HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Högglanspolera aluminium , Hur gör man ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/04/27 :  17:14:38  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Skall försöka mej på med lite DIY och undrar om någon vet hur man går tillväga när man högglanspolerar aluminium ?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2004/04/27 :  17:29:57  Show Profile Send patst577 a Private Message
Finare och finare sandpappare (till ca 2-3000) sedan polering sist lack för att det ska hålla sig fint borde funka...

/Patrik
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/04/27 :  17:32:21  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Nu vet jag ju inte hur det är med aluminium men när man polerar rostfritt använder man sig av ett vax på ett roterande "tyghjul" (i sista poleringsstadiet). Finns säkert ett vax till aluminium också. Du vill ha det spegelblankt va?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/04/27 :  18:03:36  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Japp, får hålla med föregående talare, sen så brukar Autosol fungera fint för mig när man vill ha en lite fräshare yta, finns på en välsorterad OKQ8.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/04/27 :  18:38:37  Show Profile Send Parasite a Private Message
Det finns kromglansmedel som (ghaa glömt namnet) som både rengör och slipar, det är fenomenalt bra att ta något av det sista =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

vagabond
Member

152 Posts

Posted - 2004/04/27 :  19:49:08  Show Profile Send vagabond a Private Message
Jag ställde samma fråga för ett par veckor sedan och tycker att
Autosol funkar jättebra. Man kan få aluminiumet hur blankt som helst. Vet bara inte vad för slags klarlack man ska använda för att bevara den fina ytan - aluminium är inte så där värst färgvänlig yta.

Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt.
Go to Top of Page

Shogo
Member

78 Posts

Posted - 2004/04/27 :  19:52:49  Show Profile Send Shogo a Private Message
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=40543 Polering, den hårda vägen :)

/Shogo
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/04/27 :  21:14:55  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
jag tackar för alla råd.
Som tur är så är aluminiumstyckena runda och går att få fast i borrmaskinen, det borde underlätta en hel del under putsningen.
Jag skall prova alla förslag ni har givit och återkomma med en rapport.
Jag har en hel del sådana så det gör inget om några går åt skogen.
Det är kul att testa sig fram.
Erfarenhet ger visdom !

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/04/27 :  21:16:12  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Rydberg: spegelblankt var ordet ! :-)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000