HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Hot'n Spicy Journey
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/04/22 :  17:34:52  Show Profile Send Gebex a Private Message
Gruppen består av tre personer. Två norska killar Lars Tomod Jenset på kontrabas och Svein Erik Martinsen på gitarr och sång. Dessutom så är dansken Bjarke Falgren med på fiol. Han är välkänd bland jazzkretsar i Danmark.

Efter att ha hör och sett ett mycket bra framträdande av gruppen Hot'n Spicy på musikspegeln så har jag under en längre tid letat efter deras enda skiva Journey som spelades in 2002 och gavs ut av Cope Records.

Efter en hel del letande så hittade jag den på Skivhugget under "J blandat". De trodde tydligen att gruppen hette Journey.

Jag behövde bara lyssna snabbt på den för att höra att det var en skiva jag ville ha.

Skivan går i Bluesens och Jazzens tecken. Musiken framförs med nyfikenhet och en vilja att experimentera lite med coverlåtarna. Ljudet är mycket bra på studioinspelningarna och något sämre på de två livelåtarna. Man har satt mickarna ganska nära instrumenten vid studioinspelningarna. Det tar som vanligt fram detaljer från instrumenten.

Bjarke Falgren hanterar sin violin helt underbart hela skivan igenom. Han bör vara en av de starkaste unga stjärnorna på Danmarks Jazzhimmel.

När jag hörde "Here Comes The Sun" så kände jag hur jag hur munnen log och hela kroppen stilla dansade med musiken. Skivans bästa låt enligt minn mening.

Stark köprekommendation!!!



De håller nu på att spela in en ny skiva. Det skall bli mycket spännande att höra den när den är klar.

Bandets hemsida
http://www.hotnspicy.dk/





Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/04/22 :  19:53:52  Show Profile Send Mattias a Private Message

Diggar också gruppen ifråga.
Såg dem live. Sen har jag en stark förkärlek för violin i samband med Jazz, så jag bara smälte. Var bara tvungen att köpa cd'n (Journey).

Detta var en kul och annorluda rekomendation, sånt är skoj! Troligen är det inte många som känner till bandet ifråga, men jag kan ha helt fel

Edit: Stavar som en kråka.

/Mattias

Edited by - Mattias on 2004/04/22 21:43:58
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/04/22 :  23:23:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Detta lät som nåt intressant... Får åka och lyssna tror jag.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/04/23 :  10:59:56  Show Profile Send Gebex a Private Message
Det kan vara svårt att hitta skivan. Fördelen med Skivhugget är att man kan beställa skivan, sedan får möjlighet att lyssna skivan när den kommit in och då inte behöver köpa skivan. Denna möjlighet hade inte Bengans.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/04/23 :  14:28:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
OM Mattias har skivan, så blir det nog inga problem att lyssna

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000