HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Frågor om rörglöd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/10 :  19:42:22  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag bygger just nu på mitt första rörprojekt och det går långsamt framåt. Det är en hörlursförstärkare med E88CC rör (för övrigt samma krets som Tobbe L bygge för ett tag sedan).

Jag undrar nu lite om glöden. Hur ska man tänka vad gäller glödströmmen?
Som en "del" av kretsen eller som en separat krets vars enda uppgift är att värma katoden? Det skulle underlätta att ha koll på det innan jag börjar planera jordningen.
Alltså, ska man jorda glödströmskretsen i signaljord? Eller låta kretsarna var helt separata?

En annan fråga: Vad är lämplig säkring (på sekundärsidan) för glödströmmen till två E88CC rör, 12V seriekoppling (6V per rör)?

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/10 :  22:41:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det finns två sätt. Man kan ha glöden som separat slinga och sätta en konding mot jord. Eller så kan man förbinda dem så som du säger.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/10 :  23:45:42  Show Profile Send f95toli a Private Message
OK. Finns det någon "enkel" förklaring till varför de överhuvudtaget måste förbindas?
(dum fråga kanske, men jag försöker förstå hur det fungerar i "verkliga" rör, inte bara i teorin där väl en förbindelse inte behövs)?

Och vad är ett bra värde på kondensator? 0.1-1 uF eller så gissar jag på.
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/05/11 :  00:59:11  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Glöden bör ha DC koppling till jord eller en DC potential som ligger nära katoden, det finns oftast ett värde angivet på den högsta resistans som bör finnas mellan glöd och katod, för E88CC är det angivet till 20kohm, spänningsskillnaden mellan glöd och katod är också begränsad, för E88CC till +60, -120V. Om glöden inte har förbindning till jord så riskerar man att glödkretsen kan bli statiskt uppladdad med risk för överslag som förstör isolationen mellan glöd och katod.

I praktiken så slarvas det både med DC koppling och max resistans värde men det är inget att rekommendera då man riskerar att förstöra röret vid överslag, ju högre potential skillnad det är mellan glöd och katod ju större risk för överslag.

Att en glöd som är AC matad ger relativt lite brum beror på mycket på hur glödtråden är utförd, de flesta rör har mer eller mindre symmetriskt uppbyggd glödtråd, (den går från ena ändan och sen tillbaka) så att brum balanseras ut men en del rör har tom en bifilärt lindad spiral formad glödtråd som ger ännu mindre brum, tex 7025. För att minska brum ytterligare så kan man använda en brumpot, dvs en 100ohms pot kopplad mellan glödterminalerna och med mittuttaget kopplat till jord eller en DC potemntial, då kan man justera poten för min brum. DC matad glöd behövs bara i mycket känsliga förstärkarkopplingar tex för phono och även där kan man i många fall få tillräckligt låg brumnivå med AC, för slutsförstärkare är DC matad glöd helt onödigt, (undantag möjligen för förstärkare med direktupphettade rör).

Jag har nästan aldrig sett än säkring i glödkretsen, det är mycket ovanligt, om du använder det tänk på att startströmmen är ca 2 - 3 ggr högre.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2004/05/11 :  01:01:43  Show Profile Send DHT a Private Message
Ibland kan det vara bäst att lägga glödtråden på tex +40V istället för att jorda den direkt för att minimera eventuellt brum.

quote:
Finns det någon "enkel" förklaring till varför de överhuvudtaget måste förbindas?

Den enda förklaring jag kommer på nu är att röret skall ha en definierad glöd-katod-potential (som max får uppgå till ett visst värde som man hittar i databladet för det specifika röret). Eftersom katoden är refererad till jord behöver alltså glöden vara det också. Kanske har någon annan en bättre förklaring.

quote:
Vad är lämplig säkring (på sekundärsidan) för glödströmmen till två E88CC rör, 12V seriekoppling (6V per rör)?

Glödströmmen är ju 0,3A så 500mA eller 630mA trög säkring bör ju vara lämpligt.
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2004/05/11 :  01:09:44  Show Profile Send DHT a Private Message
tubetvr hann före ser jag, med en bättre förklaring också
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/11 :  01:38:18  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tack för bra svar, jag blev i all fall lite klokare
Det ska blir kul att se hur det låter när jag blir färdig.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000