HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Är det bättre pressningar i USA och Japan?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sonus
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/05/06 :  13:26:13  Show Profile Send sonus a Private Message
Vad tycker ni om pressningar ?
Många tycker att cd från Japan och USA låter bättre !?

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2004/05/06 :  14:29:30  Show Profile Send Gabe a Private Message
På den "gamla goda vinyltiden" var det ofta stor skillnad på pressningar från USA, Japan och europa. De amerikanska hade ett öppnare mer diskantrikt ljud och lät helt enkelt bättre. Dessvärre var USA-pressningar lika ofta skeva och repiga så man fick leta länge (och driva skivhandlaren till vansinnets rand) för att hitta ett perfekt ex. De japanska däremot var alltid State of the art. Perfekt tjock vinyl, extrafodrade innerpåsar och ett exemplariskt ljud. Och dyra som attan...
Är det då lika stor skillnad på CD-pressningar? Här kan jag inte svara ja lika kategoriskt. Jag köper ofta/oftast mina CD:n från USA, dels av ekonomiska skäl och dels för att jag vill ha "originapressningar". Därmed har jag alltså avslöjat att det mesta jag lyssnar på är från USA.
Men visst köper jag pressningar från andra länder också, främst för att få utgåvor med extraspår. De japanska är så dyra att jag bara har ett fåtal. Och visst låter de bra.
Har försökt höra skillnad med blindtest och plågat både mig själv och mina vänner med att försöka höra skillnader. men det hela är s¨å subjektivt och handlar om så små nyanser att jag faktiskt inte kan hävda att Japanska pressningar är bättre än t ex svenska eller engelska. Jag tror faktiskt att det handlar om något rent emotionellt.
Det är en lika skön känsla varje gång en sändning från CD Universe ramlar ner i brevlådan och jag får sprätta upp de förseglade skivorna...
Vad säger andra lyssnare på forumet? Frågan är onekligen intressant.
hälsar
Gae
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000