HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inställning/kalibrering utav Svanå TQ45?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2004/04/29 :  20:33:28  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Efter mycket om och men har jag nu äntligen fått hem några TQ45or. Innan jag börjar att möblera om alltför friskt så tänkte jag be om lite tips och idéer om hur man enklast ställer in dom.

Hur pass viktigt är det att dom står exakt mot väggen? Pga väggutag kommer jag att få en glipa på ett par cm i ena hörnet. Då TQ45 ändå är sluten på baksidan så antar jag att det är helt ok att ha en liten luftspalt på baksidan.

Så var inte blyga utan kom med tips och idéer

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/04/29 :  22:03:52  Show Profile Send Bubben a Private Message
Det borde inte spela någon större roll med en glipa bakom. Det är ju svårt att undvika för de flesta pga golvlist.

Du ställer in dem genom att spela den frekvens du har problem med och sdan flyttar den "lösa delen" tills det låter minst. Där skruvar du fast den.
Desto större springa du har, desto högre upp i frekvens absorberar de.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/04/30 :  06:56:55  Show Profile Send Per G a Private Message
Bubben har beskrivit hur du ställer in den genom att lyssna på ljudminskningen, du kan också känna att den vibrerar när den är rätt justerad.
Om du har "några stycken" och ställer in dom rätt så kommer du att bli förvånad över hur mycket bättre ljud du får!
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2004/04/30 :  08:51:37  Show Profile Send dekengren a Private Message
1. Ring Svanå-Matts och tjata på honom att det är dags få ändan ur och skicka med installationsinstruktionen han pratat om ett tag. Be sedan om en muntliga instruktion.

2. Till mig sa han:
- Hitta den värsta resonansfrekvensen i lyssningsposition genom att spela en testskiva.
- Sätt det spåret på repeat.
- Gå runt i rummets fyra hörn och lyssna i vilket/vilka av dom du har resonansen
- Ställ TQ´45orna i det/de hörn där resonansen förekommer. Det spelar ingen roll om du ställer dom i två olika hörn eller på varandra i samma hörn.
- Lossa på skruven ovanpå TQ45an
- Skjut membranet fram och tillbaka tills du hör att amplituden minskar på resonansen - eller tills du känner att membranet börjar vibrera
- Lås skruven
- Klart

* Nix, det spelar ingen roll med elkontakter etc. Dock är det mycket viktigt att hitta RÄTT HÖRN!
* Min åsikt: Det är fortfarande mycket viktigt hur du möblerar - gör gärna en rumssimulering och placera hellre gärna högtalarna med en enda peak hellre än ett uttdraget peak-dal-peak.
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2004/05/03 :  20:05:05  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Nu har jag då släpat in 2 st TQ45or i mitt vardagsrum och som sagt de smyger inte med sin närvaro direkt.

Jag har framförallt försökt att få ner lite resonanser kring 60 Hz och jag har lyckats hyffsat än så länge. Det är lite pill att få till det men än så länge tycker jag verkligen att det ger resultat. Basen blir renare och jag kan kräma på lite mer utan att det låter dåligt. Det återstår lite testande både i möbleringsväg och i tuningsväg men potentialen att rätta till en del av problemen finns där absolut.

Min slutsats är att det är ett mycket prisvärt tweak som ger bra resultat. Nästa steg blir att dämpa lite högre upp i frekvens också.

Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/05/04 :  07:03:49  Show Profile Send Per G a Private Message
Joakim,
Kul att höra att du också tycker att det fungerar!
Har du fått ner 60hz peaken med bara 2 TQ45? Jag har 3 st och det har gjort stor skillnad men det finns fortfarande en puckel kvar vid 50-55 och jag ska skaffa en till.
Vad jag förstår så ska man fixa klart de lägre frekvenserna först sedan gå uppåt i frekvens.
/Per

Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2004/05/04 :  08:29:29  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Per G,
Jag har fått ner den en aning men inte fått bort den. För att få bort den behöver jag nog två absorbenter till. Dock kan det vara lite problematiskt rent inredningstekniskt att få plats fler.

Jag skall testa lite mera med såväl placering som inställning till helgen. Egentligen har jag lite problem vid 45-50 Hz också så jag skall kanske börja där istället.

Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/05/04 :  12:34:59  Show Profile Send Per G a Private Message
Joakim,
Dom går att stapla på varandra, eventuellt med någon distans emellan så får du upp den övre mot taket.
Som jag förstod Matts på Svanå, så ska man börja med lägsta frekvensen där man har "problem" och sedan jobba igenom uppåt.
/Per

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000