HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Advantage S1 / Meridian G08
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lars
Member

461 Posts

Posted - 2004/05/04 :  19:49:35  Show Profile Send lars a Private Message
Äntligen fick jag till det med att jämföra Advantage S1 mot Meridian G08.

Först så jämförde jag G08 mot min Meridian 508.20 innan S1:an hade kommit hem. G08 var bättre med mer detaljer och bredare ljud. Vilket var väntat. Men skillnaden var inte så stor som jag hade förväntat mig pga att G08 fortfarande lät lite CD-rått. Det blir nog större skillnad när G08 har värmt upp sig något dygn misstänkte jag.

S1:an anlände och fick värma sig ett dygn innan jämförelsen startade.
Efter mycket lyssnande kunde jag konstatera. G08 hade mer detaljer och bredare ljudbild men lät lite råare än S1. S1 i sin tur lät beslöjad och mjukare i ljudet och saknade detaljer framför allt i basen. Kontrabasen i S1 lät svampig i jämförelse mot G08.
S1 var mer behaglig att lyssna på (väl inspelat äldre ex) än G08 som jag inte vet hur mycket inspelad den var.
Vem lät mest korrekt? Jag ville ha fördelarna från båda spelarna. G08:ns detaljer och S1:ans mjukhet.

Till slut satte jag på en vinylskiva som jag har som CD och testat CD-spelarna med. Direkt kunde jag bara dra slutsatsen att: Varför sitter jag här och ödslar tid med att provspela två CD som låter sämre än vinylen. G08 lät ljudmässigt mest likt vinylen. S1:ans fördel är att den låter mjukt (utan CD hårdhet) men med avsaknad av detaljer och svampig bas.

Det är nog CD-formatet som är begränsande.
Blir att gå vidare med att testa DVD eller SACD. Men vad gör man då med alla CD man tvingats att investera i.

Är det någon som har liknande erfarenheter?

/Lasse

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/05/04 :  21:38:18  Show Profile Send Bubben a Private Message
Bra rescension!
Jag har tyvärr packat ner min vinyl, pga avsaknad av phonosteg och svårigheter att få tag i skivor. Jag kanske är för ung för att uppskatta en 12:a...?
I alla fall, vad var det för övrig utrustning du använde?
Jag saknar bas i allmänhet i S1:an (eller om det var högtalarna), men den där mjukheten känner jag igen.
Blev skillnaden större mellan G08 och 508.20 när de hade blivit varma i kläderna?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2004/05/04 :  22:23:22  Show Profile Send lars a Private Message
Bubben

Vad var det för övrig utrustning du använde?

LP12 skivspelare med mellanbra MC-pickup
Advantage förstärkare och Riia
Transparent kablar
Thiel 3.6 högtalare


Blev skillnaden större mellan G08 och 508.20 när de hade blivit varma i kläderna?

Skillnaden när dom var varma var inte tillräcklig stor för att motivera drygt 25.000 i inbyte. Kanske det blir större skillnad om man går på DVD eller SACD. Jag är nog mer sugen på att satsa 25.000 på en bättre pickup. Eller snarare att köpa ny diskmaskin. Den gick sönder i söndags kväll.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/05/05 :  00:39:23  Show Profile Send sampix a Private Message
Intressant test
Tycker själv att de nya Meridian-maskinerna står sig mycket bra i sin prisklass. Blev faktiskt förvånad hur pass bra den faktiskt var.
Din beskrivning på ljudkaraktären kan jag skriva under på.

quote:
Eller snarare att köpa ny diskmaskin. Den gick sönder i söndags kväll.


för 25000 kronor får du en mycket fin diskmaskin


kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/05/05 :  07:05:54  Show Profile Send Per G a Private Message
Lars,
Om du gillar LP12 ljudet och vill ha en cd som har "vinyl-ljud" så borde du ta och lyssna på en Naim cd. En beg CDI eller CDS tror jag skulle kunna vara något både ljud- och pris-mässigt. Blir nog pengar över till en diskmaskin också!
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/05/05 :  12:27:34  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Tack för recensioner.
Intressant slutsatts!
Funderar själv på att "uppgradera" till en Meridian G08. Men jag får nog lyssna till vinyl ett tag till, tills det kommer något bättre :).

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/06 :  23:55:39  Show Profile Send Bravo a Private Message
Meridian kan onekligen cd, så jag är inte förvånad, de låter vanligtvis bra.

Bravo
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/05/07 :  10:35:07  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Hej Lars, du kanske skulle prova på en TEAC DV50 ?? Då klarar du alla formaten.

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2004/05/07 10:49:26
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/05/07 :  12:33:29  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Esoteric Hifi? (TEAC) ? Eller?

Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/05/21 :  23:45:51  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag skulle inte köpa en ren CD-spelare idag eftersom SACD och DVD-Audio är så mycket bättre.

På träffen i Stockholm jämförde vi SACD mot CD på Primare DVD30 och alla upplevde att det var stor skillnad. Nu är det ju alltid frågan om kanke CD-mastringen är äldre och det motiverar skillnaden men vi jämförde även en ren CD med Norah Jones mot samma skiva på SACD och skillnaden var som sagt stor....

Sedan ville vi se hur Primare stod mot Audionet VIP som drivenhet för Meridian G68. Tyvärr kunde jag inte ställa om min Primare eftersom vi inte hade tillgång till TV och jag hade stängt av digitalutgången vid min setup
Vi jämförde därför Primare DVD30 som CD-spelare mot Audionet VIP som drivenhet in i Meridian G68. De flesta föredrog nog den dyra kombinationen, däribland jag själv, men det fanns de som föredrog Primare - och vi kom alla fram tid att det inte var så stor skillnad....Primare var lite briljantare i diskanten och lite tunnare i mellanregistret medan Meridian var lite mer mittbetonad.

Eftersom Primare lät så mycket bättre på SACD än på CD så kan man nog dra slutsatsen att man måste gå upp i mycket dyra prisområden för att uppnå samma ljudkvalitet på CD.

- Det är fortfarande så att vinyl låter bättre än SACD men skillnaden är mycket mindre än mellan CD och vinyl

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000