Author |
Topic |
|
Gabe
Member
536 Posts |
Posted - 2004/05/10 : 16:35:39
|
"Sonus" startade den här tråden under "Musik" utan att få några åsikter. (Jag säger det för att inte ta åt mig äran..). Kanske finns det fler åsikter att hämta här? Frågan är alltså: Finns det en hörbar skillnad mellan olika länder pressning på CD-skivor? På den gamla goda tiden, då det bara fanns vinyl var skillnaden regelmässigt hörbar. De amerikanska pressningarna bjöd oftast på ett mer dynamiskt ljud, där både bas och diskant lät bättre. Dessvärre var det lite si och så med kvaliteten, d v s skeva och repiga skivor var vanligare än när man köpte europeiska pressningar. De japanska däremot höll alltid högsta standard, från papperskvalitet och innerpåse till fantastisk tjock och platt vinyl. Det fanns alltså all anledning att jaga "rätt" pressningar. Men hur är det idag? Vi jagar tweaks av olika slag för att få ett bättre ljud, men ska vi ägna samma kraft åt att hitta olika pressningar? Ja - vad har du för erfarenheter? undrar en nyfiken Gabe
|
|
sker
Member
488 Posts |
Posted - 2004/05/10 : 17:56:49
|
Har hört av ett flertal personer att pressningar från USA i regel har en högre kvalitet än cd-skivor från europa. För att ge ett exempel så har bla min pappa sagt att han upplevd att gruppen Fourplay låter bättre med den amerikanska pressningen, hur stor skillnaden är kan jag inte svara på. MVH |
Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987 |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/05/10 : 18:12:39
|
Är det då verkligen bara tillverkningen som skiljer? Kan det inte vara så att även ex. mastring är annorlunda? Det är ju inte alls omöjligt att utgåvorna skiljer mellan Europa/USA med diverse bonusspår och annat.
|
|
|
Style
Member
69 Posts |
Posted - 2004/05/10 : 20:57:37
|
USA-pressningar har ofta mer "mastering", dvs kompression. En del tycker att en högre medelvolym låter bättre, de flesta inte. |
|
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2004/05/10 : 21:24:08
|
Style: "USA-pressningar har ofta mer "mastering", dvs kompression." Ehhh..? Vad baserar du det påståendet på? |
Edited by - freann on 2004/05/10 21:25:58 |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2004/05/10 : 21:51:49
|
Jag tror inte att det är så lätt som att säga att ett viss lands pressningar generellt sätt har si eller så pass bra eller dålig inspelningskvalitet, hade nog varit intressantare med en diskussion där man klargör vilka skivbolag eller studios som står för de bästa eller sämsta inspelningarna. Men självklart kan det ju hända att vissa skivor har blivit pressande från en annan master i Usa än här i Europa, men det tillhör nog undantagen idag skulle jag misstänka.
|
|
|
|
Topic |
|