HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 12-gangad pot ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2004/05/04 :  23:22:14  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Jag har införskaffat mej en Behringer DCX 4096 (digitalt delningsfilter för den som inte vet), och genast infinner sej ett problem:
Då gaininställningen för utgångarna befinner sej "innanför" DAC'en vill man gärna köra den på högsta möjliga utnivå för att inte förlora i bitdjup, det medför at signalen måste dämpas externt typ passiv preamp. Men med 6 balanserade utgångar behöver man 12! potentiometrar som ska röra sej synkront.
Finns det någon som har en lösning eller någon ide till hur detta låter sej göra på ett någonlunda lätt och helst billigt sätt, Jag har en ide som innebär vajrar, hjul o massor av timmar av After Work och då menar inte den sorten där man svänger en bägare i goda vänners lag. Alla förslag vettiga OCH stolliga mottages tacksamt.

DIY is in my DNA

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/05/04 :  23:46:15  Show Profile Send UrSv a Private Message
Hjul och vajrar kommer säkert inte ha nån vidare spårningsprecision. Om du skall köra balanserat på alla utgångar kan du ju reducera till 6-gang genom att köra plus och minus istället för plus-jord och minus-jord. Annars tycker jag det kan var lönt att köra vridströmställare. Kolla med dessa om de inte kan fixa 12-gang annars (de har 6 och 8-gang):

http://www.thel-audioworld.de/bauteile/regler/Potis.htm
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2004/05/05 :  00:54:51  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Angående spårningsprecisionen tror jag mej ha tänkt ut en konstruktion där det mekaninska inte blir något problem, då tror jag att det är ett mycket större problem att få tag i potentiometrar som är lika jag hadde tänkt att ha 6 stk 2-gangs pottar.
Det här du säger med att köra plus-minus förstår jag inte. Menar du at sätta potten som en variabelt motstånd mellan plus-minus signal och på sätt strypa signalen.
Länken tackar jag för. det ser ju ut som att det skulle gå att lösa med att bygga ihop 2 6-gangs då kunne jag sätta fast dom axel mot axel, platsen det skulle ta behöver jag inte oroa mej för, bara att sätta 12 XLR kontakter på ett bakstycke kräver en viss storlek.

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2004/05/05 :  03:13:40  Show Profile Send Lovan a Private Message
precis, koppla mellan plus och minus och använd bara 6 pottar.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/05/05 :  08:08:16  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Angående mekaninsk lösning så skulle jag nog ta tre dubbelpottar (eller vridströmställare) montera dem på en liten vinkel o kopplasamman dem med tre plastkugghjul.
Rättmonterat blir spelet minimalt. Nackdelen är att mittpotten kommer att gå åt fel håll.... Men det går ju att lösa....

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/05/05 :  15:33:03  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Keld, innan du skenar iväg, har du testat hur det låter nu utan dessa potar? 24 bitars ADC/DAC kanske sväljer detta utan att låta alltför illa? Det kanske räcker med fast dämpning?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/05/05 :  17:15:48  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Ja, låter som en fast dämpning skulle kunna vara roligare. Får man inte plats med några motstånd i XLR:erna inne i Behringern?

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/05/05 :  20:35:03  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Om du får problem med att det låter illa så kan det ju bero på att det är en Behringer!
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/05/05 :  21:21:46  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Ljudjesus, skulle Behringer låta illa?! Jag har inte hört annat än precis tvärtom!

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2004/05/05 :  23:56:56  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Lovan
om man nu kopplar plus-minus hur blir det med impedansen, vid noll volym kortsluter man utgången???

Tobbe
nackdelen med att låta en pot gå åt fel håll är at man utesluter användandet av log-pottar

P-A
Nu i kväll har jag provat att köra med fast dämpning o det låter väl bra,men det är besvärligt att sköta och spannet blir begränsat, Tanken är att även tanten ska kunna slå på anläggningen, utan att jag ska behöva agera ljudtekniker. Nu har jag bara provat köra från digital källa, med en lätt moddat toslink-RCA omvandlare från Kjell&co, jag har ingen preamp som har tillräcklig utsignal för att driva DCX'en. För det vore ju enklare att reglera insignalen.

Harry_up
Några interna moddningar blir det inte pga. att jag vill ha det "flexibelt", men kanske man kunne göra dämpsatser i kablernas XLR-kontakterna.

Ljudjesus
Att den låter illa är inget jag har märkt/hört än. Ljudkvaliten kommer dock att ständigt utvärderas. Men ibland så lyssnar jag på musiken ocså

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/05/10 :  10:37:34  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Jag har bara egen erfarenhet från PA samanhang. Ägde ett tag ett Behringer mixerbord, 8 st stereokompressorer, 1 st quadkompressor, 1 st quadgate, 2 st effektprocessorer, 1 st digital EQ. Det är troligtvis det värsta skit jag någonsin ägt. EQ:n brusade någonting fruktansvärt, reverberna lät som när man tippar grus ur skottkärran, kompressorerna "tickade" när de började komprimera, gatarna läkte igenom och mixern hade kanske de sämsta filtrerna, lät vasst med otroligt markerade "S". Men det är ju vad jag tycker!!!

Edited by - Ljudjesus on 2004/05/10 10:38:24
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/05/10 :  19:02:26  Show Profile Send Parasite a Private Message
Behringer har blivit mycket mycket bättre och fortsätter att bli det. Dock som sagt va utfärdas liten varning som ljudjesus sa. En del av grejjerna lider av lite för mycke brus, men Många tidningar och nättester säger samma sak, att Behringer blir bättre o bättre.

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000