HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Att fästa Superspikes i sina DIY-högtalre [Bilder]
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/04/29 :  23:27:17  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Ja, då var ännu ett projekt avslutat, denna gång var det dags för att fixa fast SuperSpikes på mina hembyggda högtalare.

Se hur sugna de är på att bli använda!



Mina förutsättningar, bottenplatta i 30mm Limträ.
6st spikes med M8 gänga.
I den tänkte jag skruva ner gängor, just för att kunna använda gängade Spikes, tycker det verkar lite rejälare än de där dubbelhäftande modellerna.

Hos Sifvert, Lindhagensgatan 53 i Stockholm, köpte jag 6 st gängbara gängor, för totalpriset 145 kr, modellen jag valde var M8 eftersom det passar till den modell spikes jag hade köpt, även här villa jag ha lite rejälare grejer

Såhär ser alltså den skruvbara gängan ut.
Jag har även ställt ut spikes'en på sina´platser och mäter var jag skall borra hålen.


Jag valde att ha ca 3mm mindre diameter på borren än diametern på gängan, men det får man testa sig fram till lite beroende på hur hållbart träet är.

När jag väl valt borr och mätt ut var de ska sitta så borrade jag hålen;



För att minska risken till sprickor etc. i materialet försänkte jag håller ett par millimeter.



När man sedan skall få ner gängorna så bör man göra det med en gängstav och en mutter, man skruvar ner gängstaven precis så den inte sticker ut på andra sidan gängan, sen skruvar man ner en mutter som skall sitta dikt mot "gängan", en bild säger mer än tusen ord...


Sedan försöker man hålla denna så rak som möjligt, över det nyborrade hålet samtidigt som man drar åt muttern, jag valde att fästa gängstaven i en pelarborr, för att få det så rakt som möjligt, och drog sedan åt med en chiffnyckel. Här får man vara noga så man inte hör att träet spricker, då bör man borra upp hålet en storlek.


Sådär ja, då satt den nere, rakt tom.



Bara att göra om samma procedur på samtliga, sen kollar man att det funkar ;)


Det var inte så svårt, och en materialkostnad på 150kr (exkl. Spikes) är det värt!
Jag får be att återkomma med lyssningsintryck på dessa, samt bilder när de sitter på högtalarna.

Men man kan hoppas att detta eventuellt kanske är till hjälp för nån av de andra DIY'arna här om inte annat så kanske det är intressant läsning

Mvh; Daniel

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/04/29 :  23:33:14  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Bra tips! ett annat är inslagsmutter(som om möjligt är ännu enklare sätta dit). Men man rekommenderas sätta en liten limklick, företträdesvis någon stark tvåkomponents, på inslagsmuttern före man sätter i den för att hålla den på plats.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2004/04/30 :  00:09:18  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Enligt min åsikt är inslagsmuttrar av ondo o borde därmed lysas i bann. Tack Daniel för att du visar ett bra alternativ till denna styggelse.

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/04/30 :  13:38:37  Show Profile Send AndersP a Private Message
Man ska inte ha spikes under högtalare. Det är inte bra.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/04/30 :  13:52:22  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Tack för de vänliga orden.

Håller med keld, men förstår inte vad AndersP menar, han får gärna utveckla det en aning

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/04/30 :  14:00:46  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Keld: Jag är nyfiken på vad du menar med att inslagsmutter är av ondo och borde förbjudas? anledning?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/04/30 14:01:06
Go to Top of Page

Lundahl
Member

98 Posts

Posted - 2004/05/01 :  14:17:24  Show Profile Send Lundahl a Private Message
jag oxå nyfiken på varför keld vill förbjuda inslagsmuttrar. Praktiska skäl eller färgar de ljudet på något sätt (magnetism)?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/01 :  14:19:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
har svårt att se att de skulle påverkar magnetiskt... Tänk de som har stativ i stål/järn.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/05/01 :  14:50:56  Show Profile Send edison a Private Message
Dazzin:
Varför sitter fötterna så långt in från kanten räknat?
Borde ge bättre stabilitet (och snyggare) med bredare "footprint" för fötterna...detta även om högtalarna antagligen(?) är lite smalare än bottenplattans dimensioner.

Annars oerhört snyggt jobbat, liksom din XLS som jag först nu upptäckte!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/01 :  15:00:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kan vara att man vill ha marginal till kanten, för att det INTE skall spricka.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/05/01 :  21:55:06  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
edison, jag valde placeringen lite efter vad jag tyckte var snyggt, samt att det fortfarande skall vara stabilt. Ytterkanten på Spikesn, går kant i kant med kanten på bottenplattan, bottenplattan sticker ut 25mm utanför själva högtalaren har jag för mig.

Samt en aning åt hållet Zalve är på, att man inte vill riskera en spräckt platta

Mvh; Daniel

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/05/02 :  11:49:44  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Enklaste sättet att undvika sprickor i träet är att mäta den cylindriska delen av insatsmuttern mellan gängorna (de yttre)med ett skjutmått, så får man den diameter på borret som passar utan att sprickor uppstår.
Jag håller med Keld om att inslagmutter är av ondo då den är gjord för spånskiva och inget annat den togs fram bara för att rantamuttrar trasade sönder spånskivan men i trä och mdf kan man gott använda rantamuttrar.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/05/02 :  22:24:51  Show Profile Send edison a Private Message
OK.
Har du några bilder/info om ditt högtalarbygge, dazzin?

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2004/05/02 :  23:48:56  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Jag får väl försöka förklara min aviga inställning till inslagsmuttrar.
Det har ingenting dess med magnetiska egenskaper att göra:)
Det är mer dess mekaniska jag inte gillar. Hur ska jag förklara?
inslagsmuttrar är gjorda för att sitta i spänn då dom inte sitter särkild bra för sig själva så att säga.
så till spikes skulle jag inte använda dom, på nersidan kan man inte ha dom då dom inte sitter fast o på motsatt sida kan man inta ha dom på stativ för att dom är fula o i en högtalare går det inte heller då dom inte är lufttäta.
vad kan vi annars ha dom till, fästa element med ?, knappast det finns oftast för lite material kvar ut mot elementhålet att montera o om du har tillräckligt med material kvar så skulle det säkert vara bättre att öppna upp lite så att elementet "andas" lite bättre.
Min tvära inställning kan också delvis bero på att jag en gång i tiden stod på s...jobb o knacka i dessa i möbelstommar o det var klart att folk tryckte ut dom när inte gängorna tog å då var det inte lätt att rätta till när dom satt insydda o ingjutna i skumplast i tex ett armstöd till en soffa.

jag tror att det måste finnas bättre alternativ än inslagsmuttrar i 99% av dom fall där dom används, dock inte billigare o lättare.
men vi håller ju inte på med den här DIY-grejen för att det ska vara lätt eller billigt. (OK man kanske trodde det i början)

Förresten, dom kanske har taskiga magnetiska egenskaper så det är nog säkrast att inte använda dom


DIY is in my DNA
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/05/02 :  23:55:18  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Keld: Nu är vi lite OT från ursprungstråden ...men, jag förstår din synpunkt på inslagsmutter och jag använde dem först utan "tillsats" med resultat att de satt lite löst och högtalaren gick att vicka på lite. Satte då dit en klick Blå araldit (tvåkomponentslim) på varje inslagsmutter och slog i dem, lät torka 1 dygn (vilket Blå araldit ska göra) och nu sitter inslagsmuttrarna som sten...går inte att rubba dem och högtalaren står bergfast numera. Jag har satt i sådana också i skruvhålen för elementen också och det är en klar förbättring gentemot att använda träskruv...så av ondo är de inte, men smaksak vilken man vill använda. Kan hålla med om att exemplet i denna tråd blir lite mer professionellt, men inte bättre funktionsmässigt


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000