna i Köpenhamn.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/05/12 :  15:40:09  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag har inte hört en AKSA live så man får väl passa sig lite när det gäller att racka ner (ungefär som vissa gör med mina grejor ohörda...) men jag tycker att den representerar ett gott hantverk men man får nog vara beredd på en den färgar ljudet. Den har ganska begränsad bandbredd, inte speciellt snabb.

Ska man pilla ihop något så tycker jag att Sonny Andersens läckra slutsteg är det intressantaste just nu och välgjort är det också. Mitt QRV-06 är snarlikt Sonnys och det är ruggigt bra (är det fler än jag som tycker, hehe...).

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=24973&SearchTerms=,sonny

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/05/13 :  20:50:14  Show Profile Send pix a Private Message
Puhh, ytterligare ett alternativ
Nej skämt och sido, Tack P-A för tippset.
Jag ser fram emot duellen med AKSA´n .
Jag hart en viss vana av SMD så det är ett intressant alternativ.
Har du hört dessa eller vet du någon som recensreat ljudet förutom Sonny ?

Någon annan som har hört någon av dessa eller har liknande förslag ?
Det jag är ute efter är en ljudmässigt bra konstruktion lämplig för DIY.
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/13 :  20:53:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Pix: Såg din fråga här. Nej, jag har inte hört dessa.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/05/14 :  10:59:24  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Hugh expanderar till Köpenhamn. pix, du kanske höra med Jens? Se länk.

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=34039

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/05/14 :  11:37:50  Show Profile Send pix a Private Message
Jodå P-A
Jag har fått en inbjudan från Jens på AKSA Scandinavia.
Jag hadde lite planer på att förlägga semestern vid skagern, så Köpenhamn är innom räckvidd.
En övertalningsfas av resten av familjen kvarstår dock..
Jag har kikat vidare på Sonny Andersen´s Miranda A1 och tycke har uppstått.
Jag slall kontakta Sonny och se om de kompletta A1-satserna finns för leverans.
P-A skulle du se Sonny´s konstruktion som speciellt lämpad för någon viss typ av last ?
Jag har läst att den klarar kappasitiv last.. ?
Skall man tolka detta som att konstuktionen har en ovanligt stor bandbredd eller att den inte är lämplig för mycket strömkrävande laster (Låg inpediva) ?
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/05/14 :  13:27:18  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Skagen - Köpenhamn, nästgårds om man kommer från Norrland möjligtvis. Många mil....

Om konstruktionen kräks över lite kapacitiv last så är det inget bra tecken. Om konstruktionen är urstyv mot lågförlust kapacitv last, så anser jag åtminstone att det är ett gott tecken. Jag har på känn att Sonny's steg är mycket bra överlag. Du kan ju fråga honom hur det förhåller sig till mördarlaster.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/05/14 13:27:55
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/05/21 :  20:13:41  Show Profile Send pix a Private Message
Jag har studerat schemat på Mirand A1 från Sonny Anderssen som du rekomenderade P-A.
Ser väldigt genomtänkt ut så långt som jag har kompetens att bedömma.
Dock funderar man lite på Bipolära trissor på utgångssteget.
Är valet av en design som använder BTJ-trissor ljudmässigt i nivå med de allt vanligare Lateral eller hex -mosfet stegen ? (hög effetivitet , "mjuk" klippning (lite åt rörhållet)samt att man slipper problemet med "thermic runaway" helt av hållet).

Jag har även letat med ljus och lyckta efter recensioner av hur Mirand låter.
Men nada...

Vill gärna ha lite synpunkter på designen samt att det kommer igång lite diskusioner ang förstäkar design och olika filosofier.

/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/05/21 :  22:21:30  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Efter alla fina ord om AKSA på diyAudio så läre ju AKSA vara skapliga prylar iaf, mer vet jag inte.

Sonnys ser himla intressant ut också iaf, vore kul om det kom lite kommentarer om det snart.

/Tobias
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/05/22 :  16:11:56  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
pix, bipolära transistorer av den typen som sitter i M1 är betydligt mera linjära än mosfettar, oavsett ifall de är "lateral" typ eller ej.
Motorolas, Toshiba och Sanken är alla finfina transistorer.

Men det tar ju motkopplingen hand om, distortionen är låg på båda typerna, det har mer med själva kretsschemat att göra. Mosfettar är "enklare" att driva då de är spänningsstyrda. Jag skulle inte tveka en sekund. Möjöigen att mosfettarna är lite robustare under kortslutningsförhållande (hög ström och maximalt spänning) då de inte lider av secondary breakdown effekter som bipolära. Ialla fall under några tiondels sekunder innan chipet smälter...

En mosfet förstärkare klipper lika illa som en bipolär ifall du lastar

du kan få termic runaway på en mosfet utgångsteg också.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/05/22 :  19:58:32  Show Profile Send pix a Private Message
Tack rikkitikkitavi
Det jag menade med Thermic runnaway var att när en trisssa som blir varm skunker dess Vbe -> Tomgångsströmmen ökar -> Trissan blir ännu hetare osv.. Poff !
Jag trodde att en FET har omvändt förfarande.
Att en varm trissa minskar togångsströmmen och därmed reglerar sig själv.
I vissa toppologier med BTJér har man löst detta väldigt elegant genom att montera den BIAS reglerande trissan på samma kylfälns som utgångstrissorna och därmed har den fungera som en termisk reglering av BIAS nivån.

På bilderna av Mirand ser det dock ej ut att vara löst på detta sätt.

Säkert har Sonny en genomtänkt lösning på detta

Är det någon som provat vattenkylning av utgångssteget ?
Jag har nyligen varit med familjen på plantmarknaden och hittade en mycket gullig liten 220V vattenpump (129:-)
Borde vara ganska enkelt att borra två längsgående hål i en Alubalk.
Sedan montera fyra stycken nipplar (biliga på biltema) i hålen.
För att sedan koppla på slangar.
Punpen skall sänkas helt i vatten så den är knappast hörbar.

En idé bara, men vattenkylda processorer kommer allt mer bland överklockade processorer.
Dock är priset på dessa satser åtminstånde tio gånger så högt !

Ett alternativ till den långhålsborrade alubalken kan ev vara att löda kopparrör på en tjockare koppar list.

/Pix





"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/05/22 :  22:43:17  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
det är en vanlig missupfattning att en mosfet har de egenskaperna- sant vid stora strömmar, nära maximal ström för mosfetten. Har faktiskt inte sett att biasgeneratorn är frikopplad. Men problemet är att det inte räcker med att montera den på flänsen, det är för stor termisk tröghet. Det tar flera minuter att värma upp flänsen , och under den tiden kan ju biasströmmen skjuta iväg till månen..
Den måste sitta clampad på utgångstrissan.

angående vattenkylning. Jag lekte ihop en kylare med en gammal radiator till en luft-luft värmeväxlare, typ aircondition. Den är ju försedd med ett kopparrör på vilket aluminiumplåt(tunn) är krimpad. I röret pumpas vätskan och kyls. På skrotfirmor hittar man ofta tomma sådana.
måtten var 25*15*50, total yta ca 7,5 m2. Bara genom att koppla på varmvatten(55C) kom det ut 20 C med egenkylning. Kyleffekt 900W vid det akutella flödet!! Dessutom vägde den bara ett par kilo. En vanlig kylfläns med samma kapacitet hade vägt tiotals kilo och varit mycket större. Tyävrr föll det på kylmediat-vatten.

vågar man ta risken med vatten så är det kanon! annars får man hitta något icke frätande, icke aggressivt, icke giftigt , icke brännbart pch icke elektriskt ledande kylmedia. Dessutom skall det vara lågvisköst (glykol är för tjockt) , annars blir värmeöverföringskapaciten för dålig(för de intresserade kan ni få formlerna ;)

Bästa jag har hittat är Fluorinert, en form av freon från DuPont. Kostar ca 1000 sek/liter... men man behöver ju bara någon deciliter.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/05/24 :  09:21:58  Show Profile  Visit peranders's Homepage
quote:
Det jag menade med Thermic runnaway var att när en trisssa som blir varm skunker dess Vbe -> Tomgångsströmmen ökar -> Trissan blir ännu hetare osv.. Poff !
Jag trodde att en FET har omvändt förfarande.

Är slutsteget ordentligt konstruerat så har man inget problem med det du nämner. Har det bristfällig temperaturkompensering, då kan du få problem men det gäller mosfetar också fast kanske inte i så hög grad.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/05/24 09:22:43
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/05/24 :  14:32:58  Show Profile Send pix a Private Message
Ang. kylmedia.
Är en vanlig -helsyntet, bil-olja för trög ?
När vi pratar freon trodde jag att vi var tvgna att pumpa upp den i ett sådant tryck att den antar gasform vilket inte är så lätt..

Jag hadde nog tänkt att mediet skulle flyta genom en monteringslist för trissorna.
Trissorna skall sedan monteras med isoleringsblickor så att de är galvaniskt skilt från kylmediet.

Jag inser att det hela är lite "crasy" men om man inte vågar prova något nytt så lär man sig inget...
/pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/05/24 :  14:47:07  Show Profile Send UrSv a Private Message
Frågan är bara varför i detta fall. Du har ju inget behov av denna typ av kylning...
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/05/24 :  18:39:01  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
bilolja är för trög. Fluorinert är fluorerade kolväten med betydligt längre kolkedjor än freoner, därför är de vätskor vid rumstemperatur och en bra bit upp i temperatur också. Teflon är en extrem lång kolkedjafreon (polymer).

Orsaken till att jag tänkte på risken var inte isoleringen mellan trissa och vatten. Använder du destillerat vatten och byter det med jämna mellanrum är isolationen stor. Det var mera 230V + vatten som kändes riskabelt. Jag har funderat på propylenglykol (samma användning som glykol men mindre giftig) också men det är tveksamt ifall det går. Kanske om man kör det lite varmare. Titta på hur datornördarna bygger vattenkylning till sina datorer.. www.sweclockers.com

En förstärkare med 1000 W förlusteffekt är antingen väldigt stor eller väldigt klass A. Vilket siktar du på?

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/05/25 :  07:58:11  Show Profile Send pix a Private Message
När tanked föddes var jag inne på att bygga ett par Zon of zen (x) v6 (Nelson Pass).
Dvs klass A steg med låg verkningsgrad.
För tillfället lutar det nog mer åt ett par Mirand (se P-A rekomendation ovan. Luftflänsar med 0,4grader/watt används vid +/- 50 VDC används).
Så jag inser att behovet igentligen inte finns
Såvida en överdimensionerad kylning inte tillför något extra ?
Jag tänker på en jämnare arbetstemeratur för elektroniken.

Dock är det intressant att spåna vidare (utan nytänkande kommer vi inte framåt) samt att få igång lite diskusioner här på forumet.

Kan man höra något overslag med faktorer som flöde i ett vätskekylt system mätt i grader/watt ?
(Jag inser att det har med vätskan, flödet och kylmöjligheter av vätskan att göra.)
/Pix



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2004/05/25 :  16:05:05  Show Profile Send mats31 a Private Message
Från ELFAs hemsida:

Fabr Austerlitz
Vätskekylare används där kravet är god kylning och litet utrymme. 200 och 400 mm längderna levereras med anslutningsnipplar, 1000 mm utan.


Termisk resistans
vid flöde 10 l/min

Typ °C/W mm g nummer pris

WK 85-200 0,03 200 380 75-631-09 674:00

WK 85-400 0,025 400 760 75-631-17 690:00

WK 85-1000 1000 1900 75-631-25 978:00


Ruskigt trevliga C/W-värden (0,03 och 0,025) som synes!!



Ursprungstopic (AKSA) ...mycket intresserad själv av AKSA 100 med Aleph 5 eller 2 hembygge som andrahandsalternativ (får väl titta på Mirand nu också )

/M
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/05/25 :  23:23:46  Show Profile  Visit peranders's Homepage
quote:
Ruskigt trevliga C/W-värden (0,03 och 0,025) som synes!!

Notera dock hur många C/W själva transistorn har och hur mycket isolerbrickan har!

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2004/05/26 :  09:50:35  Show Profile Send mats31 a Private Message
per-anders: Helt riktigt, borde ha lagt till det...isolerbricka TO3 el. TO220 i Al-oxid <0.3 C/W (igen enligt Elfa) + transistorns C/W

Angående Mirand och "byteshandel" mellan AKSA och Mirand för att göra jämförande tester...all infoaktivitet på webben runt Mirand verkar ha dött ut efter början april. Någon som vet om PCB, kits finns tillgängliga? Websidan verkar vara "under construction"...
Priserna är ju ytterst humana både på kort och komponenter.

/M
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/05/26 :  10:32:12  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Mats, du får kontakta Sonny för att kolla läget. Allting går i vågor. För ett tag sen hade jag väldigt mycket energi. Nu får det räcka ett tag framåt för min del. Jag går dock och grunnar på om jag ska göra något åt mitt "avancerade" DC-skydd. Ja, det är avancerat om man jämför men ganska enkelt egentligen.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/05/26 :  11:51:52  Show Profile Send pix a Private Message
Ang Mirand A1
Jag har kontakt med Sonny via mail.
Ett par Mirand A1 är beställda och beräknas vara här innom 2 veckor.
Jag ställde samma fråga som dig ang. duellen mellan Mirand vs. AKSA.
Dock har det saknats tid för detta.
Jag frågade även Sonny om hans egna upplevelser av ljudet och fick svaret "er lige blevet test mod en I200 fra Advantage. Og det var med et meget godt resultat. En smule bedre en den ".
Naturligtvis måste man bilda sig en egen uppfattnig i frågan men gämförelsen med I200 visar ändå på höga amitioner med Mirand.
Sonny kommer även att precentera ett försteg "Mirand P1" som kommer att levereras med en färdigprogrammerad ATMEGA32 -processor .


Det jag fastnade för i Mirands fall är den kompakta uppbyggnaden med SMA och 4-lagerskort.
Ingen garanti för välljud, men ökar trotts allt odsen .

Ang SMA:
Jag kan rekomendera läsningen:
http://home.comcast.net/~wjungieee/wsb/Picking_Capacitors_1.pdf
http://home.comcast.net/~wjungieee/wsb/Picking_Capacitors_2.pdf
Som jag hittat på P-A länksida:
http://home.swipnet.se/~w-50719/links_pa.html
Dessa handlar om teorin bakom valet av kondensatorer.
Här visas hur faktorer som anslutningsbenens induktans mm påverkar frekvensgång.
Så att kunna bygga så kompakt kretslösning som möjligt borde kunna vara mycket värdefullt !


Ps.
Jag kommer att lägga ut ett bildrepotage ang. mitt bygge av Mirand A1 här på forumet.
Det kommer att bli två st monoblock byggda med 350 VA (+/-49 VDC) nätdel i vardera
Jag räknar med att bygget kan ta ett par månader men ställer gärna upp på en lysningsgämförelse mot andra konstruktioner (i Örebro området)
Vill någon kika på Mirand innan man beställer från Danmark så hör av er det går att lösa
Ds.
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2004/05/26 11:53:52
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/26 :  12:51:55  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det låter intressant,, Man får nog ta en sväng uppåt vid tillfälle ;)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/05/26 :  16:33:51  Show Profile  Visit peranders's Homepage
pix, du får väl ta dit steg under armen och komma ner till Göteborg till nästa DIY-"mässa" som det snudd på var sist. Det skulle vara skitkul.

Min länksida finns även på svenska.

http://home.swipnet.se/~w-50719/links.html

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/05/26 16:36:25
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/05/26 :  17:08:00  Show Profile Send pix a Private Message
Tycker jag med P-A !
Finns det något datum planerat
Eller får man hålla ögonen öppna på forumet ?
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000