| Author |
Topic  |
|
JPL
I have a girl

292 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 15:01:01
|
Hej.. Jag har köpt lite av Supras LoRad..och tänkte tillvärka några nätkablar.. Undrar vad jag ska göra med folieskärmen..Ska den kopplas till jord??
Någon som vet?
Patrik...
//Same Same....but Different. |
|
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts |
|
|
JPL
I have a girl

292 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 15:57:05
|
Den där länken var inte mycket till hjälp..
Du måste ha skrivit fel..
Patrik...
 |
|
|
Niclas
Member

587 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 16:02:07
|
85an: Länken tog mig till nå´t helt annat ! JPL: Skärmen skall kapas av i båda ändar. Jordledarens isolering är konduktiv, dvs ledande & därmed får den kontakt med manteln (skärmen). Jag köpte några LoRad"kit" & tycker att dom var bökiga. 2,5 kvadrat finkardelig tråd in i små kopplingsstycken. Pilligt värre :-( Mvh |
 |
|
|
JPL
I have a girl

292 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 16:13:16
|
quote: JPL: Skärmen skall kapas av i båda ändar. Jordledarens isolering är konduktiv, dvs ledande & därmed får den kontakt med manteln (skärmen). Jag köpte några LoRad"kit" & tycker att dom var bökiga. 2,5 kvadrat finkardelig tråd in i små kopplingsstycken. Pilligt värre :-( Mvh
Bra tack då vet jag.. Lite pilligt ska det väll vara ..
Patrik...
 |
|
|
no_85

824 Posts |
|
|
Niclas
Member

587 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 16:18:36
|
JPL: Villka kontakter använder Du ? Jag kan tänka mig att det blir ett mindre h...e att få på brytskydden på kablen, för att inte tala om dragavlastningen. Men, som Du skrev, heldre för trångt ... Mvh |
 |
|
|
JPL
I have a girl

292 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 16:25:54
|
quote: JPL: Villka kontakter använder Du ?
Från elfa och har tagit hem från jobbet..
Patrik...
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 16:26:10
|
För att citera mig själv; "Hej! Jag har nu fått info om att jag på Supra LoRAD INTE behöver koppla in skärmen i jord! Då jordledaren har ett "halvledande" plasthölje som kopplar denna till skärmen. Och skärmen på Supra LoRAD har ingen verkan om man inte har jordade väggkontakter."
Mvh
// #85 ..::Prylarna::.. _______________________ I'm #85 so why try harder... |
 |
|
|
Niclas
Member

587 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 16:26:46
|
no 85: OK, jag har kanske fel ???? Maila Jenving & fråga, men glöm inte att återkomma med svaret.
Min erfarenhet av Supras LoRad kit, där skärmen var avlägsnad i BÅDA ändarna, säger att jag har rätt. Att jag har allmän elbehörighet & är elansvarig för en tillverningsindustri kanske ökar trovärdigheten något? Mvh |
 |
|
|
Niclas
Member

587 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 16:28:12
|
Sorry no 85. Du hann före mig Mvh |
 |
|
|
JPL
I have a girl

292 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 16:33:45
|
quote: Det N. skriver är fel! Iaf vad jag har fått info om. Läs tråden jag nu postar.
Jag tror inte N har fel.. Läste på din länk oxå..ni kom väll fram till samma sak gällande skärmen..
Patrik...
 |
|
|
JPL
I have a girl

292 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 16:35:30
|
Jag tror alla är överens.. Tack för hjälpen nu vet jag hur jag ska göra..
Patrik...
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 16:41:54
|
N., du behöver inte bli sur, jag berättar endast vad jag har fått berättat för mig. Du kan mkt. väl ha rätt och jag fel. Anlednigen att jag uttryckte mig som jag gjorde var för att P. skulle slippa göra fel.
P., maila och fråga Jenving istället, så får du veta med säkerhet.
Mvh
// #85 ..::Prylarna::.. _______________________ I'm #85 so why try harder... |
 |
|
|
Niclas
Member

587 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 16:44:31
|
No hard feelings ! MEN... ( nu blir jag väl utskrattad **hukar mig** ) Faktum är att jag tyckte mig höra ljudskillnad efter jag monterat LoRad till min cdfix/amplifix combo! Innan hade jag vanliga "datornätkablar" i 3x0.75 kvadrat, & med tanke på det virrvarr av sladdar det brukar samlas bakom hifiracket, tänkte jag att det borde vara bra med skärmat. Jag hade inga som helst förhoppningar att ljudbilden skulle ändras nämvärt. Så, efter att ha gått på stan en hel dag, skruvade jag ihop LoRad-sladdarna när jag kommit hem & trots jag var "trött", lät det annorlunda. Jag bytte plattor & visst, något hade ändrats till det bättre. Vi får väl se ikväll om det var en "oväntad, förvånad placeboeffekt" eller om det helt enkelt låter bättre. ( F.Ö : Jag lodade upp min cdspelare samtidigt så den står helt i våg. ) Mvh |
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 17:15:37
|
Hej!
A fann LoRad vara rätt kass( Supra 3.4S, bra) att "bygga" med o "skärmen" var väl i tunnaste laget. Kan ej förstå vad som skulle vara unikt med denna kabel?? # Sådär byggkvalitet # Dyr # Aluminium skärm aningens mindre tunn än grillfolie # Hårt tvinnade ledare fyllda med hårfjunstunna koppar strån( varav den gulgrönas isolering är konduktiv ;) # Alla ledares isolering är "gäggjobbig" att skala.
A, tycker att det finns massor utav identiska men snyggare, bättre o billigare kablar att tjacka istället, elle??
Mvh A*. |
 |
|
|
Niclas
Member

587 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 17:43:32
|
Nä, nåt "unikt", förrutom konduktiv jordledare, är det väl inte. Visst slipper man kontaktera skärmen, men utan denna "världsnyhet" hade man nog inte fått plats med skärmstrumpan & 2,5 mm kabel i stickproppen. Hur har Jorma löst detta ? Jag hade först tänkt mig skruva ihop skärmad Novoflex & fått en JPC-klon, men nu ramlade jag på 2 "kit" till rätt pengar & det är alltid kul att prova nå´t nytt. A: Gäggjobbig att skala? Har aldrig A skalat PUR-kabel/robotflex nå´ngång? -Snacka om jobbig! Mvh F.ö: Hade jag gjort Novoflexvarianten hade skärmen bara anslutits i stickkontakten. |
 |
|
|
Niclas
Member

587 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 17:51:22
|
Förresten, använder A Ply till 230V ? Mvh |
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 18:55:48
|
Hej N!
Nej! "Gäggjobbig"?? ;) Jo, pga att A skalar med 1st skärare( för då finns chansen att A skär* sig nej fel, skura sig .. heter det juh**).
* Och det är juh** så skönt( så det vill man juh** ;) ** Sagt( skrivit, ed) med tillstånd av NN®/reg varumärke & patent. ® The NN Company all rights reserved.
Mvh A*. |
 |
|
|
Niclas
Member

587 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 19:11:51
|
He,he ! Lyssnar A. på lika krussedullig/invecklad musik, som A. skriver ? Detta var intet menat som nå´t invektiv eller blasfemi, utan en enkel undran !
Mvh N* |
 |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 19:35:02
|
A,
vad menar du med patent? på "juh" ?
hehe
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 19:36:29
|
Hej N!
Ha haha ha!!... ;) nej, A lyssnar på allt( som är bra, ed ;). Typ som DM* men... det kan vara allt ifrån,- Klassiskt till Beats till RadioSmör... ... om du förstår hur A menar( att A menar( när A nyss menade att A menade( ngt, ed ;))).
*
Mvh A*. |
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 19:39:09
|
Hej NN!
Det är ju(h) ditt* utryck o de kan man ju(h;( inte sno hursomhelst, elle??
* NN´s** ** ditt
Mvh A*. |
 |
|
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 20:00:33
|
OT, OT, OT! Hmm, om P.P inte minns fel så har A visat upp något omslag till 'Sign O* the times' och nu refererar A till DM! Har månde A en musikaliskt snarlika preferenser som P.P**????
*peace sign **som har alla P's skivor ända till han kallar sig något oskrivbart med normal ascii (och några efter det) och många av DM's och som tycker att FGTH's första skiva är ett mästerverk i musikhistorien nästan jämförbar med Yazzos upstairs at Erics....
|
 |
|
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 20:03:16
|
quote: Originally posted by Audiomaniker
Hej NN!
Det är ju(h) ditt* utryck o de kan man ju(h;( inte sno hursomhelst, elle??
* NN´s** ** ditt
Mvh A*.
Hmmm! Nu blev P.P konfunderad! "ditt*" och "A*" står det ovan. Är A NN's alter ego eller skrev A bara fel?
Elle börjar Riojan ta ut sin rätt i P.P's hjärna?
|
 |
|
|
Niclas
Member

587 Posts |
|
Topic  |
|