HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behringer UltraCurve
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/05/09 :  20:05:59  Show Profile Send paradigm a Private Message
Hej Alla!

Jag undrar om det är någon som vet vad det är för skillnad mellan UltraCurve 8000 och 8024?

Har de samma funktioner? Finns t ex "Auto-Q" på 8000?
Kan en 20 bits D/A omvandlare köras med både 44,1 kHz och 48kHz samplingsfrekvens?
LÅTER dom lika bra?
Märker man nåt i praktiken av den sämre IM distorsionen och det lägre S/N och det minskade dynamikomfånget, eller är de bara mätbara skillnader?

Är det nån som tycker att man ska låta bli 8000 och istället satsa på en 8024?

Vad kan vara ett lämpligt begagnat pris, på annars hela och välskötta ex?

Tacksam för svar och lite hjälp.

Mvh
Roland

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/05/10 :  07:17:09  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Svar i ordning :

-ja
-ja
-vet ej, vissa specar skilljer sig.
-vet ej se ovan.
-Köp dig en 8000 och uppgradera epromet gratis samt sätt i AES/EBU kortet och du har en 8024.
-runt 1500-2000 kr.

Äger själv en 8000 omoddad.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/05/10 :  09:20:03  Show Profile Send paradigm a Private Message
Hej Martinsson!

Många tack för ditt svar.

Kan du ändå säga något om dina intryck över din egen 8000.

Har du någon gång upplevt att det brusar, eller att ljudet har blivit försämrat/tillplattat på något sätt av att den är inkopplad, eller tycker du att det som den tillför, i form av rak frekvensgång, tveklöst överväger.
Skulle du beteckna den som en Hi-End produkt, som motsvarar högt ställda/kräsna krav på ljudkvalitet?

Jag såg föresten att den nya DEQ2496 har inbyggd SPL-mätare. Har 8000 också den funktionen?

Du skriver att man kan uppgradera EEpromen med ny mjukvara. Har du möjligen länken till den sidan?

Tacksam för allt du kan vidarebefordra till mig.

Många hälsningar
Roland
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/05/10 :  10:46:40  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag tycker den gör ett bra jobb för det man lägger ut på den, där blir den svårslagen, jag har inte upplevt något av brusighet eller platthet, faktum är att den knappt hörs över huvud taget, den kan dock få problem vid extrema eq kurvor, detta visar sig i form av digital dist (inget kul alls).

Detta händer dock mkt sällan eller aldrig beroende på hur extrem man är.

För min egen del känner jag mig nöjd med denna, jag har ägt den sen den kom till sverige första gången och visst har den sina sidor (ena kanalen försvinner lite då och då), detta är dock lätt fixat med en uppgradering (denna kan du läsa mer om på Behringers hemsida).

Hurvida den pasar i i high end system är väl kanske mera tveksamt, då skulle jag hällre kolla på Weiss EQ1 (http://www.weiss.ch/) eller TC EQ station (http://www.tcelectronic.com/), du har även klarkteknik helix som är en mkt kompetent maskin.

Detta är vad jag skulle reknomendera till finare anläggningar.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/05/10 :  11:32:12  Show Profile Send paradigm a Private Message
Hej Martinsson!

Tack för dina synpunkter. Jag ska titta närmare på de du föreslår, men efter en hastig titt, tycks mig ingen av dem ha vare sig RTA eller SPL-mätning, något jag gärna vill ha.

Mvh
Roland
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000