HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Varför så mycket bas??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/05/05 :  23:44:54  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
Hallå alla där ute!

Jag har funderat en del över ett akustiskt fenomen i min lägenhet.

Det är så att jag har byggt ett par "hallhögtalare" som hänger uppe i taket, dom är bstyckade med audax 5" som bas. är mycket nöjd med dem, låter tokbra för att ha kostat mig ca 500 pix paret..

När ag spelar mysik på den och sätter mig i mitt vardagsrum (lyssnings position) blir basen helt enormt bra! djup hyfsat tajt osv..
Jag lägger in en liten illustration så man lättare förstår hur det ser ut:



När jag använder mina fråntar blir det "normal" bas men inget man höjer ögonen för och drar man igång baslådan så är det samma sak, dvs inget märkvärdigt.

Till frågan som är simpel: varför är det så??

Vist det blir viss förstärkning när man placerar i hörn (som baslådan är) men det måste finnas fler orsaker, eller?

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/05/06 :  00:44:28  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Förstår inte riktigt frågan så bra men jag antar att du undrar varför dom små högtalarna spelar så bra ifråga mot dina frontar samt subbasen?
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2004/05/06 :  08:18:31  Show Profile Send LageB a Private Message

Hej,

Jag kanske inte är rätt man att svara - men jag tycker det finns en självklar förklaring.

För det första så har dina hallhögtalare "bas stöd" från tre ytor Tak-bakvägg-sidoägg vilket ger maximal rumsförstärkning av bas under 100Hz och när du sedan sätter dig i det angränsande rummet så försvinner en del av de högre frekvenserna och du upplever en ytterligare basförstärkning. Jag kan mycket väl tänka mig att basen känns mycket "djup" vid din lyssningsposition.

Mvh
LageB
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/05/06 :  11:00:27  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
Tack för svaren!
Andeas A --> ja precis. med dom små konerna är det en högst förvånansvärd bas i vardagsrummet (inte allt licka mycket i rummet dom spelar i)

LageB --> Kan det vara så att man bara upplever det som mer bara för att det övriga registret är mer dempat? kanske det..
Blir det med rummsförstärkning om dom är placerade i taket än i ett hörn? (min ordinarie är ju placerad i ett hörn)

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2004/05/06 :  12:38:26  Show Profile Send Belker a Private Message
Ladda ned Naqrefs bassvep här: http://www.lts.a.se/ljud/sweep120.wav

Bränn den på cd och du ser i displayen vilken ton som spelas (sek=Hz). Otroligt användbart för att labba med placeringar av bas och lyssnongsposition.

Inget direkt svar på din fråga, men genom att prova sig fram med dessa ljud lär man sig mycket om sitt rum/högtalare. Och ljudet blir bättre!
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/05/06 :  13:00:33  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Generellt är det så att strålningsvinkeln avgör hur mycket bas du får ut av högtalaren och om du dessutom om du har örat nära en vägg så får du högre ljudtryck där.

Tänk dig detta:

Högtalaren placerad i:

1 fri rymd (klot i strålningsvinkel)
2 mitt på ett golv (halvklot i strålningsvinkel)
3 mitt på en vägg på golvet(kvartsklot i strålningsvinkel)
4 i ett hörn (åttondelsklot i strålningsvinkel)

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/05/06 13:01:39
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000