HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Cd med volymkontroll: kanon eller kalkon?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

daja
Member

597 Posts

Posted - 2004/04/25 :  18:34:30  Show Profile Send daja a Private Message
Hej

Jag går i tankar om att sälja mitt försteg och min cd och byta ut dom mot en cd med volymkontroll (quad 99 cdp). Jag har bara en källa nämligen min cd-spelare så en cd med volym borde väl vara ganska passande?

Vissa säger att ljudet aldrig blir det samma som med ett försteg med i bilden och jag ber dessa förklara sig närmare. Vad är det som blir så dåligt med att köra cd'n direkt till slutsteget? Fördelarna talar ju för sig själva: färre komponenter som påverkar signalen, bränna pengar på en dyr signalkabel istället för två osv...

/Daniel

99 cd-p - 99 - piP

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/04/25 :  20:04:09  Show Profile Send gromit a Private Message
CD-spelare med inbyggt försteg alltså.

Ljudkvaliteten beror på hur bra förstegsdelen är implementerad i CD-spelaren. Vissa har gjort det bra och andra har gjort det lite mindre bra. Jag vet inte hur det är med Quad.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/25 :  20:05:20  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är inte säkert att CDn orkar driva slutsteget. Hur bra det blir beror alltså på utimpedansen på CDn och inimpedansen på slutsteget.
Vanliga CD spelare klarar helt enkelt inte alltid att driva slutsteget ordentligt.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/04/25 :  20:08:06  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Min erfarenhet är att man vinner lite dynamik och tappar lite upplösning med ett försteg och viseversa utan ett... Jag själv kör nu med en Meridian 800 med en volymkontroll och innan hade jag en Advantage S1 med samma funktion ungefär.
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2004/04/25 :  20:57:52  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Har prövat just Quad 99CD-P och 909 slutstegs combo. Smidigt,men med tillskott av Pre99 och anslutning av separata RCA signalkablar, blev ljudet mer öppet,luftigt,detaljerat och klart mer njutbart. Detta kan bero också på Quad´s Buslink kabel som jag upplevde lite mer instängd och ansträngd.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2004/04/25 :  21:18:02  Show Profile Send daja a Private Message
I QUAD'en har dom satt in potentiometern som sitter i Pre99 så jag antar att volymkontrollen är av god kvalitet och att den är analog. In-impedansen på mitt slutsteg (Acurus A250) är 20Kohm. Vad utimpedansen på QUAD'en är har jag ingen aning om. Hur ska det vara med impedanserna för att det ska funka bra?

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2004/04/25 :  21:57:06  Show Profile Send daja a Private Message
Steget har dessutom en känslighet på 1.2V. Anses det vara hög så att steget är lätt att driva?

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

audiojan
Member

91 Posts

Posted - 2004/04/29 :  22:06:11  Show Profile Send audiojan a Private Message
Det beror helt på CD-spelaren... Ta t.ex. Wadia som har en mycket, mycket bra volymkontroll i nästan alla sina spelare (kan bara komma ihåg några äldre som inte hade volymkontroll...). Låter kanon direkt in i slutsteget!

Shangling har en hygglig volymkontroll i både T-100 och T-200 (CD resp. SACD). Inte i klass med Wadia, men helt funktionabla.

Med undantag för Wadia så tycker jag att det blir bättre med försteg... Speciellt då dynamiken.

"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2004/04/29 :  22:11:24  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Med muse electronics dvd/cd spelare som utrustas med ett förstegskort låter det bättre än muse eget model 3 signature försteg och ett par andra försteg i 40kkr klassen.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2004/04/30 :  00:04:55  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag tänkte driva Electrocompaniet AW250R direkt med en CairnFog2 - det lät inget vidare....köpte ett Electrocompaniet försteg 4.7 och ljudet blev fantastiskt. Mycket stor skillnad i det fallet.

Artphotography
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/30 :  00:11:24  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det känns som det har blivit lite päron och äpplen här.
Vissa CD-spelare från ex, Musa, Wadia Accuphase m.fl har inbyggd föförstärkare eller kan utrustas med förförstärkarkort. Det finns naturligtvis inte någon anledning till varför det inte skulle fungera: Då FINNS det ju en förförstäkare, den råkar bara sitta i samma låda som CD-spelaren.
Jag tycker inte man kan jämföra detta med att låta utgången på en vanligt CD-spelare försöka driva ett slutsteg, det är skilda saker.

Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/04/30 :  10:04:18  Show Profile Send palm a Private Message
Hat lyssnat på en del varianter och har upplevt att det blir bättre med försteg innkopplat, vet ej varför Den CD som klarat sig bäst är nog Wadia av dom jag lyssnat på körde den direkt in i mina rörmonoblock med mycket gott resultat.
det kanske kan bero på att om man stoppar in för mycket i samma låda så blir det sämre avskärmning och det krävs fler strömförsörjningar, kan det vara så att dom snålar in och använder samma nätdelar till flera olika saker
Jag tror nog att det kan vara så vad tror ni

Palm
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/04/30 :  13:57:48  Show Profile Send gromit a Private Message
Mark Levinson har kvalificerade utgångssteg på No 39 resp No 390s. Volymkontrollerna motsvarar de som finns i förstegen No 38 resp No 380s. Utgångarna överstyr lätt vilken effektförstärkare som helt eftersom utgångsnivån är hela 17.8 V vid max pådrag!!!

(Siffran gäller den balanserade utgången, obalanserat lämnar den förstås halva den spänningen.)

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000