HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Elementbyte i mina gamla RAUNA (BILDER!)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/04/23 :  14:34:09  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Tänkte jag skulle bidra med historien om en hund ett par högtalare och en förkrossad ägare till båda.

Historien börjar någon gång på 80-talet då jag hittade de vita skönheterna begagnade hos en numera nedlagd Hifi butik.

Rauna är ett svenskt märke som byggde, vet inte om de har nyproduktion fortfarande, betonghögtalare.
Leiran är konstruerad av Bo Hansson, om jag förstått honom rätt men han lämnade Rauna innan mina gick i produktion.

Hur det nu var så har dessa spelat sig henom årtiondena ganska bra. De blev utsatta för diverse modifieringar av basarna när High Fidelity byggde sina pyramidformade högtalare, kommer inte ihåg vad de hette. Med andra ord dammkåpan bort och en hel del plastic padding på korgen. I samma veva paraffin behandlades gummikanterna, ja jag svalde allt High Fidelity sade på den tiden.

Hur som helst en vacker dag när jag kom hem från universitetet så hade min käre vovve som tydligen hade tråkigt fått upp ögonen för mina högtalare och sedemera tuggat sönder diskanten.



Hjelm

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/04/23 :  14:44:55  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Eftersom studier innebär finasiella nedskärningar och HiFi inte var prioriterat så dröjde det tills det fanns tillfälle att laga högtalaren. Jag hade faktiskt bytt basarna en gång, de brändes av en självsvängande förstärkare, diskanterna (SEAS) hade dock gått ur produktion.

Nåväl en dag då jag sökte på nätet hittade jag Raunas hemsida, trodde inte de fanns längre.

Mailade och fick kontakt med Bo Hansson som erbjöd att jag skulle kunna få köpa nya diskanter som han hade över från modifieringar av Raunor. Modifieringar klingade intressant och mitt HiFi intresse var på uppgående. Jag frågade vad det skulle gå på och byta allt, det var nya basar ock diskanter som enligt Bo Hansson skulle göra stor skillnad. Nu började det låta!
Hem och spara pengar!

Beställde hem allt och leveransen gick snabbt men tyvärr upptäckte en mellanhand att en bas var transportskadad. Detta orsakade viss fördröjning .

Nåväl snart var allt hemma och dags för slakt!


Hjelm
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/04/23 :  14:52:11  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Fortsätter:
Följer bilder på de nya basarna, sinus Bo Hansson har visst köpt fabriken.

Sinusbasen:


Underifrån:


Förtroendeingivande kostruktion. Hyfsat stabil korg stor magnet.
Ledsen bara för den taskiga bildkvaliteten, kameramobil.

Hjelm
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/04/23 :  14:55:05  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Elementen var inte så kluriga att få ur då de var limmade med silikon och en tunn kniv kunde föras in emellan.

Diskanten:


Diskanterna var klurigast då de hade en ganska stor platta som var limmad mot betongen.

Hjelm
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/04/23 :  15:02:25  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Ur med basen och diskanten.

Tydligen fårull bakom elementen och glasfiberull längre ned i transmissionline lådan.



Efter detta kommer fler bilder på det färdiga resultatet men det måste vänta då jag kommer vara borta ett tag.

Kan i och för sig avslöja att resultatet är lysande, tyvärr så avslöjade de bättre högtalarna och de nya signalkablarna som jag gjorde ungefär samtidigt hur kass min CD spelare är. CD spelaren är nu modifierad och nu låter hela systemet bra men inte perfekt än.


Hjelm
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/04/23 :  15:04:24  Show Profile Send Hjelm a Private Message
För de som undrar så är adressen till raunas hemsida:
http://www.rauna.com

Hjelm

Edited by - Hjelm on 2004/04/23 15:05:03
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/04/23 :  16:35:17  Show Profile Send Peter S a Private Message
Underbar reportage!!

Jag måsta tyvärr gå och jobba nu.
Hinnar skriva att jag var hos Bo Hansson för någon tid sedan och han hade precis et sådant par stående. Fina Fina
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/04/23 :  22:22:21  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Intressant! Rauna är kul! :D

För ca ett år sedan målade jag om mina Rauna Njord, så de vart knallvita en gång till, kanske nått du borde testa ? :)

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/24 :  17:40:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
"Knallvitt" - låter som Bengt Grive.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/04/25 :  00:54:25  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Bernt;

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/04/30 :  11:36:51  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Ingen fara med vitheten. Jag har fått bort det som ser smutsigt ut på bilden. Det var resterna efter experiment med att limma filt på baffeln. Lite förutseende som jag var så var limmet vattenlösligt.

Dazzin: Har du orginalelementen kvar i eller har du bytt?


Hjelm
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/04/30 :  13:31:02  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Japp, dom spelar "as we speak" Jag har inte bytt.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000