Author |
Topic |
|
poman
Member
902 Posts |
Posted - 2004/05/02 : 20:56:37
|
Hej på er!
Jag undrar om någon har erfarenhet av av denna skiljetrafo hoppas på svar från er.
|
|
Edited by - poman on 2004/05/03 10:29:30 |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/05/02 : 23:53:44
|
Hmmm, om det nu är en trafo, hur skall den aktivt kunna kompencera för sjukande spänning på landsbyggden? Dags ett nobelpris till Alingsås? |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/05/03 : 00:36:47
|
CC en trafo kan omöjligt kompensera för minskad spänning. Det gör man med aktiv elektronik. Jo, jag tror det blir ett. |
|
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2004/05/03 : 10:35:18
|
Jag gissar att den har flera sekundärlindningar - inte bara 1:1. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
VR-8
Member
420 Posts |
Posted - 2004/05/03 : 18:15:22
|
Har provat den i flera system både jordat och o-jordat med samma resultat. Mindre dynamik,mörkare ljud och "lösare" bas.
Joakim |
Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
|
|
|
Niclas
Member
587 Posts |
Posted - 2004/05/03 : 19:48:54
|
Harry up >> Visst kan man transformera upp lika väl som ner.
Mvh |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/05/03 : 23:07:13
|
Javisst Niclas: Men en ostabil spänning på landsbyggden blir ju ändera höjd eller sänkt av en trafo. Den blir ju inte stabiliserad. En trafo kan inte reglera utan aktiva komponenter, bara omsätta i nåt förhållande. Högre eller lägre, ja. Men inte hållas på exempelvis 240 volt hela tiden. |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2004/05/04 : 00:34:01
|
Bemötande av helt obefogad kritik (läs vad det faktiskt står i annonsen...) uteblir.
Poman:
maila din adress så skickar jag en T 0,3 till dig för påseende/test. Den skall anslutas till jordat uttag. Den gör väldigt olika stor nytta beroende på i vilket hus och under vilka förhållanden den kopplas in samt till vilka maskiner, (jo, de är också olika känsliga). Själv har jag en T 1:a till Gondul och en Thor, Grendel får gå rätt i väggen.
VR 8:
En hobby kanske?
mvh
sladd
,
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
Edited by - sladd on 2004/05/04 02:40:39 |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/05/04 : 03:19:36
|
Sladd: "Javisst Niclas: Men en ostabil spänning på landsbyggden blir ju ändera höjd eller sänkt av en trafo."
"I annonsen pratas det om spänning på landet som "ofta sjunker ned mot 200 V" Då är det ganska relevant med en trafo som transformerar upp något. Ingenstans utlovas det en perfekt stabil spänning oavsett spänning in."
Ok, och om den är tillräckligt hög då? Hur mycket transformerar den upp?
Den blir ju inte stabiliserad. En trafo kan inte reglera utan aktiva komponenter, bara omsätta i nåt förhållande. Högre eller lägre, ja. Men inte hållas på exempelvis 240 volt hela tiden.
Igen: Ingenstans utlovas detta. "Distortion" kan vara en mängd saker, tex högfrekvent slask som Terminator är ganska duktig på att ta hand om. Det kan också vara spänningsfluktuationer av häftigare snabb karaktär och det är Terminator utmärkt på att ta hand om.
Ok, kan jag till viss del köpa, klart en trafo blir ett filter, men är kanske inte så sugen på att den tar hand om snabba spänningsvariationer. Betyder ju att den är "långsam" i båda riktningarna eller?
Nej det var inte menat som nån förolämpning mot Olle eller nån annan, bara att en trafo kanske inte ger den bästa stabiliseringen vilket ju är det man önskar. Eller hur? Min erfarenhet av landsbygdsström ifrån norrland och skärgården är att den flukturer väldigt mycket över tiden. Så en stabilisering är ju viktig. |
|
|
poman
Member
902 Posts |
Posted - 2004/05/04 : 08:44:32
|
Hej på er alla!
Jag hade nog inte tänkt att vi skulle ha en sådan diskussion utan helt enkelt om ni har testat eller använder en sådan till er anläggning och vad som händer ljudmässigt. Tack sladd jag ska maila till dej. |
|
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2004/05/04 : 10:47:42
|
Poman:
Vi vill gärna läsa om dina erfarenheter efteråt, positiva som negativa!
Harry up:
om du vill något så ställ då en fråga. Stryk allt tjafs om Nobelpris, sluta ge kritik mot något som inte påstås och förvänta dig inte att "vad alla vill" i din tappning stämmer med omvärldens önskningar eller produktens intentioner. Vill du ha en "stabilisator", köp då en sådan. Vill du ha en strömregenererare som gör om spänningen till en i princip perfekt sinus - köp då en sådan. Ingen av de apparaterna är felfria eller kan utan invändning användas som mirakelkur heller.
Men det - liksom i annonsen för Terminator - påstås inte heller av dem. Poman ställde en fråga, det är lämpligt att tråden avhandlar ämnet.
mvh
sladd
, |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
|
Topic |
|