HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Snacka om "djurplågeri" - Jag var hemma hos Jorma!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/04/28 :  20:18:59  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jag var hemma en snabbis hos Jorma nu i kväll....

Där står Vitusslutstegen och spelar och det är VARMT i rummet... MEN, jag har lovat frugan att vara hemma till 18 så jag hinner inte ens sätta mig och lyssna 5 minuter.... Fyyyy.... Men hade jag satt mig ner hade jag nog suttit kvar än....

Vad gjorde jag där då?? Jo jag hämtade två nätkablar till i den nya serien med Bybees.... Har ju redan två till mina Prodigy och nu har Jorma gjort en med Speakon (stavning?) kontakt till min Grendel och så lånade jag en med vanlig kontakta till som jag skall testa i min Meridian spelare. Utvärdering av detta kommer om någon vecka eller två när de spelat in sig lite granna.....

Ja jo jag vet... Spela in nätkablar... Hacka nu inte på det för i detta fallet ÄR det så att dom måste spelas in....

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/04/28 :  20:28:16  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Vitus har testat mina nätkablar också och han fick samma uppfattning som jag. ca. 500 timmars inspelning innan dom är på toppnivå.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/04/28 :  21:31:09  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Går det fortare om den kopplas in till en apparat som drar mycket kräm?
Go to Top of Page

Gåshud
Starting Member

15 Posts

Posted - 2004/04/28 :  22:09:13  Show Profile Send Gåshud a Private Message

xxxx
Spydigheter klara vi oss utan.

//Zalve

Edited by - Zalve on 2004/04/28 22:26:49
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/04/28 :  22:27:07  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Går det fortare om den kopplas in till en apparat som drar mycket kräm

Jag tror inte det. Det går fortast om man har den strömsatt hela tiden. En förstärkare eller cdspelare i standbyläge eller koppla in den till en glödlampa så går 500 timmar på 3 veckor.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/04/29 :  10:56:14  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Är det modellen med silver bybees? Är det silverledare också? Jag har hört en av hans strömkablar i en anläggning kan kan (känner till).. var ju helt ok! Vi testade aldrig mot någon annan tunggungare som Valhalla, Dominus, Shunyata dock! Har du testat något annat Pjotre?

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/04/29 :  11:03:26  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Dom stora silverBybeesarna tillverkas inte längre.
Dom var alltför dyra, och gav inte så mycket mer än dom stora kopparbybee,sarna.
Det är 2 st. av dom stora kopparBybee,sarna i kabeln och kabeln är en kopparkabel.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

jcarls38
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/04/29 :  11:19:28  Show Profile Send jcarls38 a Private Message
Jag tror inte det är möjligt att höra eller mäta skillnad före efter inspelning av kablar.
Man lär ju knappast ändra materialegenskaperna under inspelningsperioden?

Hur varm blir den? 5-700+? om inte har så borde det teoretiskt inte kunna hända något på "en sladd"


Och vore det så att den spelas in genom termisk åldring/härdning så undrar jag vad som händer med den egentligen.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/04/29 :  11:24:49  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Jag tror inte det är möjligt att höra eller mäta skillnad före efter inspelning av kablar.



jcarls38, det står dig fritt att tro vad du vill!

Men nu var det ju kanske inte inspelningstiden på Jormas nätkablar denna tråden handlade om....

Edited by - Pjotre on 2004/04/29 11:25:28
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/04/29 :  11:27:30  Show Profile Send nurfen a Private Message
Nej, det var hur du lyckades undvika att lyssna på Jormas anläggning!

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/04/29 :  13:01:46  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Jag tror inte det är möjligt att höra eller mäta skillnad före efter inspelning av kablar.



Vet inte heller varför, lika lite som jag vet hur en humla kan flyga.
Men flyger gör den, och kablar måste brännas in.
Tror gör man i kyrkan, när det gäller hifi däremot får man inte ha förutfattade meningar.
Först testar man, sedan kan man börja fundera på varför.
Avfärdar man något för att man tycker det går emot den sanna läran, så riskerar man att missa mycket inom hifi.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/04/29 :  15:10:33  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ursäkta! "Humlan" är en gammal myt, ruskigt fel är den dessutom.
Jag vet att det är ett talesätt men den kan knappast amvändas i det här fallet tycker jag, såvida man inte vill påtala att vi hör fel.
Det finns mer relevanta bortförklaringar som vi kan använda oss av.
Vad som händer i elektromekanikens värld vet inga forskare idag, det finns flera försök att beskriva det som händer, just nu finns det minst fem st ekvationer som är relevanta, dessa förutsätter dock inte mindre än 11 dimensioner(!), jag som har svårt med fyra, he he.
Strängteorin börjar ta sin form, kanske kan den förklara saker som att ett matrial låter olika, ex silver och koppar med exakt samma värden. Helt klart är i alla fall att våra mätmetoder idag är både klumpiga, att vi saknar relevanta metoder/teorier, inskränkta och kanske(förmodligen) helt felaktiga.
Om femtio år kommer dom skratta åt dagens skeptiker, vi står förmodligen inför den kanske viktigaste upptäkten i mänsklighetens hitoria.
Vad ville jag säga med det här? hmm jag gled nog iväg lite nätkablar är något som plågar mig med just nu, det vore enklast att bara förneka skillnaden, men det går inte när man en gång hört den.
Snart finns kanske verktygen att förklara vad som händer vid tillspelningar, antistatbehandlingar mm.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/29 :  15:27:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
Adagio: Du har också fel. Det finns en teori som heter QED, kvantelektrodynamik (vad är elektromekanik? Jag har aldrig ens hört ordet) som hängt med i snart 40 år nu och så vitt vi vet är den korrekt (det finns massor av experiment som kollat att de värden man kan beräkna med QED, såsom g-faktorn, är korrekt med extrem precision))). ¨

Såvitt vi vet så kan QED tillsammans med de övriga delarna av kvantfysiken korrekt beskriva allt i naturen förutom gravitationen. Det finns dock många problem (svarta hål, Big Bang) där båda allmänna releativitetsteorin (som beskriver gravitationen) och kvantfysiken (som beskriver allt annat) behövs, det klarar vi inte idag och det är här strängteorin kommer in.

Vad jag vet så har ingen hävdat att strängteori behövs för att
beskriva egenskaperna hos material, där fungerar kvantfysiken fint.

Huvudproblemet idag inom fysken är att vi trost att vi har teorierna inta kan beräkna allt vi vill, det blir för komplicerat även för de bästa superdatorerna. Det mesta handlar därför om att försöks hitta beskrivnngar som är mer hanteriliga-

Nu hamnade jag OT igen....

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/04/29 :  15:28:47  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Dom flesta har nog insätt att Jormas nya upplösning ger ännu mera jobbför Jorma. Alla nya detaljer som ger för OCH nackdelar. Tillbaka i ekorrhjulet. ];)]

Grattis till det nya lyftet Jorma.

Får se om du har nån ledig dag i sommar i din fullbokade kalender

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Style
Member

69 Posts

Posted - 2004/04/29 :  19:50:59  Show Profile Send Style a Private Message
elektromekanik är faktiskt en etablerad term. Betyder samma sak som mekatronik. Har dock inget med kvantmekanik eller strängteori att göra.
Go to Top of Page

jcarls38
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/04/29 :  20:13:58  Show Profile Send jcarls38 a Private Message
Jag sa aldrig att man inte kunde höra skillnad på olika material, men jag skulle vilja veta vad som händer med en kabel under inspelningstiden.

Tror att kvaliteten på elen som kommer ur telejacket med alla olika störningar som finns där ändå begränsar.. Vad spelar det för roll om du har världens bästa (hur nu den ser ut) kabel från jacket i väggen om det som sitter inne i väggen fram till kontakten är en sketen och sleten liten kabel som installerades i huset 1923.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/29 :  20:18:59  Show Profile Send f95toli a Private Message
jcarls38: Jag har varit inblandad i flera sådana diskussioner i många långa trådar.
Ingen mening med att dra upp det igen och förstöra Pjotres tråd. Prova att söka så hittar du trådar med argument både för och emot.
Go to Top of Page

jcarls38
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/04/29 :  20:28:13  Show Profile Send jcarls38 a Private Message
Min avsikt var inte att hakka på honom, det var mest att förklara att jag inte kunde fatta vad som gorde att man skulle höra skillnad (vilket jag inte alls kan fatta att man kan :)

Jag skulle VERKLIGEN vilja veta vad som händer med en nätkabel under inspelningstiden och om någon kunde förklara det vore det skitkul.

Glad är jag för honom att han upplever sin anläggning som mer välljudande i all afall.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/29 :  20:41:17  Show Profile Send f95toli a Private Message
Frågan har som sagt var diskuterats tidigare, sök så hittar du en del trådar om vad som händer/händer inte. Jag har skrivit åtminstone ett långt inlägg om detta.
Go to Top of Page

schull
Starting Member

1 Posts

Posted - 2004/04/29 :  20:58:31  Show Profile Send schull a Private Message
Fråga om dom vill blindtesta!!! Nä det vill dom inte???
Jorma förklara varför?
MVH.L.S
Go to Top of Page

schull
Starting Member

1 Posts

Posted - 2004/04/29 :  21:03:26  Show Profile Send schull a Private Message
Jag fixar en blind test hoss mig.. exakt som du vill!
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2004/04/29 :  21:07:11  Show Profile Send Anton a Private Message
Snälla ni, låt bli att dra upp detta igen, det blir så tråkig stämning! Sök och läs vad som redan skrivits om inbränning av kablar etc. Finner ni inte de gamla trådarna tilfredställande så starta då en ny med era spörsmål.
Tack på förhand.
/A
Go to Top of Page

schull
Starting Member

1 Posts

Posted - 2004/04/29 :  21:11:15  Show Profile Send schull a Private Message
Sarkasm klarar vi oss utan Schull.

//Zalve

Edited by - Zalve on 2004/04/29 21:19:43
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2004/04/29 :  21:18:43  Show Profile Send Anton a Private Message
schull: mitt uttalande baserar jag bara på tidigare erfarenheter. Vill du något annat så är du välkommen att PM:a

/A
Go to Top of Page

schull
Starting Member

1 Posts

Posted - 2004/04/29 :  21:32:12  Show Profile Send schull a Private Message
Jag årdnar en blind test efter allas önske mål! Är det konstigt?
MVH.L.S
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/04/29 :  22:10:05  Show Profile Send Rydberg a Private Message
schull> Gäller det skrivbordet också

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.74 sekunder. Snitz Forums 2000