Author |
Topic |
Jens
Member
100 Posts |
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2004/05/04 : 12:14:51
|
xxx // epkpeng |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/05/04 : 12:18:10
|
Då blir väl QLN deras bästa alternativ eller? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Sten
1033 Posts |
Posted - 2004/05/04 : 12:21:24
|
Du skojar väl Bernt???
Eller känner Du inte till dom exklusiva märkena JWS, Proson och Genexxa?
Frågan är om nya QLN kommer att hålla samma kvalitet som dom gamla. Jag är skeptisk. |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
Jens
Member
100 Posts |
Posted - 2004/05/04 : 12:51:57
|
Känslig fråga? Det skall bli verkligt spännade att se hur detta varumärke kommer att förvaltas!
Själv blir jag inte totalt överraskad om QLN's nya line dyker upp på SIBA.
/Jens |
|
|
mantra
Member
138 Posts |
Posted - 2004/05/04 : 19:37:55
|
Tittar man på QLN´n förstasida står det Box 27 - 311 21 Falkenberg - Sweden som postadress.
/Micke |
Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/05/05 : 01:16:11
|
Dyker QLN upp på SIBA med samma lådor som tidigare är det ju bra för alla. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Jens
Member
100 Posts |
Posted - 2004/05/05 : 08:42:34
|
Trots att jag är ganska naiv tror jag inte riktigt att det är så framtiden kommer att se ut. Synd att ingen ifrån "officiellt" JWS håll kan gå in i tråden för att berätta hur de tänker förvalta deras nya varumärke. Tills dess höjer i alla fall jag ett varningens finger för framtida QLN modeller.
/Jens |
|
|
Sten
1033 Posts |
Posted - 2004/05/05 : 10:46:34
|
Om JWS skulle kommentera QLN förvärvet så skulle dom säkert säga att "högtalarna kommer att hålla samma kvalitet som förr". Men skeptiker (realist ) som jag är så tar dom nog en Proson högtalare och sätter på en QLN logo. Men jag hoppas att jag har fel för det är kul med många och bra svenska hifiprodukter. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/05/05 : 10:55:57
|
Ett företag skall väl långsiktigt utnyttja märkets status (hur nu än statusen må vara)?
JWS kanske känner att de inte får rätt uppmärksamhet om deras "finaste serie" heter just JWS. Därför är QLN perfekt "märke" för deras bättre modeller (/serier).
Jag vet inte alls. Jag vill bara påpeka att det finns många sidor av samma mynt!
// Pär epkpeng Engelholm // Engelholm Audio (.com)
|
|
|
Jens
Member
100 Posts |
Posted - 2004/05/05 : 11:10:26
|
Lådor ifrån Hornslet och enheter ifrån DST och delningsfilter som består av mer än en konding i serie med diskanten, är ju inget som JWS hittillsdags lusat ner marknaden med.
Men om alla gemensamt håller tummarna så kanske ett mirakel kommer att ske!
Vem vet det är ju inte säkert att varumärket skall användas inom HIFI överhuvudtaget.
Den som lever får se.
/Jens
|
|
|
Mcz
Member
849 Posts |
|
masur
Member
159 Posts |
Posted - 2004/05/06 : 22:20:03
|
Hur pass JWS International kommit upp sig vill jag låta vara osagt, tester ska tas med en nypa salt. QLN:s befintliga sortiment kommer förmodligen att successivt fasas ut till förmån för JWS egna konstruktioner. Det är bara att hoppas att det inte går för fort. Det bästa ur QLN:s sortiment förtjänar att leva ett tag till. |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2004/05/14 : 11:14:32
|
Verkar som om det är www.hificonsult.se som köpt QLN även om det inte sägs rent ut. QLN tillverkas fortfarande under namnet QRS dock inte i sina gammla kostymer. Nu skall det vara kundanpassat minsann. Man frågar sig varför köpa upp QLN och sedan skrota detta högt värderade varumärke? Rådgivaren som hittad på denna strategi måste vara ett riktigt stolpskott.
Text jag snott någonstans på internet:
----------------------------------------------------------------------------------- Det här är svenska högtalare.De är av märket QRS, Quality Research Speakers och har specialbyggts av Hificonsult i samarbete med svenska Qln. Historiken runt varför dessa högtalare har byggts av HifiConsult skall tydligen vara som så att när Qln bytte ägare så bestämdes det även att Classic-serien skulle utgå till förmån för ett mer kundanpassat sortiment.
Man bestämde helt enkelt att över en viss prisklass så skulle inte Qln tillverka några högtalare, utan övrigt sortiment skulle säljas under namnet QRS med hjälp vid konstruktionen av Hifi Consult i Alingsås. Tack vare att högtalarna är svenska så kan de hålla en låg prisklass i förhållande till vad motsvarande högtalare hos någon brittisk eller amerikansk tillverkare skulle kosta. ------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2004/05/14 : 11:26:05
|
Här lite text om QRS's värsting:
---------------------------------------------------------------------------------- Jupiter är den högsta (även bokstavligt!) nivån i Olle mårtenssons högtalarprogram. De är under utveckling sedan några år och det slutliga resultatet börjar nu skönjas. Om vi börjar i botten så är det samma grundidé som i Neptunus. Dvs dubbla basar i isobarikkoppling i sidan samt slavbas. Fast nu är basarna på 15"…. Längre upp hittar vi två stycken 8 " som tar hand om området från 50Hz ca. och upp till - - -
Toppen är justerbar via fjärrstyrda motorer för att hitta exakt rätt vinkel i förhållande till lyssnaren Toppens bestyckning är två stycken utsökta handtillverkade 4" mellanregisterelement från Skaaning och längst upp hittar vi Scan Speaks ringaradiator. Högtalaren väger in på knappt 300 kg naken. Delningsfiltret i nuläget är analogt och monterat på en skiva utanför högtalaren. Vikt ca 50 kg, vi som burit det vet…. När projektet är klart köper man högtalarna, kablar i passande Referensnivå, dubbla hybridmonoblock från Advantage, digitalt delningsfilter samt en Multispelare från Bladelius och hela paketet blir då levererat, rumskorrigerat och injusterat på plats för 1 miljon. ------------------------------------------------------------------------------------------ |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2004/05/14 : 15:02:33
|
Det mesta i den här tråden har jag inte en susning om. Men eftersom det för någon månad sedan framkom "från mycket initierad källa" att Hificonsult skulle köpt QLN så tar vi denna lilla del:
Verkar som om det är www.hificonsult.se som köpt QLN även om det inte sägs rent ut. QLN tillverkas fortfarande under namnet QRS dock inte i sina gammla kostymer. Nu skall det vara kundanpassat minsann. Man frågar sig varför köpa upp QLN och sedan skrota detta högt värderade varumärke? Rådgivaren som hittad på denna strategi måste vara ett riktigt stolpskott.
Hej Linnar!
Vem är du och var har du fått dessa uppgifter ifrån?
Eftersom jag har full insyn i de faktiska omständigheterna kan jag berätta följande:
QRS har ingen modell - och har dessutom aldrig haft någon modell - som varit en "förklädd" QLN. Alla QRS är "original", skapade för att låta som just QRS.
Hificonsult har ej köpt QLN, har aldrig ägt hela eller delar av QLN och har inga planer på att köpa heller.
QRS är ett varumärke som ägs av Hificonsult till 100%.
Några modeller har tillverkats av QLN, bl a Tellus och delar av själva hårdvaran i Merkurius (bl a serienummerlappen!) kommer via QLN. Samarbetet mellan QLN:s gamle ägare Mats Andersen och Hificonsult fortsätter dock, precis som förut och antalet QRS- modeller kommer för framtiden att öka.
-97 köpte Primare upp QLN för att runt år 2000 flytta kontoret till Växjö samt tillverkningen till Danmark. Förra nyåret lade de ned märket.
mvh
,
|
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2004/05/15 : 00:08:39
|
Hificonsult: Du undrar vem jag är. Jag är en hifi-intresserad person som "höll på" mest på 70-talet med ett nyvaknat intresse sen ett år tillbaka. QLN-intresset (bland mycket annat) bygger på det intressanta i att Sverige faktiskt har och har haft en enastående högkvalitativ produktion av högtalare. Jag började sen en tid tillbaka att undersöka var de gammla märkena tagit vägen. Så börjar historien om detta inlägg. Det fortsatte med att jag hittade denna tråd om QLN som pekade åt fel håll, som jag tyckte. Jag hade nämligen precis minuten innan läst på en hemsida hur det "verkligen" förhåller sig.
Jag var lite förhastad där, det erkänner jag. Sen tackar jag dig från Hificonsult för den rätta historien. Den har jag letat ett tag efter.
Här är länken som föranledde min "rättning" av denna tråd. www.hifimaster.nu/index.html Klicka i menyn på: Hifimaster En ny sida öppnas, där klickar man på: Rekommendationer
Jag tycker fortfarande att det är en märklig samling som köper ett så väl inarbetat varumärke, som ger den där lilla rysningen som namnet QLN, och sedan lägger ner det....(?!)
Till sist vill jag säga att Hificonsult drar sitt strå till stacken genom produktionen av sin serie av utomordentliga högtalare. |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2004/05/15 : 00:57:39
|
En sak till nu när vi ändå pratar om QLN:
När den nye ägaren gett upp produktionen av QLN kanske produktionen kan startas igen med Mats Andersen?
Eller:
Med tanke på att QRS skapare inte längre kan skapa kanske Mats Andersen kan ta över?
Nämner bara detta för att man vill ju inte att QRS skall utvecklas till något som inte handlar om "fingertoppskänsla".
Vi får väl se om det kommer några nya QRS-modeller i framtiden. Håller med, bättre att skapa högtalare med fingertopparna än med ångvält./CH |
Edited by - CH on 2004/05/15 02:23:13 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/05/15 : 01:25:50
|
Linnnar: Jag känner Mats Andersen rätt väl sedan vår skoltid tillsammans och efter vad jag hört är han inblandad i en mängd projekt som konsult. Precis som du säger finns det riktigt duktiga konstruktörer och andra kunniga som uttrycker sig försiktigare än de egentligen har skäl till. Jag tror inte att du behöver vara orolig för att Sladd skulle börja konstruera högtalare. Men vem vet? |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/05/15 : 11:35:25
|
Det finns mångs fördelar med internet, men oxå några nackdelar (källmaterial och trovärdighet är två)
Men detta är väl inte första gången som QLN och QRS gått som lille och storebror ?! |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2004/05/15 : 11:45:20
|
Hej igen!
Linnar: Jo, då förstår jag! Sedan är ju maktspel och strategiska företagsuppköp en del även av hifi-världen.
Bernt m fl:
Hmmm, jag skulle inte vara för säker på det... Jag och Mats fick några projekt i knät av Olle eftersom han visste att loppet var kört. Ett arv om man så vill. Vi jobbar för högtryck. Mats står för den tekniska kompetensen, jag står för lyssning, know how och har fått den trevliga rollen som "beställare" av - enligt Mats - en helt orimlig sorts högtalare Vi tar fram något helt nytt just nu, smygpremiär i sommar, riktig premiär på Arkenmässan. Det kommer att bli orimligt roligt! (och dyrt, men inte orimligt...)
mvh
sladd , |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/05/15 : 12:50:48
|
Låter trevligt sladd. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2004/05/15 : 21:23:44
|
Det låter som bra musik att QLN's "ande går igen".
Jag tror att högtalaren "Jupiter" behöver mycket av QLN-Mats just nu för att inte vara/bli orimlig.
Man kan väl säga att cirkeln är sluten med tanke på trådens initiering. Vi vet vad som hänt QLN och att QLN's ande är igång igen. Vem vet Mats påverkan kanske förvandlar QRS från mycket bra dunder till mycket bra finlir(eller varför inte båda delar?).
CH: Bra att du strök det sista i förra inlägget. Ångrade mig efter att jag kört ångvält....öh postat menar jag. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/05/15 : 21:44:53
|
HiFi Consult: Det låter ju intressant det där. Det ska bli intressant att höra på Arken. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Jens
Member
100 Posts |
Posted - 2004/05/15 : 21:52:28
|
Vi kanske får se JWS-QLN högtalare på Arken oxå! (OBS ren spekulation)
/Jens |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2004/05/16 : 00:02:35
|
Eller Wilson/Aurum Cantus...
Linnar: Mats har varit med hela tiden som QRS funnits och hjälpt till med de lösningar och ljudideal som varit på önskelistan. Ingen skillnad där alltså. Vi tror det löser sig, efter att ha givit några tillfälle att lyssna på ptototyperna har jag redan 2 beställningar, en av dem är redan förskottsbetald!... (man måste få berätta ibland)
mvh
, |
|
|
Topic |
|