HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Spänningsregulator i Le Tube rörförsteg???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2004/04/23 :  10:34:53  Show Profile Send Fred a Private Message
Har ett Le Tube försteg från Laudiophile där spänningsregulatorn – tror jag - i nätdelen har pajat, ett ben har gått av, omöjligt att löda dit igen. På regulatorn står det 7812 och UC830 Korea. Vad innebär detta, är det en vanlig billig pryl? Om jag ska byta till en ny, finns det någon som är bättre eller sämre. Någon som kan ge mig tips och svar?

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/04/23 :  11:42:27  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Gissningsvis en 12v regulator denna borde fungera L78M12UC, finns på elfa.

Tror att uc står för 0.5 A men det kan du dra slutsater om genom att jämföra typen (storlek och eller kylflänsmontering).

Vad det gäller bättre så är det en närmast religiös fråga. Om du inte vill ändra karaktär på din förstärkare föreslår jag att du behåller samma. Annars kan du göra en egen 12v regulering med en lm317, med ADJ avkopplad med kondensator, som är populär.
Nästa steg är att du tittar på en jung didden regulator, tror P-A hade gruppköp på regulatorkorten för ett tag sedan.

MVH

Hjelm
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2004/04/23 :  14:30:33  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Frågan är var regulatorn används till. Rätt onödigt att köpa något exotiskt eller bygga någon jungvariant för att driva ett par reläer som inte har något med ljudkvaliten att göra :-)

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/04/23 :  18:48:09  Show Profile Send Uniper a Private Message
En 7812:a i ett rörförsteg reglerar antagligen glödspänningen. Skulle gissa att anodspänningen är oreglerad. En ny 7812:a kan du köpa hos tex Elfa, kostar inte många kronor.

Men hur kunde benet gå av? Kan det inte vara så att dom har klippt bort mittbenet och kopplat till kapseln istället?
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/04/23 :  21:57:31  Show Profile Send perob a Private Message
Låter lite skumt att ett ben kan gå av... Unipers ide verkar trolig... OM nu regulatorn sitter i någon del som kan påverka ljudet så är LM317 enligt mina erfarenheter bättre än en 7812 men då behövs ytterligare några mostånd och kondensatorer. /Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000