HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Klassisk musik för "progrockare" - tips önskas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/05/02 :  16:18:11  Show Profile Send aplodon a Private Message
Har försökt vid några tillfällen att hitta klassisk musik i min smak. Det är dock inte det lättaste att hitta något i denna djungel.

För att ge en liten hjälp till vad som kan passa min smak kan jag berätta vad jag lyssnar på för övrigt.
Det blir mest "progressiv rock" t.ex. Frank Zappa, Gentle Giant, tidig Genesis, King Crimson, Tasavallan Presidentti, italienska grupper som PFM, Banco del mutuo soccorso och många flera.
Dessutom jazzrock t.ex. Jeff Beck, Brand X, Stanley Clarke, Mahavishnu Orchestra, Weather Report, och viss jazz såsom John Coltrane och Miles Davis.

Har "provlyssnat" lite på olika klassisk musik men ofta har den känts lite "tråkig". Kanske delvis beroende på bristande tålamod från min sida.

Jag har dock fått några "favoriter":
Stravinsky - Petruschka och Eldfågeln
Mussorgsky - Tavlor på en utställning (får tacka ELP för det)
Holst - Planeterna
Rimsky-Korsakov - Sheherazade
Mozart - Requiem

Vore väldigt trevligt om någon som gillar ovanstående kan ge tips på mer musik i liknande stilar.


edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/05/02 :  23:30:28  Show Profile Send edison a Private Message
Lite osäker på om denna är stilmässigt i smaken, men mäktigt och storslaget låter den:
Dvoraks nionde symfoni ("from the new world")

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2004/05/03 :  00:36:05  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Aplodon, var inte ororlig ! du befinner dig i gott sällskap...
Lyssnar och njuter av samma musik du nämner. Försökte flera gånger lyssna tillsammans med min hustru som har en jätte samling på klasiska lp och cd med en och samma resultat zzzzz..... rena sömnpiller... Jag kan lyssna på St Saens orgel simnfonin men njuta gör jag inte
Go to Top of Page

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2004/05/03 :  14:46:18  Show Profile Send MasterChief a Private Message
Kul att du i alla fall har hittat några trevliga stycken (med stor bredd på). Själv så får jag bara obehagliga rysningar av nutida musik och då främst pop.

Det man som nybörjare måste förstå är att "klassisk musik" är ett begrepp som blivit lite utvattnat och bredden i musiken är betydligt större än inom rock. Jämför sakral kyrkomusik av Palestrina med dissonante 1900-tals tonsätaren Gage. Få beundrare av "klassisk musik" älskar allt. Som nybörjare måste man våga stå för det man känner. Efterhand som man lär sig mer växer ofta aptiten per automatik och man uppskattar allt mer skiftande verk.

De verk du uppskattar är uttrycksmässigt väldigt raka och tar med lyssnaren på en resa. Tex Sheherazade är utmärkt musik att börja med, med sina vackra teman. Personligen uppskattar jag mer "absolut musik" där man inte angett något specifikt program utan musik är musikens ändhållplats i sig.

Jag skulle rekommendera att du, om du är intresserad, lär dig mer om de olika perioderna mm. En bra bok är Fred Plotkins http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_info.cgi?pt=search_result&ISBN=0786886277 som sätter en tydlig skiljelinje mellan att höra och lyssna på klassisk musik.

Vill du gå vidare på egen hand så fortsätt med dessa:
Mendelssohn: 4:symfoni. Den är intensiv och glad i tonspråket. Mycket svårt att ogilla.
Tjajkovskij: 6:e symfonin. Här är det högromantik så det sprakar om det. Oändligt passionerat och olyckligt. Fantasktiskt gripande musik.
Prokofjej: Violionkonserter 1 och 2. Inte vacker som Mendelssohn dock gripande och fängslande musik.
Rachmaninoff: Pianokonsert Nr.2. Den bästa ryska pianokonserten.
Rimsky-Korsakov: Capriccio Espagnol. Eldigt, spanska rytmer.
R. Strauss: Till Eulenspiegel. Hetlevererad symfonisk dikt.
Smetana: Moldau. Färgrik, folkviseinspirerad, underbar musik
Beethoven: Mässa i C-dur (apropå din uppskattning av Mozart requiem)
Bach: Allting. Om du enbart lyssnar på Bach i ett par veckor så kommer du att börja älska musiken. Men du måste lyssna. Du kan inte diska samtidigt. Denna musik ställer krav på dig som lyssnare. Börja gärna med hans violinkonsert för två violiner. Obegripligt vacker och svår.

Lycka till!







Edited by - MasterChief on 2004/05/03 18:57:58
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/05/03 :  19:07:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Hej.
Vi har tämligen lika musiksmak. Kul!
Jag lyssnar mycket på prog-rock och har skivor med dom flesta grupper du listar, inkl. dom italienska och finska banden. Därifrån ledde min smakutveckling mot klassiskt, och du har listat upp en hel del av mina favoriter.
Jag håller med dig att mycket faktiskt är tråkigt, och det är nog inte så att man automatiskt uppskattar musik, bara för att den anses stor. Musiksmaken spelar in!

Testa även:
Carl Orff: Carmina Burana
Ravel: "Daphnis et Chloé","Ma Mere l'Oye" och "Le Tombeau de Couperin"
Respighi: Roms pinjer och Roms fontäner
Debussy: "La mer", "L'après-midi d'un faune","Nocturnes" och "Images"
Allan Pettersson, symfoni nr 7
Paul McCartney, "Standing Stone"

Varför inte opera?
Gillar du Mussorgsky så måste du testa:

Det bästa jag hört!


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2004/05/03 19:11:15
Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2004/05/03 :  20:41:35  Show Profile Send zip a Private Message
Ska man se detta som en utmaning att locka in dig i den "klassiska fållan"?

Jag tolkar det som om du tycker om dramatisk och inte alltför slätstruken musik?

Förslag är i så fall:

Belioz: Symphonie Fantastique
Batrok: Konsert för orkester
Schostakovitch (lyckas aldrig komma på hur man stavar hans namn ): Symfonierna (tex 5:an, 7:an, 10:an osv...)

Och så bör man ju alltid lyssna på Il Giardino Armonicos version av Vivaldis fyra årstider, den är överraskande actionfylld

Ska gå hem och se vad som finns i hyllorna hemma, återkommer senare med mer förslag...

MVH /Zip
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/05/03 :  21:40:21  Show Profile Send svejk a Private Message
Att kliva in i den klassiska världen kan vara svårt. Var skall jag börja? Det kan vara ungefär så här! Du har legat i coma sedan 1955 och skall lyssna in dig på pop o rocken, förvirrat jepp. Jag köpte i början ett ordentligt musiklexicon Musikens Värld. Det rekomderar jag stenhårt. En stor tung bok som går att plocka upp i antikvariat för samma pris som EN CD (mest prisvärda investering jag gjort i min hobby) I den kan du läsa om kompositörer deras verk, få en överblick över musik historien. Genom att läsa och lyssna så blir det bara SÅ mycket roligare, lovar!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/05/03 :  22:02:53  Show Profile Send aplodon a Private Message
Jag får tacka för svaren! Det blir lite att provlyssna. Men gärna mer tips!

bibi50:
Det där var väl lite väl pessimistiskt. Allt är inte tråkigt. Om du gillar Zappa så testa Stravinskijs Petrusjka (Petrouchka, Petruschka, kärt barn....). Har vissa likheter med en del av Zappas instrumentala musik. Frank har nog inspirerats en del av Igor, även om hans favoriter var Schönberg och Varese om jag minns rätt (?).


MasterChief:
quote:
Själv så får jag bara obehagliga rysningar av nutida musik och då främst pop.
Jag kan också få obehagliga rysningar av t.ex. dansbandsmusik, country och viss pop. Att dra till med "nutida musik" är väl ändå lite väl drastiskt? Även om jag utgår från att du inte inkluderar nutida "klassisk musik " (motsägelsefullt så det förslår - där dök det upp igen, problemet med att sätta namn på musikstilar) så befarar jag att du inkluderar all rockmusik. Om så är fallet får det mig genast att undra om du lyssnat på annan rock än den "mainstream"-typ som spelas på radio?

För övrigt, tack för tipsen! Lite att bita i! Kan du säga vad som kan bli första valen på din lista om jag säger att min favorit bland den musik jag nämnde är Stravinskijs Petruschka?

Angående Bach:
quote:
Bach: Allting. Om du enbart lyssnar på Bach i ett par veckor så kommer du att börja älska musiken. Men du måste lyssna. Du kan inte diska samtidigt. Denna musik ställer krav på dig som lyssnare.
Kan inte påstå att jag hört mycket Bach. Har dock en gammal vinylskiva med Brandenburgkonserterna 4-6. Det här ser jag som ett typexempel på musik som inte kan fånga mitt intresse ("tråkig" kanske är lite att ta i men efter fem minuter har jag iallafall tappat koncentrationen på musiken). Utmärkt musik att diska till! Spelade faktiskt 4:an alldeles nyss för att kontrollera om jag ändrat uppfattning, men ack nej! Är inte detta något av den tidens popmusik? Hoppas jag inte var alltför elak mot en av dina favoriter, Masterchief. Jag uppskattar alla tips även om det skulle visa sig att de inte passar min smak.
Jag får väl testa hans violinkonsert för två violiner. "Obegripligt vacker och svår." Låter lovande!
Eftersom Bach har producerat så mycket så antar jag att kvaliteten på hans musik varierar en hel del. Läste någonstans en diskussion om Mozarts och Beethovens musik där vissa delar ansågs geniala medans annat ansågs som rena skräpet. Det är väl bl.a. därför det är så svårt att hitta rätt. (Det känns förövrigt igen även inom rock och jazz.)


Björn-Ola:
Kul att vi har samma smak. Särskilt vad gäller italienska grupper. Är kanske inte alltför vanligt. De är ju ofta väldigt influerade av klassisk musik så steget dit är kanske naturligt.
quote:
Jag håller med dig att mycket faktiskt är tråkigt, och det är nog inte så att man automatiskt uppskattar musik, bara för att den anses stor.
Det låter klokt. Har testat en del storheter som Bach (se ovan), Mozart och Beethoven (bl.a. flera av hans kända symfonier) och mycket av detta har hamnat under kategorin "tråkigt och ointressant".
quote:
Testa även:
....
Respighi: Roms pinjer och Roms fontäner
....
Allan Pettersson, symfoni nr 7
Paul McCartney, "Standing Stone"
Beställde faktiskt Respighi: Roms fontäner/pinjer/fester häromsistens. Hade ett svagt minne av att ha hört den för länge sedan och att det skapat mersmak. Ett par dagar senare köpte jag Gramophones "Classical Good CD Guide 2004" och där rekommenderades just den inspelning jag beställt (Oregon SO/DePriest/Delos DE3287). Kändes som en oförtjänt lyckträff. Se´n gäller det att musiken är bra också, inte bara ljudkvalitet och framförande.
Petterson har jag aldrig hört men varit lite nyfiken på. Kul att du rekommenderar honom.
Paul McCartney? Hmm. Ingen favorit när det gäller rockmusik! Kanske bättre i det här formatet? Man kan dock bli lite misstänksam. Har mestadels negativa känslor inför rockmusik spelad av symfoniorkestrar el.dyl. liksom vissa rockartisters försök att skriva direkt för symfoniorkester. Kan du säga lite mer om denna skiva?

Opera? Tja, jag har några samlingsskivor med operaarior. En del tycker jag är bra annat inte. Har även en "hel opera": Glucks Orpheus och Euridike. Köpte den mest för att en tjej från min hemkommun (Ann-Christine Biel) sjunger en huvudroll. Problemet med hela operor är att musiken splittras av i mina ögon totalt ointressanta recitativ. Dötråkigt! Hur är det med Kovanshchina i det avseendet?

Edited by - aplodon on 2004/05/04 09:35:50
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2004/05/03 :  23:06:34  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Aplodon
Älskar violin ljudet, bedårande ! älskar det ljudet som kommer från en stor symfonisk orkester och hur det fyller varenda tum i rummet. Men trots otaliga försök att koncentrera mig på musiken och hänga med, slutar alltid försöken med en knuff och "gå och lägg dig". Min hustru som kan klassisk musik har lärt sig att lyssna till alla sorters musik som jag introducerade för henne och en stor del har hon lärt sig att njuta av och tycka om, musik typ: Jean Luc Ponty, Allman Bros, Mahavishnu, Peter Gabriel, Pink Floyd-Roger Waters, Weather Report, Colosseum, Deep Purple, Rolling Stones, Eric Clapton, Led Zepp, Traffic, Fairport, Sandy Denny, Jackson Browne osv.... (Joni Mitchell hatar hon tyvärr- "rösten ger mig kalla kårar"). Jag har lyssnat på Bethoven, Mozart, Tcaikovsky, Ravel, Brahms, Mussorgsky, St Saens, Stravinsky osv....
Älskar sättet som violinister som Mints, Perlman, Menuhin och liknande hanterar sina instrument, men något saknas...
Jag är kanske dyslektiker beträffande den så kalade seriösa musiken,
och jag är den första som ska beklaga detta...
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/05/04 :  00:01:23  Show Profile Send aplodon a Private Message
OK bibi50, du är ett hopplöst fall

zip:
Berlioz: Symphonie Fantastique har jag lyssnat på vid något tidigare försök att tränga in i klassisk musik. 15-20 år sedan?? Vill minnas att jag fann den ganska ojämn. Några bra partier och många "tråkiga". Som helhet vill jag minnas att den blev en besvikelse. Sorry! Men jag kan ju ha ändrat uppfattning efter så många år.

Bartok och Schostakovitch (jag kör med din stavning) har jag aldrig hört. Får kollas upp!

svejk:
Att läsa om kompositörerna är säkert intressant och givande på många sätt. Jag tvivlar dock på att det är bästa sättet att hitta musik som man tycker om. Det skall mycket till att hitta en författare vars musiksmak överensstämmer med min. (Menar inte att min smak är särskilt udda men alla har ju ± olika smak.) Ser en stor risk i att det mesta låter intressant när man läser om det men visar sig vara något helt annat när man lyssnar på det. Säkerligen är det dock ett bra sätt at få överblick över en kompositörs verk när man väl kommit underfund med att man gillar hans musik.
Go to Top of Page

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2004/05/04 :  10:18:57  Show Profile Send MasterChief a Private Message
Aplodon skrev:
quote:
Jag kan också få obehagliga rysningar av t.ex. dansbandsmusik, country och viss pop. Att dra till med "nutida musik" är väl ändå lite väl drastiskt? Även om jag utgår från att du inte inkluderar nutida "klassisk musik " (motsägelsefullt så det förslår - där dök det upp igen, problemet med att sätta namn på musikstilar) så befarar jag att du inkluderar all rockmusik. Om så är fallet får det mig genast att undra om du lyssnat på annan rock än den "mainstream"-typ som spelas på radio?



Självklart var jag luddig i mitt utlåtande. Helt rätt. Självklart finns det många pärlor i rocken mm. Dock tycker jag det mesta är enformigt och inte särskilt inspirerande. Ofta känns det också väldigt klyschigt. Men som sagt, självklart finns det undantag, som till exempel...ehhh..ehh..ja, vad dom nu heter...

quote:
För övrigt, tack för tipsen! Lite att bita i! Kan du säga vad som kan bli första valen på din lista om jag säger att min favorit bland den musik jag nämnde är Stravinskijs Petruschka?



Stravinsky är inte direkt min favorit, men just Petrushka får ju anses som ett ganska banbrytande verk och skiljer sig avsevärt från hans tidigare verk. Av de jag rekommenderade så är Prokofiev närmast.
Även Bartoks ballet "The Miraculous Mandarin" kan vara intressant.

quote:
Kan inte påstå att jag hört mycket Bach. Har dock en gammal vinylskiva med Brandenburgkonserterna 4-6. Det här ser jag som ett typexempel på musik som inte kan fånga mitt intresse ("tråkig" kanske är lite att ta i men efter fem minuter har jag iallafall tappat koncentrationen på musiken). Utmärkt musik att diska till! Spelade faktiskt 4:an alldeles nyss för att kontrollera om jag ändrat uppfattning, men ack nej! Är inte detta något av den tidens popmusik? Hoppas jag inte var alltför elak mot en av dina favoriter, Masterchief. Jag uppskattar alla tips även om det skulle visa sig att de inte passar min smak.


Jag sa ju att du skulle lyssna uteslutande på Bach i 2 veckor och anstränga dig mer än 5 minuter och inte diska! Det blir kvarsittning för din del. Bach är mer än musik. Det är inte en tillfällighet att ingen någorlunda känd tonsättare aldrig fällde ett negativt utlåtande om Bach. Bach är inte kungen, utan guden. Att man inte blir hyllad i sin egen tid betyder ju inte så mycket dock. Däremot hade han en bra anställning och ansågs vara Europas bästa organist. Men det var först Mendelssohn som drog upp hans musik till världsrykte. Jag rekommenderar starkt att du läser en del om Bach. Musiken från barocken skiljer sig avsevärt från våra dagar. Genom att förstå begrepp som polyfoni, fuga osv ökar förståelsen för storheten i hans musik. Efterhand blir det som ett gift. Det tog lite tid innan jag själv började uppskatta honom och min första klassiska skiva var faktiskt Sheherazade (för 17 år sen). Efter den känns Bach lite långt borta, så jag fortsatte med Sjostakovitj, Prokofiev och en hel drös andra ryssar. Därefter blev det lite högromantiska tyskar. Men fortfarande tyckte jag klassicismen och barocken var tråkiga. Efter att jag läst en bok om Bach så blev jag nyfiken. Efter ett tag så klarnade bilden och musiken blev så vacker, gåtfull, magisk. Likna det vid såna där 3D-bilder som var så populära för några år sedan. Först såg man ingenting, och efter mycket stirrande och övande så försvann fokuset och man trädde in i 3D-bildens fantastiska landskap. Nu babblar jag på som vanligt...Sorry, men jag blir lätt lite för involverad när det gäller Mr B. Jag har dock förståelse om man inte har tid eller lust att sitta och gräva för mycket i "märkliga" fugor. Skälen till varför man lyssnar på musik är ju så olika.

Lycka till med din utforskning!






Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/05/04 :  12:36:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Om Paul McCartneys Standing Stone:
Det här är ett ambitiöst orkesterverk där Paul skrivit något som man kanske kan betrakta som en lång svit för stor orkester och kör.
Han har fått en del hjälp med utformningen av kompositörer av modern klassisk musik och jag tycker det hela blev mycket lyckat. Ibland är musiken minimalistisk, ibland sväller den ut till något större. Bra melodier också, ibland lite folkmusikinspirerat, som aldrig känns billiga, vilket Paul McCartneys musik ibland kan göra. Det är absolut ingen pop-musik skriven för orkester, så det är bara att lägga fördomarna åt sidan och testa.

När det gäller opera så gillar jag inte heller opera förrän det blev helt genomkomponerat utan recitativ. Den typen av opera började dyka upp på 1850-talet.
Mussorgskys operor är helt genomkomponerade, och gillar du Tavlor på en utställning, så kommer du att finna massor av sådan bra musik i Khovanshchina. Hans opera "Boris Godunov" är mer känd men musikaliskt mer ojämn.
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/05/04 :  14:36:50  Show Profile Send aplodon a Private Message
MasterChief:
quote:
Självklart finns det många pärlor i rocken mm. Dock tycker jag det mesta är enformigt och inte särskilt inspirerande. Ofta känns det också väldigt klyschigt. Men som sagt, självklart finns det undantag, som till exempel...ehhh..ehh..ja, vad dom nu heter...
Du kan få lite tips på rockmusik om du vill

Tack för lektionen om Bach m.m.! Nu behöver jag ingen bok!

Får väl ge Bach en chans till med violinkonsert för två violiner. Någon särskild inspelning med bra ljudkvalitet?

Björn-Ola:
Khovanshchina låter som ett givet köp. Någon särskild inspelning med bra ljudkvalitet?

Paul McCartneys Standing Stone verkar ju värd en provlyssning.


För övrigt får ni gärna ge förslag på ljudmässigt bra inspelningar av alla tidigare (först och främst nedanstående) och alla förhoppningsvis kommande tips.

Förutom de som jag nämnt ovan ligger nog följande högst på listan just nu:

Bartok: (föreslagen från två håll!)
Konsert för orkester
Balleten "The Miraculous Mandarin"

Allan Pettersson, symfoni nr 7 (kul med en svensk!)

Prokofjej: Violionkonserter 1 och 2

Orff: Carmina burana (har jag hört goda ord om även från annat håll)

Kanske även tipset från Edison: Dvoraks nionde symfoni ("from the new world")? Någon som tror den passar "min stil"?

Edited by - aplodon on 2004/05/04 14:38:23
Go to Top of Page

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2004/05/04 :  15:25:53  Show Profile Send MasterChief a Private Message
aplodon: Grumiaux på Philips är mycket bra. Ljudkvaliten är ok.
Dvoraks nia är makalös. Den lär du gilla (med tanke på dina tidigare favoriter). Dock tycker jag den inte riktigt håller i längden. Man tröttnar lätt på den.
Go to Top of Page

Peter_Å
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/05/04 :  16:52:33  Show Profile Send Peter_Å a Private Message

Jag lyssnar mycket på klassisk rock, ex. Camel, Pink Floyd, Jethro Tull m.m. Mina klassiska favoriter i dagsläget är framförallt Bruckner, Mahler, Shostakovich (engelsk stavning) och Wagner.

Dessa fyra skriver storslagen, komplex musik med väldigt stor dynamik och slagkraft. Musiken är också ofta väldigt känslosam och dramatisk, ex. sista satsen i Mahlers 3:e symfoni, Bruckners adagio-satser i 7,8 och 9 symfonierna.

Rekommenderar framförallt dessa verk (att börja med):

Bruckner: Symfonierna 7-9
Mahler: Symfonierna 1-5
Shostakovich: Symfonierna 1,4,5,7,8,10
Wagner: Operorna Flygande Holländaren, Lohengrin, Tannhäuser (två sista är ordentligt långa)

Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2004/05/04 :  20:49:22  Show Profile Send zip a Private Message
När det gäller Schostakowitsch symfonier så kan jag rekommendera boxen från Brilliant Classics med WDR under ledning av Rudolf Barshai, kostar mellan 250-350 kr (för 11 skivor...) beroende på var man beställer ifrån.

Boxen fick för övrigt ett pris i Cannes Classical Award 2003 och har även fått någon form av pris i tyskland...allt som allt, grymt prisvärd!!!

När det gäller barckmusk (tex Bach) så spelar det otroligt stor roll vilka som spelar, många inspelningar fungar som "diskmusik" (bra term, måste lägga den på minnet ) för mig med...så jag rekommenderar igen Vivaldis Fyra Årstider när det är Il Giardino Armonico som spelar...klart uppfriskande!!

MVH /Zip

Edited by - zip on 2004/05/04 20:59:52
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/05/05 :  00:45:25  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Kul att du tycker om Planeterna, det är ett av mina favoritverk också.

Jag vet inte hur det är för er, men själv måste jag lyssna igenom en symfoni ganska många gånger innan jag kan bestämma mig för att den är bra, och det gäller särskillt för t.ex Mahler. Det kan vara idé att bara lyssna på en sats två-tre gånger i rad för att upptäcka melodier och återkommande teman och variationer.

Mozart tycker jag brukar vara väldigt lättillgänglig och lätt att lyssna in sig på och tycka om.

Bach är lite speciell men rätt vad det är så börjar man gilla det! Skenbart enkelt men med listig variation. Jag tycker mycket om hans oboe-konserter (BWV 1055, 1056, 1059, 1053, 1060, Naxos 8.554169) och Violinkonserterna BWV 1042, 1056, 1041, 1043.

Griegs "Holbergs tid" och "Per Gynt-sviten" är andra (national-) romantiska verk tillsammans med Sibelius "Finlandia" och Lars-Erik Larsons "Förklädd Gud".

Är du ute efter melodier som är trallvänliga så finns det ju hur mycket opera som helst och en hel del instrumentalt klassiskt.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/05/07 :  09:24:02  Show Profile Send aplodon a Private Message
Tack för de nya tipsen!
quote:
.....storslagen, komplex musik med väldigt stor dynamik........
Lite utanför ämnet:
Dynamisk musik är trevligt men jag upplever det ofta som ett "lyssningstekniskt" problem med den väldiga dynamik som finns i viss klassisk musik. Om man skall kunna njuta av de lågmälda partierna på vettig volym så blir ofta de kraftiga partierna så högljudda att man måste sänka volymen för att inte skrämma slag på grannarna. När jag lyssnar på riktigt dynamisk musik måste jag ofta sitta med fjärrkontrollen i handen och justera volymen vid de mest extrema ljudnivåerna. Det är ganska jobbigt och skapar ett motstånd mot att lyssna på viss musik som jag egentligen gillar. Önskar att man i extrema fall kunde använda lite mer dynamikkomprimering. Men bor man i villa och har en förstående familj så är väl detta inget problem.
quote:
Jag vet inte hur det är för er, men själv måste jag lyssna igenom en symfoni ganska många gånger innan jag kan bestämma mig för att den är bra
Det brukar vara ett gott tecken på bra musik, oavsett genre, att den växer efter några lyssningar. När det gäller rockmusik, vilket jag lyssnat mycket på, så brukar jag vid första lyssningen få en känsla av om musiken kommer att bli bra efter några lyssningar. Ofta stämmer det men inte alltid. Med klassisk musik är det svårare, antagligen för att jag inte är så van vid att lyssna på den.

quote:
Bach är lite speciell men rätt vad det är så börjar man gilla det!
Kanske ett exempel på ovanstående, om man får tro LeoArietis och MasterChief.

Såg förresten i en annan tråd att Naxos har rea på vissa Telarc-inspelningar, om någon missat det.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/05/07 :  19:09:09  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Önskar att man i extrema fall kunde använda lite mer dynamikkomprimering."

Det allra bästa vore ju om man hade valbar komprimering i sin anläggning. Då kunde man sänka dynamiken vid behov, samtidigt som de som bor i villa och gillar att spela högt kan göra det.
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/05/08 :  10:49:43  Show Profile Send aplodon a Private Message
Ett sätt att slippa de värsta dynamiksvängningarna är ju att lyssna på minder orkestrar, t.ex. stråkkvartetter.

Vore därför tacksam om någon kunde fylla på med lämplig musik spelad av mindre ensembler.
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/05/15 :  02:51:04  Show Profile Send aplodon a Private Message
En liten rapport om vad som tillkommit i min klassiska skivsamling:
Fick idag hem Orffs Carmina Burana (Chor und Orchester der Deutschen Oper Berlin/Eugen Jochum, Deutsche Grammophon 447437-2) 79:- hos cdon.


och kom även över en billig cd med Berlioz Symphonie Fantastique, (The Cleveland Orchestra/Lorin Maazel, Telarc cd-80076) 59:- på Naxos webshop.
.

Det blev även en Bach, om än inte någon av de som rekommenderats här. Köpte Goldbergvariationerna med Glenn Gould bara för att den är så berömd (Sony Classical SMK 52619), 79:- hos cdon.



Efter en genomlyssning verkar Carmina Burana mycket lovande. Ingen grann-vänlig musik dock.
Goldbergvariationerna verkar också riktigt bra, trots att jag egentligen inte är någon större vän av pianomusik. (Gillar dock Keith Jarrets Köln-konserter bl.a.)
Även Symphonie Fantastique kan nog vara bättre än jag mindes den från förr.
Go to Top of Page

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2004/05/17 :  09:12:30  Show Profile Send MasterChief a Private Message
aplodon: Det börjar ju arta sig. Det finns hopp även för dig!
Mycket fina skivor du valt. Främst då Glenn Gould...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/05/17 :  09:44:41  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Om du som jag gillar Mussorgsky så har du säkert lagt märke till att utöver Tavlorna och Night on a bald mountain, så finns det inte så mycket fler orkesterverk.
Det gjorde mig besviken.
Night on a bald mountain är egentligen det enda större orkesterverk han skrev, men den var så långt före sin tid att ingen förstod den, och den aldrig blev framförd under hans livstid. Han försökte rädda verket genom att göra om den till en opera-balett med kör, och det var med den som underlag som Rimsky-Korsakov sedan gjorde det arrangemang som nu är den version som alltid spelas in. Vill du höra Mussorgskys originalversion så finns det en inspelning här:
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B000003FBY/qid=1084545083/sr=1-10/ref=sr_1_10__i10_xgl15/002-4698291-0172842?v=glance&s=classical#product-details
Originalversionen är mycket råare. Rimsky-Korsakov slätade ut musiken en del för att anpassa den till den tidens smak.
På den skivan finns också lite andra kör och orkesterstycken som är svåra att få tag på.


Den här skivan innehåller en orkestersvit som Stokowski sammanställt och orkestrerat med musik tagen ur Mussorgskijs opera Boris Godunov:
Stokowskis Mussorgskij Chandos 9445
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B000000AYU/ref=pd_bxgy_text_1_cp/002-4698291-0172842?v=glance&s=classical&st=*#product-details
Det är oftast körpartier ur operan som han använt som underlag, och gillar man Tavlor på en utställning så gillar man det här.
Musiken går i samma stil. Sedan innehåller skivan Stokowskis orkestrering av Tavlorna, som låter mer rysk än Ravels orkestrering som är den vanligaste.


Testa även mästerverket Taras Bulba av Leos Janacek

Leos Janacek Taras Bulba CHAN 9080
Den här skivan innehåller också en orkestersvit i två delar ur operan Den listiga lilla räven.
Jag gillar den första delen, inte den andra som är tråkig

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/05/17 :  16:42:42  Show Profile Send aplodon a Private Message
Björn-Ola, tack för Mussorgsky-tips!

Jag har faktiskt en Naxos-cd med både originalversionen och Rimsky-Korsakovs bearbetning av Night on a bare/bald mountain. Cd:n är dessutom rekommenderad av både Gramophone och Penguin Guide och har mycket bra ljudkvalitet.
Den finns även som SACD om man har sådana möjligheter!
Orkestern är stationerad i Kiev, vilket väl är mycket passande om man skall spela "Tavlorna"!

http://www.gramophone.co.uk/gramofilereview.asp?reviewID=200209723

http://www.musicweb.uk.net/classrev/2003/May03/muss_arloff.htm
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/05/18 :  08:55:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Den skivan har gått mig helt förbi.
Naxos är bra på att splela in verk andra skivbolag inte vill ta i.
Deras inspelningar av ryska verk håller bra klass eftersom öststatsorkestrarna dom använder kan den här musiken.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000