HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Har QLN återuppstått ifrån de döda?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jens
Member

100 Posts

Posted - 2004/05/04 :  10:37:49  Show Profile Send Jens a Private Message
Jag kollade på nic.se.
http://nic.se/domaner/domansok_result.shtml?domain=qln.se&x=36&y=11

Det verkar som QLN har återuppstått på något sätt. JWS International AB står som domän registrant. JWS, Proson, Genexxa och nu då QLN!

Vilken kvartett!!

/Jens

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/05/04 :  12:14:51  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
xxx
// epkpeng

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/04 :  12:18:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Då blir väl QLN deras bästa alternativ eller?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/05/04 :  12:21:24  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Du skojar väl Bernt???

Eller känner Du inte till dom exklusiva märkena JWS, Proson och Genexxa?

Frågan är om nya QLN kommer att hålla samma kvalitet som dom gamla. Jag är skeptisk.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Jens
Member

100 Posts

Posted - 2004/05/04 :  12:51:57  Show Profile Send Jens a Private Message
Känslig fråga?
Det skall bli verkligt spännade att se hur detta varumärke kommer att förvaltas!

Själv blir jag inte totalt överraskad om QLN's nya line dyker upp på SIBA.

/Jens
Go to Top of Page

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2004/05/04 :  19:37:55  Show Profile Send mantra a Private Message
Tittar man på QLN´n förstasida står det Box 27 - 311 21 Falkenberg - Sweden som postadress.

/Micke

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/05 :  01:16:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Dyker QLN upp på SIBA med samma lådor som tidigare är det ju bra för alla.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jens
Member

100 Posts

Posted - 2004/05/05 :  08:42:34  Show Profile Send Jens a Private Message
Trots att jag är ganska naiv tror jag inte riktigt att det är så framtiden kommer att se ut.
Synd att ingen ifrån "officiellt" JWS håll kan gå in i tråden för att berätta hur de tänker förvalta deras nya varumärke.
Tills dess höjer i alla fall jag ett varningens finger för framtida QLN modeller.

/Jens
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/05/05 :  10:46:34  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Om JWS skulle kommentera QLN förvärvet så skulle dom säkert säga att "högtalarna kommer att hålla samma kvalitet som förr". Men skeptiker (realist ) som jag är så tar dom nog en Proson högtalare och sätter på en QLN logo. Men jag hoppas att jag har fel för det är kul med många och bra svenska hifiprodukter.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/05/05 :  10:55:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ett företag skall väl långsiktigt utnyttja märkets status (hur nu än statusen må vara)?

JWS kanske känner att de inte får rätt uppmärksamhet om deras "finaste serie" heter just JWS. Därför är QLN perfekt "märke" för deras bättre modeller (/serier).

Jag vet inte alls. Jag vill bara påpeka att det finns många sidor av samma mynt!

// Pär epkpeng Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
Go to Top of Page

Jens
Member

100 Posts

Posted - 2004/05/05 :  11:10:26  Show Profile Send Jens a Private Message
Lådor ifrån Hornslet och enheter ifrån DST och delningsfilter som består av mer än en konding i serie med diskanten, är ju inget som JWS hittillsdags lusat ner marknaden med.

Men om alla gemensamt håller tummarna så kanske ett mirakel kommer att ske!

Vem vet det är ju inte säkert att varumärket skall användas inom HIFI överhuvudtaget.

Den som lever får se.

/Jens
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/05/06 :  17:15:42  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Faktum är att JWS kommit upp sig på sistone, se här tex:
http://www.proson.se/proson/proson.php?menu=testrapporter&page=test_prosonreality63mk2

Andra högtalare i testet:
Yamaha NS-F515
Klipsch RF-15
Audio Pro E 7
Dynaudio A 62
Audes Gloria 017

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2004/05/06 17:16:50
Go to Top of Page

masur
Member

159 Posts

Posted - 2004/05/06 :  22:20:03  Show Profile Send masur a Private Message
Hur pass JWS International kommit upp sig vill jag låta vara osagt, tester ska tas med en nypa salt. QLN:s befintliga sortiment kommer förmodligen att successivt fasas ut till förmån för JWS egna konstruktioner. Det är bara att hoppas att det inte går för fort. Det bästa ur QLN:s sortiment förtjänar att leva ett tag till.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/05/14 :  11:14:32  Show Profile Send linnar a Private Message
Verkar som om det är www.hificonsult.se som köpt QLN även om
det inte sägs rent ut.
QLN tillverkas fortfarande under namnet QRS dock inte i sina
gammla kostymer. Nu skall det vara kundanpassat minsann.
Man frågar sig varför köpa upp QLN och sedan skrota detta
högt värderade varumärke? Rådgivaren som hittad på denna
strategi måste vara ett riktigt stolpskott.

Text jag snott någonstans på internet:

-----------------------------------------------------------------------------------
Det här är svenska högtalare.De är
av märket QRS, Quality Research Speakers och har specialbyggts av Hificonsult i samarbete
med svenska Qln. Historiken runt varför dessa högtalare har byggts av HifiConsult skall tydligen vara
som så att när Qln bytte ägare så bestämdes det även att Classic-serien skulle utgå till förmån för ett mer
kundanpassat sortiment.

Man bestämde helt enkelt att över en viss prisklass så skulle inte Qln tillverka några högtalare, utan övrigt
sortiment skulle säljas under namnet QRS med hjälp vid konstruktionen av Hifi Consult i Alingsås. Tack
vare att högtalarna är svenska så kan de hålla en låg prisklass i förhållande till vad motsvarande högtalare
hos någon brittisk eller amerikansk tillverkare skulle kosta.
------------------------------------------------------------------------------------------
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/05/14 :  11:26:05  Show Profile Send linnar a Private Message
Här lite text om QRS's värsting:

----------------------------------------------------------------------------------
Jupiter är den högsta (även bokstavligt!) nivån i Olle mårtenssons högtalarprogram. De är under utveckling sedan några år och det slutliga resultatet börjar nu skönjas.
Om vi börjar i botten så är det samma grundidé som i Neptunus. Dvs dubbla basar i isobarikkoppling i sidan samt slavbas. Fast nu är basarna på 15"….
Längre upp hittar vi två stycken 8 " som tar hand om området från 50Hz ca. och upp till - - -


Toppen är justerbar via fjärrstyrda motorer för att hitta exakt rätt vinkel i förhållande till lyssnaren
Toppens bestyckning är två stycken utsökta handtillverkade 4" mellanregisterelement från Skaaning och längst upp hittar vi Scan Speaks ringaradiator.
Högtalaren väger in på knappt 300 kg naken.
Delningsfiltret i nuläget är analogt och monterat på en skiva utanför högtalaren. Vikt ca 50 kg, vi som burit det vet….
När projektet är klart köper man högtalarna, kablar i passande Referensnivå, dubbla hybridmonoblock från Advantage, digitalt delningsfilter samt en Multispelare från Bladelius och hela paketet blir då levererat, rumskorrigerat och injusterat på plats för 1 miljon.
------------------------------------------------------------------------------------------
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/05/14 :  15:02:33  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Det mesta i den här tråden har jag inte en susning om. Men eftersom det för någon månad sedan framkom "från mycket initierad källa" att Hificonsult skulle köpt QLN så tar vi denna lilla del:

Verkar som om det är www.hificonsult.se som köpt QLN även om
det inte sägs rent ut.
QLN tillverkas fortfarande under namnet QRS dock inte i sina
gammla kostymer. Nu skall det vara kundanpassat minsann.
Man frågar sig varför köpa upp QLN och sedan skrota detta
högt värderade varumärke? Rådgivaren som hittad på denna
strategi måste vara ett riktigt stolpskott.


Hej Linnar!

Vem är du och var har du fått dessa uppgifter ifrån?

Eftersom jag har full insyn i de faktiska omständigheterna kan jag berätta följande:

QRS har ingen modell - och har dessutom aldrig haft någon modell - som varit en "förklädd" QLN. Alla QRS är "original", skapade för att låta som just QRS.

Hificonsult har ej köpt QLN, har aldrig ägt hela eller delar av QLN och har inga planer på att köpa heller.

QRS är ett varumärke som ägs av Hificonsult till 100%.

Några modeller har tillverkats av QLN, bl a Tellus och delar av själva hårdvaran i Merkurius (bl a serienummerlappen!) kommer via QLN. Samarbetet mellan QLN:s gamle ägare Mats Andersen och Hificonsult fortsätter dock, precis som förut och antalet QRS- modeller kommer för framtiden att öka.

-97 köpte Primare upp QLN för att runt år 2000 flytta kontoret till Växjö samt tillverkningen till Danmark. Förra nyåret lade de ned märket.

mvh

,


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/05/15 :  00:08:39  Show Profile Send linnar a Private Message
Hificonsult:
Du undrar vem jag är. Jag är en hifi-intresserad person som "höll på" mest på
70-talet med ett nyvaknat intresse sen ett år tillbaka.
QLN-intresset (bland mycket annat) bygger på det intressanta i att Sverige
faktiskt har och har haft en enastående högkvalitativ produktion av högtalare.
Jag började sen en tid tillbaka att undersöka var de gammla märkena tagit vägen.
Så börjar historien om detta inlägg.
Det fortsatte med att jag hittade denna tråd om QLN som pekade åt fel håll, som
jag tyckte. Jag hade nämligen precis minuten innan läst på en hemsida hur det
"verkligen" förhåller sig.

Jag var lite förhastad där, det erkänner jag.
Sen tackar jag dig från Hificonsult för den rätta historien. Den har jag
letat ett tag efter.

Här är länken som föranledde min "rättning" av denna tråd.
www.hifimaster.nu/index.html
Klicka i menyn på:
Hifimaster
En ny sida öppnas, där klickar man på:
Rekommendationer

Jag tycker fortfarande att det är en märklig samling som
köper ett så väl inarbetat varumärke, som ger den där lilla rysningen
som namnet QLN, och sedan lägger ner det....(?!)

Till sist vill jag säga att Hificonsult drar sitt strå till stacken
genom produktionen av sin serie av utomordentliga högtalare.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/05/15 :  00:57:39  Show Profile Send linnar a Private Message
En sak till nu när vi ändå pratar om QLN:

När den nye ägaren gett upp produktionen av QLN
kanske produktionen kan startas igen med Mats Andersen?

Eller:

Med tanke på att QRS skapare inte längre kan skapa
kanske Mats Andersen kan ta över?

Nämner bara detta för att man vill ju inte att QRS skall utvecklas
till något som inte handlar om "fingertoppskänsla".

Vi får väl se om det kommer några nya QRS-modeller i framtiden. Håller med, bättre att skapa högtalare med fingertopparna än med ångvält./CH

Edited by - CH on 2004/05/15 02:23:13
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/15 :  01:25:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Linnnar: Jag känner Mats Andersen rätt väl sedan vår skoltid tillsammans och efter vad jag hört
är han inblandad i en mängd projekt som konsult. Precis som du säger finns det riktigt duktiga
konstruktörer och andra kunniga som uttrycker sig försiktigare än de egentligen har skäl till.
Jag tror inte att du behöver vara orolig för att Sladd skulle börja konstruera högtalare.
Men vem vet?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/15 :  11:35:25  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det finns mångs fördelar med internet, men oxå några nackdelar (källmaterial och trovärdighet är två)

Men detta är väl inte första gången som QLN och QRS gått som lille och storebror ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/05/15 :  11:45:20  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej igen!

Linnar: Jo, då förstår jag! Sedan är ju maktspel och strategiska företagsuppköp en del även av hifi-världen.

Bernt m fl:

Hmmm, jag skulle inte vara för säker på det... Jag och Mats fick några projekt i knät av Olle eftersom han visste att loppet var kört. Ett arv om man så vill. Vi jobbar för högtryck. Mats står för den tekniska kompetensen, jag står för lyssning, know how och har fått den trevliga rollen som "beställare" av - enligt Mats - en helt orimlig sorts högtalare Vi tar fram något helt nytt just nu, smygpremiär i sommar, riktig premiär på Arkenmässan. Det kommer att bli orimligt roligt! (och dyrt, men inte orimligt...)

mvh

sladd
,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/15 :  12:50:48  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Låter trevligt sladd.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/05/15 :  21:23:44  Show Profile Send linnar a Private Message
Det låter som bra musik att QLN's "ande går igen".

Jag tror att högtalaren "Jupiter" behöver mycket
av QLN-Mats just nu för att inte vara/bli orimlig.

Man kan väl säga att cirkeln är sluten med tanke på
trådens initiering.
Vi vet vad som hänt QLN och att QLN's ande är igång igen.
Vem vet Mats påverkan kanske förvandlar QRS från mycket
bra dunder till mycket bra finlir(eller varför inte båda delar?).

CH:
Bra att du strök det sista i förra inlägget. Ångrade mig
efter att jag kört ångvält....öh postat menar jag.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/15 :  21:44:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
HiFi Consult: Det låter ju intressant det där. Det ska bli intressant att höra på Arken.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jens
Member

100 Posts

Posted - 2004/05/15 :  21:52:28  Show Profile Send Jens a Private Message
Vi kanske får se JWS-QLN högtalare på Arken oxå!
(OBS ren spekulation)

/Jens
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/05/16 :  00:02:35  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Eller Wilson/Aurum Cantus...

Linnar: Mats har varit med hela tiden som QRS funnits och hjälpt till med de lösningar och ljudideal som varit på önskelistan. Ingen skillnad där alltså.
Vi tror det löser sig, efter att ha givit några tillfälle att lyssna på ptototyperna har jag redan 2 beställningar, en av dem är redan förskottsbetald!... (man måste få berätta ibland)

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000