HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Aktivt eller passivt delningsfilter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ell
Member

84 Posts

Posted - 2004/05/04 :  00:15:11  Show Profile Send Ell a Private Message
En tanke slog mig härom dagen...
Jag kör BiAmpat med två slutsteg och insåg att jag faktiskt kan klämma in ett tredje slutsteg, och eftersom jag älskar svarta tunga fyrkantiga plåtlådor staplade på varandra så måste jag naturligtvis TriAmpa istället.

Min fråga är den skall jag satsa på ett aktivt delningfilter och dela signalen in i stegen eller skall jag satsa på att dela passivt i högtalaren? Tilläggas bör är att jag misstänker att de befintliga delningsfiltren i mina högtalare inte är riktigt tip top.

Om någon dessutom vet hur jag skall kunna förankra idèn hos min fru så vore jag tacksam.

Allt från England är inte smaklöst.

Ell
Member

84 Posts

Posted - 2004/05/04 :  13:55:01  Show Profile Send Ell a Private Message
Upp

Allt från England är inte smaklöst.
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/05/04 :  16:05:13  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
quote:
Om någon dessutom vet hur jag skall kunna förankra idèn hos min fru så vore jag tacksam.


Jag tror den meningen skrämmer många! Har inte en susning hur det ska gå till...kommer du på något så kan du väl höra av dig.

Finns ju ett par företag som har aktiva kort som uppgraderingsmöjlighet, åtminstone Linn:s högtalare som jag själv har ger stor förbättring i ljud när du går från passiv till aktiv delning. Däremot är ju frågan om du inte får bättre ljud från en riktigt grym förstärkare istället för tre "halvbra" om du förstår vad jag menar. Men gillar du tanken på flera likadana lådor i racker så är det väl inget att fundera på. Håller med om att det ser trevligt ut

Vad har du för högtalare? Finns det aktiva filer att köpa som är anpassade för den? Om inte så får du nog be om hjälp i diy-avdelningen här, finns garanterat ett gäng som byggt egna kort..

// Daniel

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Ell
Member

84 Posts

Posted - 2004/05/04 :  17:56:09  Show Profile Send Ell a Private Message
Det finns inga aktiva filter att köpa till mina högtalare, så det som gäller angående aktiv delning får bli en sån däringa rackmonterad historia som förekommer i PA sammanhang.
Länktips på butiker med PA produkter mottages med glädje.

Allt från England är inte smaklöst.
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/05/04 :  18:31:08  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Tänk på att ett passivt delninsgfilter gör mycket mer än att bara dela upp signal efter frekvensinnehåll. Detta måste du ta hänsyn till om du tar bort dina gamla filter och ersätter med aktiva.
Go to Top of Page

Ell
Member

84 Posts

Posted - 2004/05/04 :  21:24:49  Show Profile Send Ell a Private Message
Johnny Fiasco.
menar du Impedansen eller vad tänker du på?

Allt från England är inte smaklöst.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/05/04 :  21:32:40  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Ell,

faktorer i filter förutom delning: baffelstöd, grupplöptid, fas, korrektion i frekvenskurvan, spridning/lobning.

T
Go to Top of Page

Ell
Member

84 Posts

Posted - 2004/05/04 :  21:54:19  Show Profile Send Ell a Private Message
Känns som att aktiv delning mest är en dålig ide.

Allt från England är inte smaklöst.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/05/04 :  22:07:39  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Ell-
Det finns företag som tillverkar filter utefter dina egna önskemål(tror harmonydesign?).
Och om du ändå ska fläsk på och köpa ett till slutsteg så kanske du har råd med ett hyggligt specialanpassat filter också ? ;)

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/05/04 :  22:19:17  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Ell,

det finns aktiva digitala filter från Behringer. Där kan man kontrollera fas etc också. Men behövs lite mätningar/lyssningar för att få till det.

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/05/04 :  22:21:24  Show Profile Send Ayn a Private Message
Eller så köper man högtalare som är 'förberedda' för aktiv drift om man nu är helt inne på idén...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Ell
Member

84 Posts

Posted - 2004/05/04 :  22:41:50  Show Profile Send Ell a Private Message
Nu är min budget inte vidare stor så att byta högtalare är inte aktuellt.

Jag får tacka för de råd och åsikter som kommit, Kanske lite naivt av mig att tro att det bara var att dela upp lågnivå signalen i tre frekvensområden och mata respektive steg med motsv signal.

Allt från England är inte smaklöst.
Go to Top of Page

Ell
Member

84 Posts

Posted - 2004/05/04 :  23:02:50  Show Profile Send Ell a Private Message
jag har precis kikat på ett aktivt delningsfilter, och om jag inte är helt ute och seglar så skall man kunna dela som jag vill d.v.s.
Lågnivå in i filtret, tre frekvensuppdelade signaler ut, en in i resp slutsteg, sedan högtalarkabel till resp membran.
Känns för mig egentligen rätt självklart.

Allt från England är inte smaklöst.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/05/04 :  23:25:38  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Har aktiv delning och kan inte tänka mig att gå tillbaka till passivt. Allt man vill åstadkomma med faser, fördröjningar etc går att göra digitalt om man köper en typ Behringer samt att kompensera för dålig rumsakustik med ev inbyggd parametrisk eq.. Att bra köpa ett passivt för rätt frekvens med fina komponenter är en lika stor chansning och prisksillnaden behöver inte vara dramatisk. Finns ju massor beg.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000