HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Säljes
 Högtalarfynd - Infinty kappa 6 - SÅLDA!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/05/11 :  19:28:49  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
3-vägare med 8"-bas, 3" mellanreg och Emit-K diskanten. Sluten låda på ca 35 liter. Utförande i svart ask. Säljes med dom orginalstativen (som dock inte är så bra, men högtalaren behöver komma upp ca 30-40 cm från golvet).

Inköpta 1993. Fint skick.

Nypris inkl stativ: 13600. Nu endast patetsika 2500!!! Skynda fynda!

Finns i Västerås.


Edited by - Johnny_Fiasco on 2004/06/19 21:46:49

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/05/13 :  22:27:21  Show Profile Send Larsho a Private Message
Är de inte lite trögdrivna ?? Äldre modeller av Kappa brukar
ha den tendensen, 6.2 är nog lite lättare på det området.
Har du några bilder

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/05/14 :  00:13:44  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Nja, ingen bra bild, min digitalkamera är trasig.

Trögdrivna? Nej, jag har kört dom med en 2x50W förstärkare som inte är speciellt strömstark. Jag skulle gissa på att känsligheten ligger på 88-89dB.
Lite bilder finns här, fast mina är alltså svarta.

http://oellerer.net/infinity_classics/Kappa_6A/body_kappa_6a.html

Edited by - Johnny_Fiasco on 2004/05/14 00:18:18
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/05/14 :  01:03:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Larsho

Kappa har aldrig varit trögdrivna på det viset att känsligheten är låg. Däremot så har Kappa 8-9 väldigt lågt motstånd , så där måste det till rejäla prylar. Jag har sett ett par st förstärkare brinna när dom har spelat med Kappa 9 där filtret har varit ställt i Extended mode (Technics säljaren sa att stärkaren skulle driva allt , även Kappa 9)
Kappa 6 ligger 4-6 ohm mao en ganska normal last.


ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/05/24 :  22:27:34  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
upp!
Go to Top of Page

Terna
Member

195 Posts

Posted - 2004/05/25 :  12:23:24  Show Profile Send Terna a Private Message
Johnny, det är inget farligt pris du begär för en fin högtalare. Tyvärr har jag nästan lite för många högtalare själv just nu... Kör dem som multimedia-högtalare om du inte får vad du begär! ;-)

Johan, en högtalare som har en impedans som går ner mot 4 Ohm ställer lite krav på stärkaren. Infinity kappa serien är känd för att vara svåra att reda ut och att stärkaren behöver klara av att lev. en hel del ström. Det är precis som du själv skriver också, framförallt kappa 8-9 (ev. även 7). Dessa modeller har jag för mig närmar sig 2 ohms impedans vid vissa frekvenser. Sen har du ju Sigma också är ett lysande exempel på en Infinity högtalare som verkligen kräver ett krutpaket till stärkare (d.v.s. strömstark och inte höga siffror i form av Technics-watt). Technics är INTE något bra exempel på stärkare till Kappa som du själv skriver. Prova något seriöst istället, typ en H/K PA-2400 borde gå att hitta till rätt pengar idag ;-)

Måste dock erkänna att de där Kappa 8 o Kappa 9 tycker jag fortfarande är såååååå snygga! :-P
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2004/05/25 :  13:54:57  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Kappa 9 går ända ner till 0,8 ohm vid 33 hz i extended mode, och ända upp till 7 ohm beroende på frekvens.
Kappa 8 går ned till 1,3 ohm i extended mode, 2,3 ohm utan extended mode.

Sedan är nog 2500 kr ett fynd för dom högtalarna, dom går t.o.m för 3000 kr i USA där dom garanterat är billigare.
Lycka till med försäljningen.

Jawen
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/05/31 :  21:50:09  Show Profile Send Larsho a Private Message
Har glömt att fråga om de går att skicka

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/05/31 :  21:55:12  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Ja, det går, om jag får tag i några lämpliga lådor... Det kostar nog en slant i alla fall.
Go to Top of Page

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2004/06/17 :  23:03:27  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
Hur mycket väger de? Sitter och räknar på eventuellt bensinpris vs paketkostnad...

Edit: Oj det var länge sen det här.

/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."

Edited by - RoboDuCk on 2004/06/17 23:04:43
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000