HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är "rätt" pressning ett bra tweak?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2004/05/10 :  16:35:39  Show Profile Send Gabe a Private Message
"Sonus" startade den här tråden under "Musik" utan att få några åsikter. (Jag säger det för att inte ta åt mig äran..). Kanske finns det fler åsikter att hämta här?
Frågan är alltså: Finns det en hörbar skillnad mellan olika länder pressning på CD-skivor?
På den gamla goda tiden, då det bara fanns vinyl var skillnaden regelmässigt hörbar. De amerikanska pressningarna bjöd oftast på ett mer dynamiskt ljud, där både bas och diskant lät bättre. Dessvärre var det lite si och så med kvaliteten, d v s skeva och repiga skivor var vanligare än när man köpte europeiska pressningar.
De japanska däremot höll alltid högsta standard, från papperskvalitet och innerpåse till fantastisk tjock och platt vinyl. Det fanns alltså all anledning att jaga "rätt" pressningar.
Men hur är det idag? Vi jagar tweaks av olika slag för att få ett bättre ljud, men ska vi ägna samma kraft åt att hitta olika pressningar?
Ja - vad har du för erfarenheter?
undrar en nyfiken
Gabe



sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/05/10 :  17:56:49  Show Profile Send sker a Private Message
Har hört av ett flertal personer att pressningar från USA i regel har en högre kvalitet än cd-skivor från europa. För att ge ett exempel så har bla min pappa sagt att han upplevd att gruppen Fourplay låter bättre med den amerikanska pressningen, hur stor skillnaden är kan jag inte svara på.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/10 :  18:12:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
Är det då verkligen bara tillverkningen som skiljer? Kan det inte vara så att även ex. mastring är annorlunda? Det är ju inte alls omöjligt att utgåvorna skiljer mellan Europa/USA med diverse bonusspår och annat.

Go to Top of Page

Style
Member

69 Posts

Posted - 2004/05/10 :  20:57:37  Show Profile Send Style a Private Message
USA-pressningar har ofta mer "mastering", dvs kompression. En del tycker att en högre medelvolym låter bättre, de flesta inte.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/05/10 :  21:24:08  Show Profile Send freann a Private Message
Style: "USA-pressningar har ofta mer "mastering", dvs kompression."
Ehhh..? Vad baserar du det påståendet på?

Edited by - freann on 2004/05/10 21:25:58
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/05/10 :  21:51:49  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Jag tror inte att det är så lätt som att säga att ett viss lands pressningar generellt sätt har si eller så pass bra eller dålig inspelningskvalitet, hade nog varit intressantare med en diskussion där man klargör vilka skivbolag eller studios som står för de bästa eller sämsta inspelningarna.
Men självklart kan det ju hända att vissa skivor har blivit pressande från en annan master i Usa än här i Europa, men det tillhör nog undantagen idag skulle jag misstänka.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000