HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Frågor om högtalarplacering och stenkilar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/04/24 :  23:57:14  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jaha, så var det dags igen. Det är alltjämt sovrummet som är ämnet, där jag inom en inte allt för avlägsen framtid förhoppningsvis skall ställa in lite ljudåtergivningsgrejor. Och idag är alltså ämnet:

Hur kan jag kompensera för hög högtalarplacering?

Högtalarna skall placeras så att sweetspot kommer ungefär där man har huvudet när man ligger i sängarna. För att åstdakomma detta är den enda vettiga placeringen ovanpå ett stort och bastant ekskåp. Ekskåpet är fyllt av textilier så jag ser inga problem med att det skulle skapa resonanser eller så. Jag tänkte jag placera stenkilar mellan högtalarna och skåpet för att ytterligare ta bort evetuella resonansfenomen från skåpet. Stenkilarna har dessutom funktionen att rikta högtalarna från den allt för höga platsen på skåpet, som är cirka 1,60m högt ned mot sweetspot. Vinkeln skulle komma att bli drygt 20grader. Avstånder från skåpets översida till taket är drygt 1m. Högtalarna är tänkta att placeras i skåpets framkant med cirka 60cm till bakväggen. (cirka 2,70m i takhöjd således). Avståndet till sidoväggarna är lite olika för de två högtalarna beroende på rummets planlösning, dörrar och fönster, men mellan 0,75-1,25m. Avstånde mellan högtalarna kommer att bli cirka 1,5m och det horisontella avståndet till sweetspot cirka 2m.

Sovrummet är tämligen kvadratiskt men är lite oregelbundet med snedväggar, nischer och annat. Det är cirka 12 kvadratmeter med dubbelsäng och gardiner. Väggar och tak består av puts, tapetserade och målade.


Mina frågor:

Är min idé med att ställa högtalarna på stenkilar på ekskåpet vettig över huvudtaget?

Kommer man att kompensera den illa anpasade höjden på högtalarna och få dem att låta bättre genom att rikta dem ned mot sweetspot?

Hur mycket kan man normalt luta små stativhögtalare utan att de faller?

Klarar de mer än 20 grader? Om inte: Hur mycket behöver man luta dem för att uppnå en acceptabel ljudåtergivning i sweetspot? Och kan man fästa dem på stenarna, till exempel limma med ett lim som tillåter at man särar högtalare och sten från varandra om man så önskar?

Eller uppnår man önskad förbättring i ljudåtergivning genom att luta bara litet grand - säg cirka 10 grader i mitt fall?

mvh/ Jörgen G

edit: lyfter upp tråden och hoppas att frågan inte är omöjlig.

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2004/04/25 20:11:03

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2004/04/25 :  21:35:50  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Svaret är som så ofta: Prova, prova, prova!
Det är ju DU som skall bli nöjd med hur det låter, i DITT rum.

Min tro är att du når bäst dämpning av resonanser med mjukt underlag istället för sten, att du inte behöver rikta exakt mot sweatspot utan kan luta högtalarna lite mindre, att du får kolla "vältvinkeln" själv genom att luta dina högtalare med händerna och se vad som händer (ofrivillig ordvits).

Prova, vettja.

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/04/25 :  22:48:23  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Tack för svar Kajsa.

Problemet är bara att jag ännu inte har något att pova med. Jag skulle vilja ha lite synpunkter på vad som kan vara värt att prova innan jag lägger ned en massa arbete - och pengar - på att införskaffa utrustning. Om andra provat mina idéer och de visat sig vara helt uppåt väggarna är det ju ingen vits att jag också gör dem. Då känns det bättre att försöka finna andra lösningar - och förmodligen göra alldeles egna tabbar.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000