HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Livslängd på format?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nilli
Starting Member

22 Posts

Posted - 2004/05/02 :  21:03:01  Show Profile Send Nilli a Private Message
Jag är nu ute på shoppingvända för en ny spelare (CD, multispelare osv)

Jag hade tänkt mig en spelare för max 10 000 kr.

I min butik här i Luleå har de en fin Linn Karik III (begagnad, men med nytt drivverk och display) för cirka 6000 kr (man får då med en Linn Interconnect).

Jag oroar mig dock för hur länge till CD-formatet kommer att vara nummer 1 bland försäljningen.

Ni får gärna komma med förslag till andra produkter osv.

Det viktiga är inte att vara värst, det viktiga är att vara värst med det man har...

OliT
Member

79 Posts

Posted - 2004/05/02 :  21:08:04  Show Profile Send OliT a Private Message
Jag tror personligen att CD kommer att finnas än i många år, se bara till hur många år det tog innan cd tog över helt från kassett. Så länge det är ekonomiskt försvarbart (att folk köper) kommer knappast bolagen att sluta ge ut "vanlig" cd.

Norrlänning

Edited by - OliT on 2004/05/02 21:09:26
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/02 :  21:11:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det kommer ta väldigt lång tid innan något format går om CDn i försäljning, åtminstone 5 år men antagligen mer. Jag skulle inte oroa mig för det just nu.

Det är inte alls omöjligt att CDn lever kvar som media parallellt med DVDn och att båda byts ut samtidigt när väl näste generations format kommer, tyvärr verkar det dock som om tillverkarna kommer gräva ned sig i ett nytt formatkrig så vilket format det blir återstår att se.

Go to Top of Page

Nilli
Starting Member

22 Posts

Posted - 2004/05/02 :  21:14:46  Show Profile Send Nilli a Private Message
mmm jag har även spanat in en marantz dv6400 multispelare för 6000 kr som spelar SACD och DVD-Audio. Den verkar helt ok men Linn-spelaren kostade ju 24000 kr till nypris för nåt år sedan och har ett enormt bra ljud. så vad säger ni? ska jag sikta på Linn?

enda problemet är att den bara finns i svart medan min övriga anläggning går i silver/aluminium

Det viktiga är inte att vara värst, det viktiga är att vara värst med det man har...

Edited by - Nilli on 2004/05/02 21:15:51
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2004/05/02 :  21:32:23  Show Profile Send Fyhr a Private Message
sikta på linn spelaren och byt ut resten av anläggningen!

nej men ärligt talat, köp den spelare som låter bäst, vanliga CD kommer leva kvar länge till.
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/05/02 :  21:36:37  Show Profile Send sker a Private Message
Hej Nilli
Jag tror inte att du behöver vara orolig för att lägga pengar på en bra cd-spelare, idagens läge skulle jag nog vara mer orolig för att lägga mycket pengar på en multi spelare. Båda SACD och DVD-A har nu funnits i ett antal år och antalet titlar är fortfarande väldigt begränsat och att det just finns två format som slås mot varandra gör ju inte saken bättre. Här finns en tråd där just detta ämne berörs:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28017
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/05/02 :  22:14:36  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Enda formatet som kan gå om cd när det gäller ljud (i popularitet, inte ljudkvalitet) är väl någon sorts mp3? Sacd och dvd-a är för smala. Nästa format blir virtuellt.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/05/03 :  00:30:44  Show Profile Send CC a Private Message
Bästa formatet vore att ta hem musikerna! Då slipper man taskiga pressningar o att välja format mm... Visst kan de kanske vara jobbigt med Ozzy vankandes fram i källarn o samsas med en packad Hetfield, men Tori kan ju vara intressant att ha hemma? Å sicka intressanta jam man kan få Tur man inte e någon operafan...

Men tills dess så skulle jag satsat på en helylle cd-spelare istället o avakta skivbolagens snurr Se (eller lyssna) på vinylen!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/03 :  03:09:23  Show Profile Send Bravo a Private Message
Sannolikheten för att CD-formatet skulle vara på väg ut inom kort kan nog uppskattas till nära med noll. Dessutom kommer de flesta nyformatsskivor ut som hybridskivor där det finns ett CD-lager.
Ännu så länge kommer den absolut största delen av alla skivor ut som CD. Flera format tävlar om att få vara störst, bäst och vackrast och innan den bataljen är avgjord lär inte CD-mediets ställning vara hotad.

Bravo
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2004/05/03 :  06:32:51  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Du behöver absolut inte vara orolig, däremot kanske du ska överväga att lägga lite till samtidigt som du letar vidare på begagnat marknaden och kanske kan hitta en kombinerad spelare dvd/cd. Då har du åtminståne möjlighet att spela dvd skivor också.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/05/03 :  11:18:39  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Jag tror CD kommer att finnas som enda stora media under överskådlig framtid.

Svensson skiter fullständigt i DVD-A och SACD.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/03 :  11:38:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kolla på de format som finns idag, och att de STORA fortfarande finns kvar.
Kassetband, VHS, LP, CD. Som alla andra redan har sagt. CD kommer finnas kvar LÄNGE för Svensson bryr sig inte om SACD/DVD-A. Det svensson kommer att bry sig om är tyvärr mp3 (alt nåt liknande format)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/05/03 :  16:35:09  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Sikta på Linn spelaren.Om färgen inte passar så går den väl att lacka om

www.selleri.de
Go to Top of Page

Nilli
Starting Member

22 Posts

Posted - 2004/05/07 :  08:24:00  Show Profile Send Nilli a Private Message
Jag har hittat en spelare som jag verkligen tycker om, Arcam CD73 nämligen, finns på ljudmakarn för 6500.

Jag tycker om designen och har hört att den ska vara bra, några synpunkter?

Eventuellt köper jag då ny förstärkare eftersom arcam's design är så grymt snygg och ha i stapel
tänkte då på A80 eftersom jag tycker att A65 verkar lite klen och inte är lika snygg.

Ge gärna synpunkter på förstärkaren också.

Det viktiga är inte att vara värst, det viktiga är att vara värst med det man har...

Edited by - Nilli on 2004/05/07 08:24:37
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/05/07 :  08:51:31  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Arcamen är helt chanslös mot Linnen enligt min mening och jag skulle inte bli förvånad om Marantzen du nämnde i ett inlägg också är bättre. Fast det vet jag inte förstås ;-)

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/05/07 :  09:04:54  Show Profile Send sker a Private Message
Arcam gör mycket trevliga cd-spelare, hur de förhåller sig till Marantz och Linn vet jag inte men eftersom att Linnen var begagnad så får man väl kanske mer för pengarna om man kör på den men det kan ju också vara så att Linn inte är din smak då spelar det kanske ingen roll att Linnen är dyrare ny än Arcamen. För 6500kr är Arcamen helt klart en spelare att provlyssna, även de övriga spelarna. Sen skadar det ju inte att Arcam gör snygga grejer
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/05/07 :  09:05:38  Show Profile Send Bubben a Private Message
Jag håller just på att söka by CD-spelare själv, och jag bortser (nästan) helt från alla "nya" format. Det är ju svårt att bortse helt från dem när det pågår sådan hysteri...
Vilka artister/bolag är det som väljer att ge ut SACD/DVD-A? Enligt min mening de som bryr sig om hur bra det låter, men de har ju redan en mycket bra mixning i Red-book. Det går att få ut så mycket mer ur CD än vad som praktiseras i dag. Absolute Music 67 kommer ju inte låta bätre för att den är utgiven på SACD, med ännu mer komprision och "digitaly remixed" loudnesseffekt.

Angående Arcam CD73 så kan jag bara hålla med dig, den är lätt att tycka om. Jag har själv en CD72 som jag ska sälja så fort jag vet vilken CD som ska ersätta den. (Intreserad?)
Du gör nog rätt i att gå upp till A80 istället för A65. Jag hade själv A75+ tidigare, och även om specarna inte ser så imponerande ut så körde den om många dyrare förstärkare i kvalité. Och A80 verkar ännu mer prisvärd.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/05/07 :  09:25:39  Show Profile Send krippe a Private Message
Jag håller med vad de övriga sagt. Satsa på en bra cd-spelare istället. Formatet kommer leva länge än. Även om skivbolagen skulle besluta sig för att stänga ner all tillverkning imorgon, så skulle det för det första vara ekonomiskt ödesdigert, för det andra ingen katastrof då cd-formatet redan är så pass spritt och ...hrmff..lätt att kopiera

Sedan förstår jag inte denna hysteri kring nya format. Jag tycker cd formatet kan låta grymt bra. Har flera skivor som låter så bra att jag knappast är intresserad av tunga nyinvesteringar bara för att någon skivbolagsnisse lyckats klämma fram ytterliggare en gnutta närvaro ur samma inspelningen genom märk väl enbart annorlunda mastring. Sedan finns det cd-skivor som inte låter så bra. Men det gör det ju vad gäller sacd också t ex. Så jag menar, so what om de lyckats ta fram en sacd som låter liite lite bättre än cd-versionen. Jag tänker ju knappast köpa nytt av alla de hundratals cd jag redan har bara för den sakens skull.

Så jag tror det blir lite grann som för vinylen. De trogna anhängarna av det formatet är de som redan har en gedigen skivsamling. Jag skulle gärna själv prova på vinyl, problemet är bara att jag äger inga LP och har varken tid ork lust eller råd att investera i en ny uppsättning av skivor som jag redan har på cd. Samma för sacd och dvd-a. Det blir förmodligen den nya generationen av musikälskare, de som är tonåringar idag , som tar till sig de nya systemen fullt ut då de kanske inte redan har så stora skivsamlingar än. Och då tar det nog en tio år innan de nya formaten mognat och fått en tillräckligt stor marknad att verka mot.

pust..långt inlägg..sorry
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2004/05/07 :  10:40:46  Show Profile Send poppen a Private Message
De flesta människor nöjer sig med en plast stereo för 200 kr. Att bygga in SACD i sån är bara slöseri med elekronik.
Ok de är lättare att lägga in kopieringsskydd på en SACD, men jag tror inte den blir någon succse någonsin.
CD kommer vara det universala medieiet i 30 år till.
Hotet blir kanske att kidsen i framtiden endast vill ha dvd då kan de se på sina idoler på dumburken samtidigt som de hör på musiken.
Go to Top of Page

Nilli
Starting Member

22 Posts

Posted - 2004/05/07 :  13:45:59  Show Profile Send Nilli a Private Message
aa själv så är man en sån där osnuten tonåring på 17 år men jag har lärt mig mycket av det som är aktuellt idag genom att läsa runt på forum och läsa HiFi-tidningar och snoka runt i affärer med diverse frågor, hittills verkar det som om Linnen är ett självklart val, men, ett stort men, den har t ex inga reservdelar eller nån nämnvärd garanti (3 månader). för övrigt är den svart och i LK-style-utförande ( = blä )

Ja Bubben jag kanske är intresserad, vad är den i för färg och vad ska du ha för den?

Jag läste i Hifi & Musik att de tyckte att Arcam CD73 var oengagerande och snarare lät reserverad och blasé men jag förstår inte hur de kan få den till det. Jag har lyssnat på CD73 nu och tyckte att den var riktigt bra med lite rivigare spelstil och att den tog för sig av ljudet istället för som Hifi & Musik säger att den är överdådig i basen. Jag anser snarare att den vecklar ut sig extra bra i lågområdet än att den tar i för mycket. Jag har å andra sidan inte ett så stort lyssningsrum så det kan ju snarare bara vara bra med lite tydligare baskontur.

Det där blev ju lagom långt...

Det viktiga är inte att vara värst, det viktiga är att vara värst med det man har...

Edited by - Nilli on 2004/05/07 13:55:41
Go to Top of Page

Nilli
Starting Member

22 Posts

Posted - 2004/05/07 :  17:35:19  Show Profile Send Nilli a Private Message
Har fått ögonen på en fin Primare-kombo.

Vad sägs om Primare D20 med I20 alternativt A10?

tycker dock att D20 är lite dyr vid 9700 kr men man kan kanske köpa förstärkaren senare eller nåt...

Det viktiga är inte att vara värst, det viktiga är att vara värst med det man har...
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2004/05/07 :  18:03:28  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message
Angående Arcams CD-spelare ... Jag skulle föreslå en begagnad CD72:a framför CD73. När jag jämförde dessa båda modeller i butik för ett halvår sedan visade det sig till min förvåning att 72:an lät bättre. Det var ganska stor skillnad faktiskt, men det kan i och för sig ha berott på att 73:an var ett måndags-ex eller otillräckligt inspelad.

Hur som helst slutade det hela förstås med att jag köpte en CD82:a istället ;-) Det låg över den budget jag hade tänkt mig från början, men jag ångrar mig inte.
Go to Top of Page

Nilli
Starting Member

22 Posts

Posted - 2004/05/07 :  18:14:02  Show Profile Send Nilli a Private Message
tack för ditt bidrag bom, jag känner ändå att CD72 åtminstone måste vara mer beprövad. det sägs ju att den är bra.

Måste bara höra med Bubben om han vill sälja isf.
(och vilken färg han har)

och isf fixa så att han inte skickar några tegelstenar till mig

Det viktiga är inte att vara värst, det viktiga är att vara värst med det man har...

Edited by - Nilli on 2004/05/07 18:15:23
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/05/08 :  00:07:06  Show Profile Send Bubben a Private Message
Tegelstenar??
Nää, de är svåra att köpa styckvis. I de tidigare paket jag skickat har jag använt gatsten.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Nilli
Starting Member

22 Posts

Posted - 2004/05/08 :  17:51:07  Show Profile Send Nilli a Private Message
Hehe skön stil Bubben, ja du har rätt gatsten är lättare, man tar bara fram jordspaden ur garaget och sen går man lös på grannens trottoarplätt just utanför deras infart

Det viktiga är inte att vara värst, det viktiga är att vara värst med det man har...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000