HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Joni Mitchell DVD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/28 :  01:48:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag var på biblioteket igår och lämnade tillbaka en del böcker.
När jag tittade omkring lite så hittade jag en DVD med Joni Mitchell, en konsert för en liten publik i Los Angeles, "Painting with words and music" heter den.

Jag måste bara säga att som inbiten Joni Mitchell fan så tycker jag den här DVDn en riktig höjdare! Hon är ju en väldigt speciell artist med helt egen stil, fantastiska texter och ett säreget gitarrspel där det händer så otroligt mycket, stora landskap av ljud målas upp. På den här DVDn får man ett bra begrepp om vem hon är egentligen. Första numret är "Big Yellow Taxi", bara Joni och hennes elgitarr. Där sätter hon stämningen direkt när hon bland annat imiterar Bob Dylan så bra att publiken vrider sig av skratt! Hon skojar hela tiden friskt med publiken. Ett par låtar senare kommer bandet in och de är Brian Blade på trummor, Mark Isham på trumpet, Larry Klein på bas och Greg Leisz på olika gitarrer. Mot slutet av konserten körs några otroligt coola jazzlåtar där Joni har lagt gitarren åt sidan och bara sjunger medan bandet kompar - helt genialt! Jag körde en låt säkert 10 gånger, jag trodde knappt det var sant... Att bara med rösten och dess tonfall få det att svänga så in i h-e trodde jag inte var möjligt. Plötsligt i en paus mellan två låtar kommer Graham Nash (Crosby, Stills, Nash & Young) in med ett pris "Rock and Roll hall of fame" som överlämnas till Joni Mitchell under allmänt jubel.
För de som är det minsta intresserade av Joni Mitchell vill jag verkligen varmt rekommendera den här DVDn, jag tycker den är fantastisk!

Länkar om Joni Mitchell:
http://www.jonimitchell.com
http://www.jonimitchell.com/PolarPrize96.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/04/30 01:41:28

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2004/04/28 :  10:31:52  Show Profile Send Gabe a Private Message
Tackar för tipset - är själv stor Joni Mitchell-fantast och har väl i stort sett allt med henne på vinyl&CD. Men inte DVD:n du berättar om!
Joni är en av de få artister som lyckats förnya sig sig decennium efter decennium. Hoppas verkligen att hon inte gör allvar av sitt hot, d v s att inte spela in fler skivor.
hälsn.
Gabe
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/28 :  16:10:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hon är ju bara 61! Långt till pension tycker jag, jag såg också det där.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/30 :  02:32:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hittade några bilder från konserten på DVDn:









Joni Mitchell dansar med en kille i publiken som sjöng på
"Why do fools fall in love" också, vet inte vem det är:


http://www.jonimitchell.com/EagleRockSpecialPage1198.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000