Author |
Topic  |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 00:24:29
|
Jodå det vågar man ingen fara där. skulle själv gärna köpt dom om jag inte behövde prioritera annorlunda, det som kan vara problem med äldre steg är att kondensatorerna torkar vilket inte är några problem att få åtgärdat om det skulle vara något problem.
det var väldigt bra pris åxå
Mikael
|
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 01:29:18
|
hur bra är 280 spark? jag har bara hört den vanliga 280 och där fanns det rikligt med kräm dock sabbade försteget LK1 intrycket pga. taskig linjeingång...är LK100 bättre slutsteg ljudmässigt?
|
 |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 09:44:06
|
quote: Originally posted by yalpa
hur bra är 280 spark? jag har bara hört den vanliga 280 och där fanns det rikligt med kräm dock sabbade försteget LK1 intrycket pga. taskig linjeingång...är LK100 bättre slutsteg ljudmässigt?
Du..gamla linnslutsteg för det priset är väl ett fynd. Tror inte att du skulle få några som helst problem. Köp, tuta och kör. Njut. Var nöjd med ditt fynd. Seså...köp nu rå!
sayonara
i program my homecomputer beam myself into the future |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 12:44:01
|
äldre kondensatorer från 70 -talet kanske kan ha tappat halva sin effekt   
typ om man hittar en gigantiskt pioneer SPEC II så kanske den inte har samma driv som den en gång hade..

hejdå
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 13:57:52
|
Niklas Nord
quote: äldre kondensatorer från 70 -talet kanske kan ha tappat halva sin effekt
Vad menar du med ditt påstående? Motivera med fakta från utförda mätningar och jämförelser.
Till allmänheten. Bara en av Nickes hemmasnickrade teknikteser som inte bör tas på större allvar än om jag skulle säga att en bakaxel eller växellåda från 70-talet kanske kan ha tappat halva sin effekt. Alltså bara barnsligt nys.
FlintMail |
Edited by - Flint on 2002/09/21 13:58:40 |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 14:02:23
|
quote: Originally posted by Niklas Nord
äldre kondensatorer från 70 -talet kanske kan ha tappat halva sin effekt   
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Stämmer att gamla elektrolytkondensatorer kan torka ut och bli dåliga, speciellt om dom sitter i en varm miljö. Hur snabbt det går beror på kondensatorn (finns elektrolyter som har längre livslängd än andra i varma miljöer) och värmen. |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 14:15:12
|
Norman
quote: Stämmer att gamla elektrolytkondensatorer kan torka ut och bli dåliga, speciellt om dom sitter i en varm miljö. Hur snabbt det går beror på kondensatorn (finns elektrolyter som har längre livslängd än andra i varma miljöer) och värmen.
För den som är lite händig är det bland det lättare saker man kan mäta upp. Men det kräver ju förstås lite praktisk handling. Det är inte alla som gillar sånt.
FlintMail |
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 14:16:48
|
om man byter kondisarna, har man då ett slutsteg i "nyskick" eller finns det annat att tänka på?
|
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 14:33:10
|
quote: Originally posted by Flint
Norman
quote: Stämmer att gamla elektrolytkondensatorer kan torka ut och bli dåliga, speciellt om dom sitter i en varm miljö. Hur snabbt det går beror på kondensatorn (finns elektrolyter som har längre livslängd än andra i varma miljöer) och värmen.
För den som är lite händig är det bland det lättare saker man kan mäta upp. Men det kräver ju förstås lite praktisk handling. Det är inte alla som gillar sånt.
FlintMail
Visst, det går enkelt att mäta (har mätt och bytt ett flertal gamla kondingar om du tvivlar på mina mätkunskaper). Men det kan ju vara bra att tala om att de kan åldras för nån som tänker köpa gamla saker (dock är 10år inte så gammalt om de inte sitter varmt..)
|
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 14:40:57
|
quote: Originally posted by yalpa
om man byter kondisarna, har man då ett slutsteg i "nyskick" eller finns det annat att tänka på?
Byt inte kondingarna i onödan bara... sen kan ju lödningar släppa vid komponenter som blir varma/kyls av vid varje påslag/avstängning men det brukar inte vara nåt större problem. |
 |
|
Leon
Member

228 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 15:58:53
|
Mitt gamla krell ksa 200 blir ju mkt varmt. Bör jag byta ut kondningarna? Ifall ja vad kan det kosta? 6x33.000uF/80V |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 16:24:46
|
quote: Originally posted by Leon
Mitt gamla krell ksa 200 blir ju mkt varmt. Bör jag byta ut kondningarna? Ifall ja vad kan det kosta? 6x33.000uF/80V
Det är inte bara glättningskondensatorerna som kan bli dåliga, även alla mindre elektrolyter åldras också. Men man skall absolut inte överdriva detta med att kondensatorer åldras och få panik och börja byta.. kondensatorer håller oftast mycket länge. Men man kan ju alltid göra en koll och mäta upp kondingarna och se om de börjar bli dåliga... |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 19:08:59
|
Vilken totaldissning. Jag hade faktiskt en SPEC II förr i tiden, just då prakticerade jag på en serviceverkstad, tog med den dit eftersom de reparerat sådanna tidigare, mätte upp den, och kom fram till att nästan alla kondingar hade tappat mer än halva effekten. har för mig att det satt 6st JÄTTESTORA kondensatorer i den pjäsen.
"Bara en av Nickes hemmasnickrade teknikteser"
- jag stavar NIKLAS med "K", inte "C"
/Niklas
quote: Originally posted by Flint
Niklas Nord
quote: äldre kondensatorer från 70 -talet kanske kan ha tappat halva sin effekt
Vad menar du med ditt påstående? Motivera med fakta från utförda mätningar och jämförelser.
Till allmänheten. Bara en av Nickes hemmasnickrade teknikteser som inte bör tas på större allvar än om jag skulle säga att en bakaxel eller växellåda från 70-talet kanske kan ha tappat halva sin effekt. Alltså bara barnsligt nys.
FlintMail
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 19:21:23
|
Hej NN!
Ibland, så är F aningens för snabb med "cyberpuffran"( precis som A( är( ibland, ed ;))).
Mvh A*. |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 19:29:26
|
Flint är hård som ja sten?
|
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/09/21 : 19:31:06
|
A, E
HAHA, ja det är ingen fara med mig inte! för jag ska juh få en "ny" cd spelare imorgon.
 |
|
|
Topic  |
|