Author |
Topic |
|
AudiMatte
Member
74 Posts |
Posted - 2004/05/05 : 19:12:49
|
Tjena... Är detta nåt att hänga i julgran eller är det helt upp åt väggarna med en sådan hängmatta och smalt frekvensomfång?
Bägge kurvorna är samma låda med samma element fast lite annan avstämning.
En kort kommentar så blir jag glad (kanske)...
|
Nästa projekt: Subwoofer |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/05/05 : 19:25:57
|
Båda ser OK ut men kanske i lite olika sammanhand.
Vad skall basen komplementera? Hur sker delning? Är det bandpass låda? Vilka element?
Kan du även simulera impulssvar? Jämför då det mot impulssvar i sluten låda!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
AudiMatte
Member
74 Posts |
Posted - 2004/05/05 : 19:56:45
|
Ursäkta... Det handlar om en bandpass som ska hjälpa mina 2-vägare som jag byggde för en tid sedan (Vifa P21, Vifa DX25). Aktiv delning någonstans runt 80Hz.
Både till musik och bio, en kompromiss...
Kan inte simulera impulssvar... |
|
|
Smallsuper_man
Member
604 Posts |
Posted - 2004/05/05 : 23:21:36
|
vad är det för element du ska använda i suben? Jag skulle sattsa på en annan lådtyp dvs inte bandpass. Dom har i allmänhet dåligt transientsvar och lämpar sig därför bättre till bio / bil. men om du ändå vill ha bandpass så behöver du inte använda dig av någon "värstingdelning" utan det sköter lådan nästan själv. Det är röret som bestämmer men röret är alldrig 100% perfekt så någon sorts delning är alldrig fel!
sen är bandpass ganska svår att bygga! kanske är bra att tänka på. |
-you don't know what you got until it's gone-
Hemma hos Peter http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813 |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2004/05/06 : 18:06:00
|
Kan du sänka gränsfrekvensen en aning med större låda? Vad har du för Fs, QTs, Vas? hur många element har du? Som det ser ut i grafen (ta den med en STOR nypa salt.. ) så skulle jag delat aktivt med 12dB filter vid 65Hz.. med röd kurva. stäm av Q värdet till 0.9 för bioljud och 0.75 för Hifi.. vill du ha "torrare bas" så kan du ha 0.65 (0.65 hade jag valt) /esl
|
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
AudiMatte
Member
74 Posts |
Posted - 2004/05/06 : 20:54:55
|
Tjena! Tack för svaren!
Elementen är två tior med Fs på 35 Hz, Vas 41,7 l, Qts 0,83, Xmax 12 mm. Vet inte om det är nåt att ha i annat än bandpass...
Har två sådana i en bandpass i vardagsrummet nu och den duger jäkligt bra till bio... Låter bättre och djupare än de flesta "köpesubbar" jag hört i 5000:- klassen.
Tänkte exprimentera lite mera med dessa för att få "torrare" bas... Bland annat koppla isobarik för att se vad som sker... Röda kurvan är isobarik.
|
|
|
Johnny_Fiasco
Member
284 Posts |
Posted - 2004/05/06 : 23:18:02
|
Med dom elementen skulle jag prov-byggt slutna lådor, 2 stycken med ett i varje. Lådorna skulle jag placeria i varsitt hörn för att rummet ska hjälpa upp avrullningen som kommer att bli ganska tidig. Spånskiva är billigt. Har du tid och ork, prova lite olika varianter och placeringar. Rätt/fel placering kan betyda massor för det slutliga resultatet. |
|
|
AudiMatte
Member
74 Posts |
Posted - 2004/05/12 : 21:04:54
|
Johnny: Nu är en låda klar... Spelar ganska bra. Men inte lika djup bas som med bandpassen dom satt i. Däremot rappare. Tror det blir ganska bra med en låda till... Vi får se. Annars åker dom ut till sommarstugan. |
|
|
|
Topic |
|