HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny tonarm?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/05/01 :  11:04:30  Show Profile Send karvid a Private Message
Om man skall uppgradera en LP12 eller Thorens med bättre tonarm, vad skall man välja som är prisvärt?
Nu säljs Rega RB-600 ut, men är de prisvärda i förhållande till RB-250 eller RB-300?

Finns bättre alternativ för samma pengar?

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/05/01 :  11:54:04  Show Profile Send palm a Private Message
RB600 är en bra arm till bra pris just nu men varför inte kolla begagnat typ SME, Linn eller liknande

Palm
Go to Top of Page

Rega RB 1000
Member

55 Posts

Posted - 2004/05/03 :  07:44:39  Show Profile Send Rega RB 1000 a Private Message
Hej Karvid!

RB600 armen är betydligt bättre än t ex RB 250 och 300, den har snävare toleranser och ett myckt bättre kablage.
Du hittar inte något bättre i prisklassen vare sig nytt eller begagnat.
För att hitta en bättre SME arm måste du gå upp till minst en SME IV, Linn Akito för 9500 kr är också mycket sämre.
Linn Ittok armar är inte heller bättre inte ens på en LP12:a.
Har två LP12:or en med Rega RB 600 och en med RB 1000 armen, dessa är fantastiskt bra.
Mvh
Vinylforever!

Krell vad är det?
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/05/03 :  08:33:26  Show Profile Send karvid a Private Message
Tack Rega RB1000!
Jag anande att rega RB600 i all "sin enkelhet" skulle vara svår att slå.

PolArt

Edited by - karvid on 2004/05/03 08:34:20
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2004/05/03 :  09:48:27  Show Profile Send Per a Private Message
Den är nog svårslagen i budgetklassen. Riv ut kablaget för det är inte något vidare. Icognitos uppgradering är fin. Bör passa perfekt i en Lp12 eftersom den är lite av en gungbräda med fjädring som inte riktigt är överens med de tyngsta armarna.
Go to Top of Page

Rega RB 1000
Member

55 Posts

Posted - 2004/05/03 :  10:51:08  Show Profile Send Rega RB 1000 a Private Message
Hej igen Karvid!

Du skall inte slita ut kablaget på rega RB 600.
Läs detta citat:

Rega RB 600 Tonearm

RB600
The RB600 is a high performance version of the legendary RB300 tonearm. The RB600 is lovingly constructed to extremely high tolerances by a dedicated team of production technicians. To further improve musical detail the RB600 carries an extremely high performance Rega designed phono cable assembly with state of the art Neutrik connectors.

The RB600 was developed to compli-ment the Planar 25 anniversary table. Like the RB900, the sleek silver RB600 incorporates the same low capacitance Klotz phono cable and is terminated with Neutrik RCA’s.

Klippet kommer från tonearms- needle doctor, gå gärna in på denna hemsida där finns det massor av fina armar att titta på.

Per vad skall man använda istället för Klot`z och Neutriks kablar anser du?

Mvh
Vinyl forever

Krell vad är det?
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/05/03 :  11:00:12  Show Profile Send karvid a Private Message
Vad är webadressen till "tonearms- needle doctor"?

PolArt
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2004/05/03 :  11:21:39  Show Profile Send Daniel a Private Message
Att byta ut Rega kablar eller inte? En evigt debatterad fråga. Faktum är att de allra flesta tycker att Regas kablar är dåliga. Problemet enligt Rega är att man kan förstöra de känsliga tonarmslagren när man gör detta. Men det går att byta ut kablarna utan att montera isär armen.

Den kabel som anses vara bäst är Incognito, det finns flera recensioner på denna kabel. Den sägs vara väldigt mycket bättre än alla Regas kablar, t om den i Rb1000. I alla fall enligt Hifi+. Incognitos kablar bygger på Cardas ledare.

Personligen har jag inget förtroende för Regas kabel-filosofi. Och förstår inte varför de envisas med att inte montera in bättre kablar i deras armar.

Jag bytte kabel på en Rb300, och skillnaden var enormt stor.
Go to Top of Page

Rega RB 1000
Member

55 Posts

Posted - 2004/05/03 :  11:46:03  Show Profile Send Rega RB 1000 a Private Message
Hej Karvid!

Här kommer adressen: http://shopping.netsuite.com/s.nl/c.ACCT106601/sc.2/category.6/.f
Daniel att man bör/skall byta ut sladden i en Rega RB 300 håller jag med om 600:ans kabel är dock mycket bättre än den i 300:an.
Mvh
Vinylforever

Krell vad är det?
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2004/05/03 :  12:10:23  Show Profile Send Daniel a Private Message
Jag håller med dig Rega RB 1000. Det är bättre kablar i de dyrare armarna. Men enligt väldigt många som provat, inte lika bra som Incognito. Om jag skulle våga byta i en RB 1000 är dock tveksamt

Jag har haft/har många Rega produkter och tycker att de är mycket bra, deras kablar är tyvärr inte så bra. När jag bytte Klotz kablarna mellan mitt Hal-försteg och Exon-monoblock, så blev det en stor skillnad. Klotz-kablarna verkar lägga en grå dimma över ljudet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000